اخبار داغ

ایران رکورد جهانی واکسیناسیون هفتگی را در دنیا شکست

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که در سالن جلسات شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه تمام دانشمندان و مقالات علمی دنیا به این نتیجه رسیده اند که مهمترین راه کنترل ‌کرونا، واکسیناسیون است، […]

اشتراک گذاری
26 شهریور 1400
98 بازدید
کد مطلب : 133287

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که در سالن جلسات شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه تمام دانشمندان و مقالات علمی دنیا به این نتیجه رسیده اند که مهمترین راه کنترل ‌کرونا، واکسیناسیون است، گفت: در دولت سیزدهم حجم قابل توجهی واکسن کرونا با تلاش، همدلی و همکاری همه ارکان دولت و وزرا، از مسیر تولید داخلی و وارداتی، تامین شد و امروز واکسن همانند سیل به کشور روانه شده که عمدتا ناشی از تلاش شبانه روزی رییس جمهور و مذاکرات وی با روسای جمهور کشورهای مختلف است البته نقش معاون اول رییس جمهور در تامین واکسن نیز بسیار مهم بود. وزیر بهداشت عنوان کرد: برای ما تامین چنین حجمی از واکسن کرونا، قابل باور نبود اما تقاضای بنده، تسریع در واکسیناسیون عمومی علیه این بیماری منحوس است و حتی اگر یک روز زودتر، واکسن تزریق شود برای ما خیلی مهم است.  وی افزود: سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی امکان پذیر نیست مگر اینکه مردم به کمک ما بیایند. در تاریخ بعد از انقلاب ثابت شده که هر کجا مردم در صحنه بودند و کمک کردند، موفقیت های چشمگیری داشته ایم. در دوران دفاع مقدس، مردم باعث پیروزی ما شدند، بنابراین باید به مشارکت مردمی در واکسیناسیون عمومی، توجه ویژه ای داشته باشیم. 

وقتی می بینیم یک مسجد، حسینیه یا مدرسه به مرکز واکسیناسیون تبدیل شده، افتخار می کنیم

 وزیر بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه امروزه شاهد حضور پرشور مردم در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا هستیم و صحنه هایی از حمایت های مردمی دیده ایم؛ از سازمان صدا و سیما خواسته ایم در مورد این مشارکت ها، محصولات بهتری از جمله مستند و فیلم تهیه کنند چون مردم با همه گرفتاری های مالی و مشکلاتی که قدرتهای بیگانه برای ما ایجاد کرده اند اما همچنان در صحنه حضور دارند. وقتی می بینیم یک مسجد، حسینیه یا مدرسه به مرکز واکسیناسیون تبدیل شده، افتخار می کنیم.  دکتر عین اللهی افزود: این مژده را به همه می دهیم که امروز توانستیم رکورد تزریق هفتگی دنیا را بشکنیم. این رکورد هفته قبل مربوط به آلمان با تزریق هفتگی ۶ میلیون دُز واکسن کرونا بود اما در ایران از اول هفته تا امروز، ۷.۹ میلیون دُز واکسن کرونا تزریق شده و با احتساب تزریق واکسن فردا، با اختلاف زیاد، رکورددار تزریق واکسن هفتگی در جهان هستیم که این امر فقط با حمایت و حضور مردم، میسر شده است.  وی ادامه داد: از مسئولان استانی تقاضا دارم که از کمک های مردمی در واکسیناسیون، استفاده بیشتری شود و انتظار داریم که یک هفته تا ده روز آینده، تزریق دُز اول واکسن برای جمعیت هدف استان کرمانشاه تکمیل شود و اگر واکسیناسیون انجام شود، قطعا شاهد کاهش مرگ و میر بیماران کووید۱۹ خواهیم بود. 

مرکز درمان سکته های حاد مغزی کرمانشاه در کشور بی نظیر است

 وزیر بهداشت یادآور شد: در اسم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می بینیم که بهداشت، مقدم است و در کرونا نیز ثابت شد که اگر به بهداشت و پیشگیری توجه کنیم، به موفقیت های بزرگی می رسیم، هزینه ها کاهش و در عوض اثربخشی، افزایش می یابد. امروزه مشکل اصلی ما علاوه بر کرونا، بیماری های غیرواگیر، سبک زندگی نادرست و تغذیه نامناسب، مصرف بیش از حد چربی، نمک و قند است که منجر به بیماری های مختلف با هزینه های زیاد می شود.  دکتر عین اللهی گفت: بارها به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمده ام و خیلی از رشد و توسعه این دانشگاه خوشحال شدم. بنده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را تیپ ۲ نمی دانم بلکه این دانشگاه از نظر بنده به عنوان وزیر بهداشت، تیپ ۱ است البته تیپ بندی دانشگاه ها را خیلی قبول ندارم چون عادلانه نبوده و ظالمانه است؛ باید به همه دانشگاه ها، امکان رشد و پیشرفت بدهیم.این دانشگاه، دانشمندان بسیار ارزشمند و توانایی های فراوانی در رشته های مختلف علوم پزشکی دارد. به این استان و دانشگاه، کمک خواهیم کرد.  وی با اشاره به بازدیدهای امروز خود از مراکز درمانی کرمانشاه، گفت: مرکز درمان سکته های حاد مغزی کرمانشاه در کشور بی نظیر است و یکی از آرزوهای ما، ایجاد این مراکز بود چون افرادی که محکوم به مرگ هستند در کمترین زمان، درمان می شوند و به زندگی بر می گردند. این مرکز می تواند در سایر نقاط کشور نیز ایجاد شود. برای تکمیل پروژه های ناتمام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کمک می کنیم. 

آموزش در دوران کرونا، صدمات زیادی دید 

وزیر بهداشت افزود: آموزش در دوران کرونا، صدمات زیادی دید. آموزش مجازی در علوم پزشکی، مفید و موثر نیست و باید آینده سلامت مردم را تامین کنیم. باید به سرعت پس از واکسیناسیون دانشجویان، دانشگاه های علوم پزشکی ابتدا به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی و در نهایت حضوری، بازگشایی شوند.  دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: ما برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع را به طور کامل داریم. در خیلی از کشورهای پیشرفته که از نظر بودجه ای از ما بهتر هستند می بینیم که پزشک خانواده و نظام ارجاع، اجرا می شود.

 با انجام واکسیناسیون، به سمت قرنطینه هوشمند باید حرکت کنیم 

وی گفت: برای ما قابل تحمل نیست که مردم را محدود کنیم، از خانه خارج نشوند، مسافرت نروند و یا کسب و کارهای‌شان دچار مشکل شود بلکه باید با انجام واکسیناسیون، به سمت قرنطینه هوشمند حرکت کنیم. دلیلی ندارد کسی که واکسن تزریق کرده، محدود شود یا نتواند به مسافرت و هتل رفته و به اقدامات روزمره بپردازد. قرنطینه هوشمند یکی از راهکارهای شکوفایی و رونق اقتصادی است.  وزیر بهداشت تاکید کرد: کارهای فرهنگی و پیوست فرهنگی در دانشگاه ها، الزامی است. دانشجویان و اساتید ما نه تنها از نظر علمی باید ارتقا پیدا کنند بلکه از نظر فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرند. امروز به دلیل عدم تماس فراگیران با بیرون به ویژه در آموزش و پرورش، افراد از نظر رفتاری و فرهنگی ممکن است دچار مشکل شوند. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این زمینه نقش مهمی دارد و امیدواریم پس از بازگشایی دانشگاه ها شاهد برگزاری اردوهای مختلف جهادی و فرهنگی باشیم. دکتر عین اللهی تاکید کرد: بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر از اولویت های ما است و از نماینده مردم این مناطق در کشور می خواهیم که سلام ما را به مردم، علما و بزرگان این مناطق که همواره حامی مقام معظم رهبری بوده اند، برساند البته راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی در این منطقه نیز از اولویت های ما است که باید بررسی های لازم در مورد آن انجام شود.

 کرمانشاه همانند نگینی در کشور است که در تاریخ، ارزشمند است 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سالهای قبل از کرونا شاهد عبور مشتاقان کربلا از کرمانشاه بودیم. کرمانشاه دروازه عبور دلها به کربلا بود و عشق به اباعبدالله الحسین برای مردم این منطقه قابل مشاهده بود. امسال جسم های ما به کربلا نرفت اما دل های ما الان آنجا است. امیدواریم سالهای آینده همه مشتاقان اباعبدالله الحسین(ع) بتوانند از این مسیر یا مسیرهای دیگر توفیق زیارت کربلا را داشته باشند.  دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: کرمانشاه، شهر شهیدان دفاع مقدس است و خاطرات خوش حماسه های مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، فراموش نشدنی است. در دوران جوانی و سالهای دفاع مقدس، شاهد حضور مردم کرمانشاه و رشادت های آنها بوده ام. از این خطه تعداد زیادی مدافع حرم در جبهه های مقاومت حضور پیدا کردند. دلاوری های مردم در تنگه مرصاد و ایثارگری های شهیدان و بزرگوارانی همچون صیاد شیرازی و مردم اسلام آباد که در مقابل منافقین ایستادگی کردند، فراموش نشدنی است. کرمانشاه همانند نگینی در کشور است که در تاریخ، ارزشمند است.  وی ادامه داد: کرمانشاه شهر تاریخ کهن، فرهنگ، هنر و حماسه های ما است. تاریخ به ما هویت و هویت به ما خودباوری می دهد. از تاریخ مان باید به خودباوری برسیم. برخی کشورها برای خودشان تاریخ درست می کنند اما تاریخ، زمینه خودباوری است و “ما می توانیم” را باید از تاریخ مان بگیریم. بیستون نماد قدرت، مقاومت و هنر ما ایرانیان است.

 دفاع از سلامت، یک فرهنگ است که به دنبال منفعت و مادیات نیست

 وزیر بهداشت یادآور شد: امروز مدافعان سلامت حماسه آفریدند. علیرغم همه ناجوانمردی ها، تحریم ها و مشکلاتی که ایجاد شد اما مردم ما قهرمانانه ایستادگی کردند. مدافع سلامت همانند بسیج و شهادت یک فرهنگ است. مدافعان سلامت در طول یک سال و نیم گذشته، یک فرهنگ ایثارگری ایجاد کردند. متاسفانه قبل از کرونا، برخی ناجوانمردانه تلاش هایی کردند تا بگویند جامعه پزشکی، منفعت طلب و به دنبال مادیات هستند اما مدافعان سلامت به همه ثابت کردند که دفاع از سلامت، یک فرهنگ است که به دنبال منفعت و مادیات نیست. در این مدت بیش از ۲۰۰ شهید مدافع سلامت، به شهادت رسیدند و این نشان دهنده فرهنگ ایثارگری این گروه از جامعه است. وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز، روز جهاد فی سبیل الله و کمک به مردم است. برای ما مسئولان حوزه سلامت، تلخ ترین مطلب، مشاهده مرگ و میر مردم است. وقتی آمار روزانه کرونا اعلام می شود و تعدادی از مردم عزیز و مظلوم ما بر اثر این بیماری جان خودشان را از دست می دهند، ناگوارترین اخبار برای جامعه پزشکی است. امروز، روز کمک به مردم است و باید به داد آنها برسیم؛ اگر کسی مسئول است نباید راحت بخوابد بلکه باید احساس مسئولیت کند و دنبال حل مشکلات مردم باشد چون این فرصت را خدا به ما داده و باید قدردان این نعمت باشیم.  دکتر عین اللهی گفت: به هیچ عنوان دیگر دوران دفاع مقدس تکرار نمی شود و اگر کسی در آن دوران کمک کرده بود، خاطره ای خوش به یاد دارد اما تاریخ قابل تکرار نیست و امروز تاریخ مبارزه با کرونا و ایثارگری ها تکرار نمی شود. اگر کسی در این شرایط نقش خوبی را ایفا کند، خاطرات این ایام برایش فراموش نشدنی است اما اگر کسی نقش خود را به خوبی ایفا نکند، این روزها دیگر قابل تکرار نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *