اخبار داغ

مادر خیریه های ایران، یکی از زنان نامدار صد سال اخیر ایران معرفی شد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، به پاس قدردانی از زنان اثرگذار در صد سالی که گذشت، اقدام به معرفی زندگی‌نامه آنها در طرح «زنان نامدار قرن» کرد. در بین اسامی این زنان نامدار، نام بدرالملوک امام (ملقب به مادر خیریه‌های ایران)؛ نیز به چشم می‌خورد. «بدرالملوک امام» متولد […]

اشتراک گذاری
22 شهریور 1400
87 بازدید
کد مطلب : 132736

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، به پاس قدردانی از زنان اثرگذار در صد سالی که گذشت، اقدام به معرفی زندگی‌نامه آنها در طرح «زنان نامدار قرن» کرد.

در بین اسامی این زنان نامدار، نام بدرالملوک امام (ملقب به مادر خیریه‌های ایران)؛ نیز به چشم می‌خورد.

«بدرالملوک امام» متولد سال ١٣٠۵ خورشیدی است. او با توجه به فضای خانواده‌ای که در آن زندگی می‌کرد، شغل معلمی را انتخاب کرد و در کنار همسرش که او نیز معلم بود به تدریس پرداخت.

بدرالملوک امام مددکاری را از کودکی در کنار مادربزرگش آموخته و بیش از ۳ دهه مددکار اجتماعی بوده و به بیماران سرطانی و کودکان بی‌سرپرست کمک کرده است. در جوانی مدرسه جوادی شهر قم را ساخته و حتی برای ساختش از حلقه ازدواجش گذشته است تا بتواند در آن شاگردان بسیاری را تربیت و با قرآن آشنا کند.

با حضورش در پایتخت و در میانسالی، با حمایت‌های شهید رجایی(وزیر آموزش و پرورش وقت) و مشارکت اهالی در محله کوی نصر،‌بانی ساخت مدرسه شهید فیاض‌بخش، شهید پاک‌نژاد، شهید امام موسی صدر و… می‌شود و همزمان به معلمان درس قرآن می‌دهد.

پس از بازنشستگی همچنان آرام و قرار ندارد و به توصیه دکتر گلزاری، شروع به گذراندن دوره‌های تفسیر قرآن می‌کند. البته از آموزش دیگران غافل نمی‌شود و در خانه‌اش دوره‌های آموزش قرآن همچنان دایر است. در دهه ۷۰ به توصیه پزشک به دلیل نامناسب بودن آب و هوای تهران، ساکن مهرشهر کرج می‌شود اما ارتباطش با ساکنان منطقه قطع نشده و نخستین مرکز خیریه‌اش را به نام دارالاکرام حضرت ابوالفضل(ع) دایر می‌کند و بعدها خیریه‌های دیگری با کمک او به نام‌های خیریه «کوثر» در کرج و «سلوک پویا» در سعادت‌آباد شکل می‌گیرد که اکنون صدها کودک تحت پوشش این مراکز هستند. کودکانی که از داشتن پدر محرومند و سرپرستی ندارند یا جزو زلزله‌زدگان بم و هریس تبریز به شمار می‌آیند.

بدرالملوک امام، با وجود کهولت سن و بیماری همسرش رئیس هیئت‌مدیره تمامی این مؤسسه‌ها بوده و حداقل هفته‌ای ۲ بار مسیر مهرشهر کرج تا تهران را طی می‌کند تا در جلسه مدیران شرکت کرده و به بانوان آموزش قرآن دهد. او مادر بیش از ۲ هزار کودک و نوجوان بدسرپرست و بی‌سرپرست است.

اسم هر بچه بی‌سرپرست و بدسرپرست که می‌آید، دست و دلش می‌لرزد و با ورود هر حامی احساس غرور می‌کند. چون توانسته با دست خالی و در حد بضاعت با کمک دوستانش به فقرزدایی کمک کند و بخشی از این بار را از دوش مسئولان بردارد. این کار را از سال‌ها پیش شروع کرده و حال برای بسیاری از بچه‌های شهر به‌ویژه محدوده‌های جنوبی پایتخت، مشهد، کرج، شهریار، مهرشهر و… «بدرالملوک امام» یک مادر معنوی است که ‌گاه به دیدارشان می‌رود یا در برنامه‌های مختلف با آنها به گفت‌وگو می‌نشیند و تشویقشان می‌کند که درس بخوانند. مادران این بچه‌ها و حتی حامیان خیریه‌ها هم از محبت بانوی سالخورده و سرزنده بی‌بهره‌نیستند و در کلاس‌های اخلاق، مثنوی‌خوانی و قرآن او شرکت می‌کنند. بدرالملوک امام، مدیر ۳ مؤسسه خیریه دارالاکرام و سلوک پویا در محدوده شهرک قدس و سعادت‌آباد و مهر کوثر کرج است و در کارهای خیر بسیاری از ساخت مدرسه و کتابخانه در بخش‌های مختلف منطقه و کشور گرفته تا کمک به زلزله‌زدگان بم و هریس با همان حقوق بازنشستگی مشارکت داشته و دارد. 
در اسفند سال گذشته به صورت نمادین به همت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران و همکاری سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و با هدف زنده نگهداشتن نام و یاد زنان افتخارآفرین کشور و تجلیل از اثرگذاری این زنان و آغاز این پویش با حضور جمعی از زنان فعال اجتماعی و سیاسی در ذیل ویژه‌برنامه‌های تهران ۱۴۰۰ شهرداری تهران ۱۰۰ اصله نهال همزمان با هفته درختکاری و منابع طبیعی به نام ۱۰۰ زن نامدار قرن همچون «خدیجه ثقفی»، «مرضیه حدیدچی»، «طاهره صفارزاده»، «توران میرهادی»، «سیمین دانشور»، «ایران درودی» و «بدرالملوک امام» در بوستان پردیس بانوان منطقه ۱۵ تهران کاشته شد.

این اقدام در راستای به نمایش گذاردن ظرفیتها، توانمندیها و استعدادهای این زنان در حوزههای مختلف است که بستری برای امیدآفرینی زنان ایرانی فراهم میسازد. با چنین دیدگاهی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در راستای مأموریت های خود و به منظور قدردانی و تقدیر از این زنان بر آن شد در ادامه مسیر به معرفی زندگی نامه این زنان بپردازد.‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *