اخبار داغ

لحاظ شرط بومی‌گزینی در اشتغال خوزستان / جریان آب سدها با نیاز خوزستان هم‌خوانی ندارد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شوشان، عبدلله ایزدپناه در نشست خبری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای حادثه تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز و آغاز هفته دفاع مقدس، با بیان اینکه در بحث آب، استان خوزستان مخصوصا با توجه به خشکسالی امسال و چند سال اخیر، تقریبا خشک است، اظهار […]

اشتراک گذاری
02 مهر 1400
105 بازدید
کد مطلب : 134056

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شوشان، عبدلله ایزدپناه در نشست خبری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای حادثه تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز و آغاز هفته دفاع مقدس، با بیان اینکه در بحث آب، استان خوزستان مخصوصا با توجه به خشکسالی امسال و چند سال اخیر، تقریبا خشک است، اظهار کرد: سندی در خوزستان با همکاری کارشناسان آب و برق و کشاورزی تنظیم کردیم که سند سازگاری با کم‌آبی نام گرفت. در این سند نیاز خوزستان به آب بررسی شده است.

جریان آب سدها با نیاز خوزستان هم‌خوانی ندارد

وی افزود: نیاز آب خوزستان در زمینه کشاورزی، شرب، صنعت، محیط زیست و… حدود ۳۲ تا ۳۳ میلیارد متر مکعب و آورد آب در سدهای بالادست نزدیک ۲۹ میلیارد متر مکعب است. بنابراین آنچه که در سدها جاری می‌شود با نیاز استان هم‌خوانی ندارد.

ایزدپناه گفت: در بحث انتقال آب، ما نمایندگان جلسات متعددی با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برگزار کردیم و گفتیم نیاز ما این است و اگر آب مازادی برای انتقال داریم، ما بخیل نیستیم که بگوییم آب شرب منتقل نشود اما در شرایطی که حق‌آبه ما تامین نمی‌شود و کمبود داریم، دلیل نمی‌شود آب را منتقل کنیم و خوزستان دچار مشکل شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه به دلیل انتقال آب در ادوار گذشته دچار بحران‌هایی شدیم و تنش ‌ آبی را در ماه‌های اخیر لمس کردیم، بیان کرد: نیاز خوزستان به آب باید مورد توجه مسئولین کشور قرار گیرد و توجه داشته باشند که خوزستان بیش از این دچار بحران نشود؛ خوزستانی که منبع درآمد کشور است و بیش از ۷۵ درصد منابع کشور در آن تامین می‌شود.

برای انتقال آب خوزستان مقاومت کردیم و می کنیم

وی اظهار کرد: به این منظور سال گذشته مانع از انتقال آب از سرشاخه‌های کارون شدیم. بحث تونل بهشت آباد مطرح شده بود که با مجموع نمایندگان مجلس بازدید داشتیم و تصمیماتی گرفتیم و تا الان بر اساس نظرات کارشناسی مانع تصمیم‌گیری برای انتقال آب شدیم. الان چیزی به اسم تونل بهشت آباد در کار نیست و هیچ اقدامی در منطقه انجام نمی‌گیرد. البته طراحی شده بود و خواستند مجوز بگیرند که با مقاومت ما روبه‌رو شدند؛ از این به بعد هم مقاومت می‌کنیم.

ایزدپناه با اشاره به مشکلات کم‌آبی، ادامه داد: مشکل اساسی ما کم‌آبی است؛ پیش‌بینی ما در خصوص کشت پاییزه پیش‌بینی خوبی نیست و احتمال می‌دهیم که اگر در کشت پاییزه مدیریت بحران و آب نشود، قطعا کشت پاییزه از جمله گندم و کلزا دچار مشکل می‌شود. اخیرا نیز جلساتی در این خصوص داشتیم و معتقدیم که کمبود آب یک طرف قضیه است و مدیریت آب اساس کار است که کارشناسان باید خوب مدیریت کنند.

برای کشت پاییزه باید برنامه‌ریزی شود / لزوم رهاسازی آب از سد سیمره به کرخه

وی بیان کرد: ما دیدیم در تنش آبی اخیر چه مشکلاتی برای دامداران و کشاورزان ایجاد شد که بعد از رهاسازی آب تا حدودی مشکل مرتفع شد. الان نیز برای کشت پاییزه در استان باید برنامه‌ریزی شود و از سد سیمره به سد کرخه رهاسازی شود و مدیریت به گونه‌ای باشد که حداقل آسیب به حوزه کشاورزی وارد شود. قطعا مشکلاتی داریم اما هر چقدر مدیریت شود، آسیب‌ها کمتر خواهد بود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: یکی از  موضوعاتی که دنبال می‌کردیم، اجرای فاز دوم طرح است. همه می‌دانیم که سال ۷۵ مقام معظم رهبری دستور احیای زمین‌های کشاورزی را دادند. فاز اول این طرح در جنوب استان عملیاتی شد گرچه نواقصی دارد اما فاز دوم که در شمال و شمال شرق استان است، عملیاتی نشد و کوتاهی‌ها و سوءمدیریت‌هایی شد، مخصوصا در حوزه وزارت نیرو. این وزارت تا ۲ یا ۳ ماه  قبل، مجوز برداشت و تخصیص آب از سدهای کارون و کارون بزرگ را نداد. بعد از تلاش استانداران و نمایندگان، خوشبختانه مجوز تخصیص و برداشت آب را از سدها گرفتیم و سهم هر شهرستان مشخص شد و این مقدمه کار است.

وی با اشاره به تخصیص اعتباری برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰، چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاز دوم طرح در نظر گرفته شد. اگرچه این رقم ناچیز است اما برای شروع کار خوب است و برای اجرای کامل طرح نیاز به منابع بیشتری وجود دارد. این طرح تحول عظیمی در حوزه محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند. همچنین ۲۰۰ هزار شغل برای جوانان خوزستانی ایجاد خواهد کرد.

اگر به اندازه‌ نفت، روی کشاورزی سرمایه گذاری می‌کردیم…

ایزدپناه با اشاره به اهمیت توجه به کشاورزی تصریح کرد: اگر ما به اندازه‌ای که بر حوزه نفت و گاز کار کردیم، به همین اندازه روی کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کردیم الان کشور و استان‌مان بحران نداشت. کشاورزی یعنی امنیت غذایی و سفره مردم. در حالی که ما در فروش نفت بخاطر تحریم‌ها با کاهش روبه‌رو شدیم، اگر در کشاورزی درست عمل می‌کردیم بسیاری از معضلات حل می‌شدند و از این بابت مقام معظم رهبری فرمودند که اگر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اجرا می‌شد، الان وضعیت خوزستان این نبود. این نشان می‌دهد که اجرای این طرح چقدر مهم است.

در جذب سرمایه گذار در خوزستان ضعیف عمل کردیم

به گزارش ایسنا، وی در خصوص جذب سرمایه‌گذار در خوزستان گفت:  یکی از معضلات ما در جذب سرمایه‌گذار، موانع سر راه است. ما در جذب سرمایه‌گذار در خوزستان ضعیف عمل کردیم و باید تلاش بیشتری کنیم. ما نمایندگان مجلس استقبال و کمک می‌کنیم و نگاه حاکمیت و دولت نسبت به خوزستان بسیار متفاوت با سال‌های قبل است.

ایزدپناه گفت: دولت، نظام و مجلس به این نتیجه رسیدند که استان خوزستان در حوزه تولید و اشتغال جدأ مشکل دارد و باید از این مسیر عبور کنیم. وقتی استاندار خوزستان را ویژه تعیین می‌کنند، به این معنا است که نگاه عوض شده است‌. در بخش‌های مختلف استان بنا است با جذب سرمایه‌گذار به ویژه در بخش خصوصی تحول ایجاد شود. 

با مشکل اشتغال در همه شهرستان‌ها مواجهیم

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، در خصوص آخرین طرح‌های اشتغال استان و اقدامات انجام شده در این خصوص بیان کرد: مجمع نمایندگان تعدادی از مشکلات استان را به عنوان مشکلات اصلی استان احصاء کرد که یکی از آن‌ها اشتغال است. ما با مشکل اشتغال در همه شهرستان‌ها مواجه هستیم. در بحث تنش آبی اخیر بخش زیادی که در میدان آمده بودند، نیت بدی نداشتند بلکه شغل می‌خواستند؛ بنابراین، اشتغال موضوع مهمی است.

ایزدپناه اظهار کرد: یکی از کارهای صورت گرفته این بود که دولت قبل و جدید را متوجه کردیم که در خصوص اشتغال در خوزستان کار نشد و این خیلی عیب است که استان خوزستان در نرخ بیکاری مقام دوم یا سوم را دارد. لذا تلاش ما این بود که دولتمردان را متوجه این نقیصه کنیم تا برطرف شود و تصمیماتی در دولت جدید وجود دارد، البته در دولت قبلی نیز شروع شده بود.

اشتغال مستقیم ۲۰۰ هزار نفر در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان افزود: یکی از کارهایی که در راستای اشتغال در حال انجام است، اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است که ۲۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم دارد. بخش بعدی، طرح ۲۸ مخزن نفتی است که بخش زیادی از آن‌ها در خوزستان است و در بخش صنعت نیز نشست‌های متعددی با وزرای نفت، صنعت و معدن و کار داشتیم. وزارت صنعت نیز قول داد که در خوزستان در همه شهرها هیات‌های کارشناسی فرستاده شوند و زمینه اشتغال هر شهرستان را بررسی کنند و اقداماتی را برای رفع بیکاری انجام دهند. لذا تلاش ما در مجمع نمایندگان و دولت این است که اشتغال و بیکاری را حل کنیم و اگر نتوانیم از پس آن بربیاییم قطعا دچار بحران‌های اجتماعی خواهیم شد؛ مردم نان و آب می‌خواهند.

فعال کردن شرکت‌های تعطیل با تامین سرمایه در گردش

وی با بیان اینکه در شهرک‌های صنعتی یکی از محورها این است که شرکت‌های تعطیل را با سرمایه در گردش و با مدیریت شهرک‌های صنعتی، به حرکت درآوریم، ادامه داد: شرکت‌هایی داریم که به ظرفیت صددرصد نرسیده‌اند که این‌ها را نیز مدنظر قرار داده‌ایم تا ظرفیت تولید و اشتغال را افزایش دهیم. اما همه تلاش ما این است که بومی‌گزینی حرف اول و آخر را بزند. در ماهشهر ۲۸ شرکت پتروشیمی داریم که تنها ۳ مدیر آن خوزستانی هستند. وقتی که مدیر غیرخوزستانی است نیرو هم غیرخوزستانی است. بنابراین تلاش ما این است که هر جا اشتغال ایجاد می‌کنیم، شرط بومی‌گزینی را لحاظ کنیم که خوزستانی‌ها سر و سامان بگیرند.

وضعیت راه‌ها در خوزستان بسیار بحرانی است

ایزدپناه در خصوص مشکلات‌ راه‌های مواصلاتی استان، گفت: وضعیت راه‌ها در خوزستان بسیار بحرانی است. راه‌های اصلی، فرعی و روستایی مشکل دارند. در بحث راه‌ها در سال ۱۴۰۰ اعتبارات خوبی برای رفع مشکلات داریم. کلنگ آزادراه ایذه به لردگان به زمین زده شد و سایر جاده‌ها را نیز پیگیری کردیم و ان‌شاءلله اتفاقات خوبی خواهد افتاد و امیدواریم در یکی دو سال آینده جاده‌ها به تراز خوبی برسند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص دخالت خارج از عرف برخی نمایندگان در انتصاب مدیران استانی، بیان کرد: نمایندگان از بطن مردم بیرون آمده‌اند و هیج کسی به اندازه نمایندگان از مشکلات جامعه اطلاع ندارد. یکی از چالش‌ها بحث مدیران است و قانون اجازه داده که اگر نماینده، جایی احساس کند مدیر ناکارآمد است، به مافوق اطلاع دهد. اطلاع دادن و دخالت کردن دو چیز مجزا است بنابراین در قانون وظیفه نماینده این است که مشکلات را یادآوری کند و اگر جایی مدیری ناکارآمد است، بیان کند. برخی نمایندگان در این سطح حرکت می‌کنند و برخی ممکن است ورود بیشتری کنند. ورود بیش از حد و اندازه را تایید نمی‌کنم اما مشاوره و همراهی با دولت، کار پسندیده‌ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *