اخبار داغ

ماموریت ناوگروه ‎نیروی دریایی ‎ارتش، اتفاق تاریخی و مهمی است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،‌ محمدصادق علیزاده در رشته توئیتی نوشت: ‏مسیری که ناوبندر ‎مکران و ناوچه سهند طی کرده‌اند؛ از ‎خلیج فارس عازم جنوب افریقا شده، آن را دور زده و از پهنه شرقی ‎اقیانوس اطلس تا غرب اروپا پیش رفته و از کانال مانش از بین انگلیس و فرانسه و هلند و […]

اشتراک گذاری
20 شهریور 1400
148 بازدید
کد مطلب : 131332

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،‌ محمدصادق علیزاده در رشته توئیتی نوشت:

‏مسیری که ناوبندر ‎مکران و ناوچه سهند طی کرده‌اند؛ از ‎خلیج فارس عازم جنوب افریقا شده، آن را دور زده و از پهنه شرقی ‎اقیانوس اطلس تا غرب اروپا پیش رفته و از کانال مانش از بین انگلیس و فرانسه و هلند و آلمان و بلژیک گذشتند تا به ‎دریای بالتیک برسند.

بعد از حضور در مراسم مشترک با روسیه مسیر رابرگشتند و از کانال جبل الطارق(جایی که انگلیس نفتکش ما را توقیف کرد) وارد دریای مدیترانه شدند.از جلوی چشم صهیونیستها گذشتند و از کانال سوئز وارد دریای سرخ، خلیج عدن و بعدش دریای عمان و تنگه هرمز. ناقابل؛ بیش از ۳۵هزار کیلومتردریانوردی!

‏بخش زیادی از مسیر دریانوردی این ناوگروه در اقیانوس بوده. کشتی رانی در اقیانوس شرایط ویژه‌ای می‌طلبد. نیاز به تامین لجستیکی از یک طرف و تمهیدات فنی طرف دیگر. قفل این مرحله هم توسط ناوگان «نظامی» جمهوری اسلامی شکسته شد بدون نیاز به خدمات و کمک دیگران.

‏انجام موفقیت‌آمیز این ماموریت یعنی مِن بعد ایران در هر نقطه دنیا که منافعش ایجاب کند، بدون اتکا به کمک و حمایت دیگران قادر به حمایت از شناورهای «نظامی» و «غیرنظامی» خودش در پهنه دریاست.

‏این مساله به حدی قابل لمس بود که مکران و سهند وقتی به جنوب افریقا رسیدند و در پی دور زدن آن بودند، تصور امریکاییها این بود که با توجه به نزدیکی سیاسی ایران و ونزوئلا، نیروهای مسلح ایران این مرتبه هوس عبور از اقیانوس اطلس و رفتن به حیاط خلوت امریکا را کرده در ‎دریای کارائیب.

ایران با این کار، تست گرم ماموریتهای برد بلند خودش را با موفقیت طی کرد. حالا ناوگان نظامیِ دریایی ایران در هر نقطه دنیا که لازم باشد میتواند برای دفاع از منافع خودش وارد عمل شود. صهیونیستها(!) و سعودیها(!) معنای این گزاره بیش از بقیه درک میکنند.

‏دریای سرخ در چند سال اخیر محل زد و خوردهای متعدد ایران از یک طرف و اسرائیل و سعودی از طرف دیگر بوده. عبور ناوبندر مکران + ناوچه سهند صرف نظر از برد بلند دریانوری و اقیانوس‌پیمایی یک سیگنال مهم نظامی و امنیتی هم در دریای سرخ دارد.

‏چندی قبل شناور اسرائیلی در شمال شرق یمن اسیر تیر غیب شد. برداشتم بود صهیونیستها در مسیر برگشت مکران و سهند و هنگام عبور از سوئز برای ناوگروه ایجاد مشکل کنند. مکران و سهند بدون هیچ مزاحمتی راه خود را به مقصد خلیج فارس ادامه دادند.

‏ماموریت اصلی مکران، ایجاد نقطه ایستایی در راس الحد واقع در جنوب دریای سرخ است. چرا؟! برای پشتیبانی لجستیکی از ناوچه‌های نظامی ایران که برای اسکورت نفتکشهای ایرانی در منطقه حضور دارند و هر آن ممکن است مورد مزاحمت قرار گیرند.

‏سوای بحث قبل، کشورهای منطقه با تحریک سعودیها و اسرائیلیها از ارائه خدمات بندرگاهی به ناوچه‌های نظامی ایران در دریای سرخ خودداری میکنند. حالا مکران بعد از یک امتحان بردبلند اقیانوسی قرار است به دریای سرخ باز گردد تا دست بلند خدمات بندرگاهی باشد برای نیروهای مسلح ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *