اخبار داغ

معرفی خانه منطقی نژاد شیراز

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، خانه منطقی نژاد از خانه های اواخر دوران قاجار در شیراز است که در گذر مجاور ضلع جنوبی مسجد نو در خیابان احمدی واقع شده است. که در سال ۱۳۱۱ ه.ق ساخته شده است. خانه تاریخی منطقی نژاد را می توان جلوه ای از معماری خانه های تاریخی شیراز به […]

اشتراک گذاری
30 شهریور 1400
187 بازدید
کد مطلب : 133761

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، خانه منطقی نژاد از خانه های اواخر دوران قاجار در شیراز است که در گذر مجاور ضلع جنوبی مسجد نو در خیابان احمدی واقع شده است. که در سال ۱۳۱۱ ه.ق ساخته شده است. خانه تاریخی منطقی نژاد را می توان جلوه ای از معماری خانه های تاریخی شیراز به شمار آورد. تالار آینه خانه منطقی نژاد یکی از بی نظیر ترین تالارهای آینه خانه های تاریخی ایران است. خانه منطقی نژاد در سال ۱۳۵۲با شماره ۱۴۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در حال حاضر این خانه به عنوان موزه موسیقی مورد استفاده است.در ضلع شرقی و غربی خانه دارای اتاق های متعدد و نیز بخش های اندرونی خانه می باشد. تزیینات این بنا دربرگیرنده دریچه های مشبک چوبی، به صورت ارسی با شیشه های رنگی، طاق های مقرنس کاری شده، درهای منبت و معرق کاری شده و گچبری است. بنا در سال  ۱۳۸۳مورد مرمت قرار گرفت و در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس به موزه آرشیو “آواها و نواها” تبدیل گردید که در برگیرندۀ بخش های مختلفی چون اتاق شنیداری، دیداری، آرشیو صوتی، تصویری، گالری ساز، گالری اسناد دست نوشته های استادان موسیقی، کارگاه ساخت ساز سنتی، تالار موسیقی و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *