اخبار داغ

معرفی یخدان مؤیدی کرمان

یخدان های شهر کرمان از آثار تاریخی این شهر کویری هستند که معروفترین آنها یخدان مؤیدی نام دارد. این یخدانها در تابستان ذخیره گاه یخ و در زمستان محل تهیه یخ منطقه بودند. عناصر تشکیل دهنده یخدانها عبارتند از: مخزن، حصار، استخر و چاله یخ. پلان مخزن دایره شکل است که گنبدی از نوع “بَستو” […]

اشتراک گذاری
01 مهر 1400
142 بازدید
کد مطلب : 133951

یخدان های شهر کرمان از آثار تاریخی این شهر کویری هستند که معروفترین آنها یخدان مؤیدی نام دارد. این یخدانها در تابستان ذخیره گاه یخ و در زمستان محل تهیه یخ منطقه بودند.
عناصر تشکیل دهنده یخدانها عبارتند از: مخزن، حصار، استخر و چاله یخ. پلان مخزن دایره شکل است که گنبدی از نوع “بَستو” بر روی آن احداث کرده‌اند. حصار آن نسبتاً بلند و ۱۲ متر ارتفاع دارد. مصالح بنا خشت خام و ملات گل است. کاربری یخدان در گذشته نگهداری یخ برای ایام تابستان مردم شهر بوده‌است.

یخدان مؤیدی که از آثار تاریخی شهر کرمان است معروفترین یخدان منطقه است. یخدان مؤیدی در خیابان ابوحامد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در اواخر دوره صفویه بنا شده و نام «مؤیدی» از آن نظر است که قنات مشهور به قنات مؤیدی آب آن را تأمین می‌ نموده‌ است.
یخچال زریسف نیز مربوط به دوره قاجار است و در کرمان در خیابان زریسف واقع است. این استان یخدانهای متعدد دیگری نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *