اخبار داغ

قطعنامه سازمان ملل درباره افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان قطعنامه ای به تصویب رساند. به گزارش پلیگاه خبری تجهیز نیوز، شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۳ رأی موافق و ۲ رای ممتنع قطعنامه‌ای درباره افغانستان به تصویب رساند. این قطعنامه از سوی آمریکا پیشنهاد شد و مورد حمایت فرانسه و انگلیس قرار گرفت. چین و روسیه به […]

اشتراک گذاری
09 شهریور 1400
106 بازدید
کد مطلب : 118448

شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان قطعنامه ای به تصویب رساند.

به گزارش پلیگاه خبری تجهیز نیوز، شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۳ رأی موافق و ۲ رای ممتنع قطعنامه‌ای درباره افغانستان به تصویب رساند.

این قطعنامه از سوی آمریکا پیشنهاد شد و مورد حمایت فرانسه و انگلیس قرار گرفت. چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به بیانیه طالبان در ۲۷ اوت ۲۰۲۱ اشاره شده که در آن طالبان متعهد شده‌اند افغان‌ها قادر خواهند بود به خارج از کشور سفر کنند، هر زمان که بخواهند افغانستان را ترک کرده و از هر گذرگاه مرزی، چه هوایی و چه زمینی، از جمله در فرودگاه کابل بازگشایی و ایمن شده و هیچ کس مانع سفر آنها نمی‌شود.

شورای امنیت در قطعنامه خود آورده است انتظار دارد طالبان به این تعهدات و سایر تعهدات، از جمله در مورد خروج امن افغان ها و همه اتباع خارجی از افغانستان، پایبند باشند.

اعضای شورای امنیت ر قطعنامه خود خواستار آن شدند خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری یا پناه دادن یا آموزش تروریست‌ها، یا برنامه ریزی یا تامین مالی اقدامات تروریستی استفاده نشود.

تاکید شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت از حقوق زنان و کودکان در افغانستان

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل همچنین بر اهمیت حمایت از حقوق زنان، کودکان و اقلیت ها تاکید کرده و همه طرفین را تشویق کرده با مشارکت کامل و برابری معنادار زنان به دنبال راه حل سیاسی فراگیر از طریق مذاکره باشند.

این قطعنامه خواستار تقویت تلاش ها برای ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان شده و از همه طرف ها خواسته است اجازه دسترسی کامل ، ایمن و بدون مانع را به سازمان ملل متحد ، آژانس های تخصصی و شرکای اجرایی آن و همه کسانی که در عرصه کمک های بشر دوستانه فعال هستند، ارائه دهند.

پیش از این نشست، دیپلمات ها اعلام کردند آمریکا در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به دنبال تصویب قطعنامه ای برای خروج امن شهروندان خارجی و افغان پس از ضرب الاجل خروج نیروهای خودش از افغانستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *