اخبار داغ

ثبت اختراعی دیگر توسط مخترعین جوان

افتخاری دیگر از جوانان نخبه ایرانی، طی یک پژوهش به انجام رسیده تعدادی از نخبگان حوزه مهندسی مکانیک،  ابزار کاربردی را طراحی نموده اند که قابلیت نصب و جدا نمودن چپقی خودرو ها را دارا می باشد. این طرح به عنوان یک اختراع ملی در اداره کل ثبت اختراعات کشور با شماره ۱۰۴۹۴۸ به ثبت […]

اشتراک گذاری
11 شهریور 1400
184 بازدید
کد مطلب : 121249

افتخاری دیگر از جوانان نخبه ایرانی، طی یک پژوهش به انجام رسیده تعدادی از نخبگان حوزه مهندسی مکانیک،  ابزار کاربردی را طراحی نموده اند که قابلیت نصب و جدا نمودن چپقی خودرو ها را دارا می باشد. این طرح به عنوان یک اختراع ملی در اداره کل ثبت اختراعات کشور با شماره ۱۰۴۹۴۸ به ثبت رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، پارک علم و فناوری مازندران با اعلام این خبر اظهار نمود: “ابزار جداکننده و نصب کننده چپقی، مورد استفاده در انواع خودروها” توسط مهندسین میلاد فراهانی علوی، سید محمدرضا حسینی علی آباد، محمدجواد رستم اف، کامیار سجده و رضا محمودی در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۴۹۴۸به ثبت رسید.

این مخترعین افزودند که طرح ابزار جداکننده و نصب کننده چپقی، مورد استفاده در انواع خودرو ها در نخستین جشنواره بین المللی تالیفات برترعلمی جایزه ویژه خیام نیز به عنوان اثر برتر حوزه فنی و مهندسی مورد انتخاب قرار گرفته است.
:همچنین این محققان در توصیف این اختراع بیان نمودند

برقراری و فراهم سازی بالاترین حد ممکن سلامت جسمی کارکنان همه مشاغل، پیشگیری از حوادث شغلی و جلوگیری از وارد آمدن صدمات به قطعات و متعلقات مکانیکی در زمینه تعمیرات خودرو از مطلوب ترین وظایف شغلی محسوب می شود. در همین خصوص ایجاد شرایط ایمنی در محیط کار از الزامات مهم برای جلوگیری از به وجود آمدن خطرات مخرب می باشد. بر این مبنا نبود ابزار های ایمن و کاربردی در محیط های تعمیراتی نه تنها می تواند کارکنان را به دلیل استفاده از ابزار های غیراستاندارد با حوادث جبران ناپذیر روبرو کند بلکه موجب وارد شدن صدمات به قطعات مکانیکی و به مراتب تخریب آن ها خواهد شد. از این رو به منظور شناسایی دقیق تر نیاز های کاربردی، کارشناسی در مراکز تعمیرات خودرو توسط متخصصین و تعمیرکاران مهندسی خودرو صورت گرفته و شرایط موثر، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. براساس بررسی های انجام شده در مراکز تعمیراتی، تعمیرکاران جهت جداسازی چپقی از روی طبق و سیبک خودرو از ابزار ها و تجهیزاتی استفاده می نمایند که کمترین میزان ایمنی را دارا بوده و فشار کاری زیادی را متحمل تعمیرکاران می نماید. همچنین عمر مفید قطعات مربوطه کاهش پیدا کرده، متعاقب آن ضریب آسیب پذیری قطعات خودرو افزایش می یابد. از جمله تجهیزاتی که به واسطه آن می توان چپقی روی طبق و سیبک را جدا کرد، بهره گیری از دستگاه پرس می باشد که به دلیل بالا بودن هزینه دستگاه پیشنهادی تقریبا تمامی مراکز تعمیراتی فاقد دستگاه مورد نظر هستند؛ این مراکز برای انجام فعالیت مذکور مجبور به انتقال طبق خودرو به کارگاه های تراشکاری می باشند. از آنجا که انجام پروسه ذکر شده نه تنها مستلزم صرف زمان زیادی خواهد بود بلکه ایجاد شرایط تعمیر را نیز برای تعمیرکار مربوطه محدود می سازد. هدف از اختراع ابزار ، افزایش سطح ایمنی در کار،کاهش خرابی ها و جایگزینی یک روش مدرن و اصولی جهت مرتفع نمودن مشکلات مذکور می باشد که توانایی رفع کردن نیاز بازار را نیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *