اخبار داغ

هنر خوشنویسی شناسنامه ایرانیان است

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: هنر خوشنویسی، شناسنامه ما ایرانیان است و با نقاشی خط، مخاطبان دنیا با خط ایرانی ارتباط برقرار کردند نمایشگاه مجازی «نگارینه خط» در قالب نتِ گَپ یونسکویی، با حضور حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، عباس رحیمی، بنیانگذار شیوه نگارینه خط، محمدباقر آقامیری، چهره ماندگار هنر نگارگری و به میزبانی عبدالمهدی […]

اشتراک گذاری
29 شهریور 1400
57 بازدید
کد مطلب : 133665

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: هنر خوشنویسی، شناسنامه ما ایرانیان است و با نقاشی خط، مخاطبان دنیا با خط ایرانی ارتباط برقرار کردند

نمایشگاه مجازی «نگارینه خط» در قالب نتِ گَپ یونسکویی، با حضور حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، عباس رحیمی، بنیانگذار شیوه نگارینه خط، محمدباقر آقامیری، چهره ماندگار هنر نگارگری و به میزبانی عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو-ایران از طریق پخش زنده اینستاگرام برگزار شد.

در این مراسم، حجت الله ایوبی اظهار داشت: اثر هنری به معنای حال و هوای هنرمند است. فرهنگ عامل وحدت و یگانگی است به این معنا که هنر واقعی اثر انگشت یک هنرمند است و از احساس و وجود هنرمند سرچشمه می گیرد.

وی آثار رحیمی را زیبا توصیف کرد و ادامه داد: استاد رحیمی نقاشی خط را به معنای واقعی رقم زده است؛ هنر خوشنویسی، شناسنامه ما ایرانیان است و این هنر با هنر سنتی نمی توانست ارتباط کافی با بیرون مرزها که خط ما را نمی شناسند، برقرار کند. نقاشی خط، دست ما را گرفت و به همه دنیا برد و با نقاشی خط، مخاطبان دنیا با خط ایرانی ارتباط برقرار کردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تاکید کرد: استاد رحیمی، نقاش و خوشنویس هستند و آثار او مخاطب را سیر نمی کند. از اینکه آثار یک هنرمند با حس و کاربلد را به شکل مجازی افتتاح کردیم، خرسند هستم.

ایوبی با بیان اینکه خوشنویسی ما جایگاه والایی دارد، گفت: سال گذشته جشنواره رقص قلم را داشتیم و بخش ایران را به انجمن خوشنویسان سپردیم اما احساس می کردم در این جشنواره، جای نقاشی خط بسیار خالی بود و در ۳۴ کشور دیگر، نقاشی خط های بسیاری به جشنواره آمد که البته با آثار هنرمندان ایرانی قابل قیاس نیست.

ایوبی افزود: موفقیت های ما در عرصه تئاتر و سینما مرهون ادبیات است و پشتوانه ادبیات باعث جلوه گری هنر ما در دنیا شده است. وقتی فرزندان ما با حافظ و مولانا و سعدی، بزرگ می شوند حاصل آن سینماگران و هنرمندان فرهیخته دیگر می شود.

وی یادآور شد: نگارگری از هنرهای بسیار اصیل و کار نگارگران ایرانی باعث افتخار است و با کتاب، ارتباطی دیرینه دارد. هنر نگارگری، کتابت، خوشنویسی یک نشانه است و به ما می گویند در این تمدن، خواندن و نوشتن بسیار ارزشمند است؛ ملت ما برای دانستن، علم، سخن و دانش ارزش قائل هستند. چرا غرب مینیاتور نداشت، زیرا آنان دیوان حافظ و سعدی نداشتند و دیوان های ما به قدری برای مردم ما ارزش داشت که به زیباترین شکل ممکن آن را نگاشتند.

به گفته ایوبی، در این کمیسیون به حضور چنین اساتید افتخار و احساس می کنیم با حضور این استادان، پشتوانه گرمی داریم و در مجامع جهانی، دستمان پر است.

خط ایرانی همچون آب، زلال است

رحیمی نیز در ابتدای این برنامه زنده اینستاگرامی با بیان اینکه یونسکو مسیری پاک برای معرفی هنر و هنرمند ایرانی است، درباره شیوه نگارینه خط، اظهار داشت: نگارینه خط یک شیطنت کودکانه بود؛ دوستانی داشتم که می خواستند اسم شان را به شکلی ترسیم کنند و من به شیوه ای آن نام ها را طراحی کردم. اما سال ۶۸ با خوشنویسی اصیل ایرانی آشنا شدم و دریافتم این خوشنویسی یک الماس است.

وی درباره ۲ دیدگاه کلی، گفت: دیدگاه نخست، سنت گرا است که همه پدیده های عالم را یکسان و بدون تغییر می بیند؛ دیدگاه دوم، نوگرایانه است و نوگراها ۲ گروه هستند. گروه نخست با سنت مخالف و به دنبال ابداع هستند، دیدگاه دوم با تکیه بر نگاه سنتی، شکوفه های جدیدی را می رویانند. بنده جزو گروه دوم هستم و بر اساس این شاکله، خوشنویسی ایرانی تلفیقی را انجام می دهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *