اخبار داغ

معرفی خانه فروغ الملک شیراز

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۴۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.خانه فروغ الملک قوامی که امروزه با نام موزه هنر مشکین ‌فام شناخته می ‌شود یکی از جاذبه‌ های دیدنی شهر شیراز است که توسط خانواده مشکین ‌فام و […]

اشتراک گذاری
29 شهریور 1400
141 بازدید
کد مطلب : 133661

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۴۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.خانه فروغ الملک قوامی که امروزه با نام موزه هنر مشکین ‌فام شناخته می ‌شود یکی از جاذبه‌ های دیدنی شهر شیراز است که توسط خانواده مشکین ‌فام و به صورت خصوصی اداره می ‌شود.

بنای موزه خانه ای قدیمی است انتهای کوچه ا‌ی بن ‌بست در بافت تاریخی شیراز واقع شده است. این خانه معروف که به خانه‌ فروغ‌ الملک (قوامی) معروف است، زمانی توسط «اسماعیل قوامی» به آموزش و پرورش شیراز اهدا شده است. کاشی سردر موزه هنوز عنوان «دبستان فروغ الملک» را بخود دارد.
این خانه در دو قسمت شمال و جنوب دو اتاق پنج دری دارد. در ضلع شمال‌ غربی سالن اصلی ساختمان به نام شاه ‌نشین قرار گرفته که دارای پنجره ‌های گره‌ کاری است. این شاه‌ نشین به وسیله حوضخانه‌ ای هشت ضلعی به قسمت اندرونی متصل است. هنر نقاشی روی سقف ‌ها یاد آور هنر دوره زندیه است. فضای داخلی موزه، مثل تمام خانه‌ های اعیانی قدیمی زیبا است، با همان پنجره ‌های مشبک و کاشی ‌کاری و حیاط‌ های اندرونی و بیرونی و هشتی و یک اتاق با مبلمان قدیمی از جمله مبل‌ های آینه‌ کاری شده.
اسکلت و ساختار اصلی بنا در پی سنگ با ملات گچ، دیوارها آجر با ملات گچ و خاک و در سقف تیرهای چوبی با پوشش گل و خاک و کاه گل است. تزئینات این بنا شامل تزئینات آجری، کاشی‌ کاری، نقاشی‌ های سقف و نقوش روی سنگ‌ ها به صورت حجاری می باشد.

مرمت این بنا در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان عمران و بهسازی شهری آغاز شد که شامل تعویض سقف ‌ها، مرمت کلیه آجرکاری ‌های نما، تعویض در و پنجره ‌های چوبی، کاشی ‌کاری حوض‌ ها و مرمت سقف حوض خانه است. این بنا از سال ۱۳۲۷ تا اواسط دهه ۵۰ با نام دبستان فروغ الملک مورد استفاده آموزش وپرورش قرار گرفته است. خانه فروغ الملک از سال ۱۳۸۱ پس از مرمت و بازسازی در اختیار آقای حسن مشکین ‌فام قرار گرفت و کاربری آن به موزه هنر معاصر فارس تغییر یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *