اخبار داغ

حضور رئیس جمهور در اجلاس شانگهای

امیرعبداللهیان: درحال برنامه ریزی برای شرکت آیت‌الله رییسی در اجلاس شانگهای هستیم. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با بیان اینکه درصدد هستیم تا در بالاترین سطح در اجلاس مهم شانگهای حضور داشته باشیم، اظهار کرد که به همین دلیل در حال برنامه ریزی برای شرکت هیات ایران به ریاست […]

اشتراک گذاری
09 شهریور 1400
157 بازدید
کد مطلب : 118451

امیرعبداللهیان: درحال برنامه ریزی برای شرکت آیت‌الله رییسی در اجلاس شانگهای هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با بیان اینکه درصدد هستیم تا در بالاترین سطح در اجلاس مهم شانگهای حضور داشته باشیم، اظهار کرد که به همین دلیل در حال برنامه ریزی برای شرکت هیات ایران به ریاست آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری در این اجلاس هستیم.

امیرعبداللهیان با ارائه گزارشی از شرکتش در اجلاس حمایت منطقه ای از عراق در بغداد و دیدارهایش با مقامات ارشد عراقی و برخی شرکت کننده در اجلاس از جمله شیخ محمد حاکم دبی ، گفت:

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از او برای سفر به پاریس دعوت کرده است.

وی اظهارداشت که مکرون از وزیر خارجه فرانسه خواست تا درنشستی در پاریس با هم مسائل را بررسی و مرورکنیم.

مجلس و دولت سیزدهم در مذاکرات به دنبال کسب حقوق حداکثری ملت ایران هستند و امیدواریم که طرف های مقابل ما در مذاکرات وین بر مبنای خرد و منطق مذاکره کنند.

وزیر امورخارجه در مورد مکانی که در نشست بغداد در هنگام عکس دسته‌جمعی مقامات شرکت کننده ایستاده بود و برخی از مسائل حاشیه ای آن گفت:

من در نشست بغداد درجایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

با وزیرخارجه سعودی احوال‌پرسی کردیم و وی گفت که منتظریم دولت ایران مستقر شود تا ارتباطاتمان را از سربگیریم.

علت عدم دعوت از بشار رئیس‌ جمهوری سوریه به بغداد مخالفت فرانسوی‌ها بود، به همین دلیل نام اجلاس را تغییر دادند.

خیلی شفاف به طرف مذاکره کننده اتحادیه اروپا گفتم آمریکایی‌ها از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر این ادبیات را ادامه دهند پیام سازنده‌ای برای دولت جدید ایران نیست.

اینکه آمریکایی ها می‌گویند «مذاکره نکنید سراغ گزینه دیگر می‌رویم» تکراری است و تا یاد نگیرند با مردم ایران مؤدبانه صحبت کنند، نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم

وزیر امور خارجه تاکید کرد:

دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد و طبعا این پیام تاثیرات مثبت خود را در طرف مقابل داشته است .

وی با بیان اینکه طرف مقابل این درک را دارد که دو سه ماه زمان نیاز است که دولت جدید ایران مستقر شود، اظهار داشت:

مذاکره ابزار دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند.

نه تنها توافقنامه راهبردی ۲۵ ساله با چین را برای اجرا به طور جدی پیگیری می‌کنیم و جزو دستورکارهای اصلی وزارت خارجه است. بلکه این الگو را به کشورهای دیگری که ظرفیت‌هایی را دارند، تعمیم می‌دهیم و با روسیه و هند هم آن را دنبال خواهیم کرد.

تمامی سفارتخانه‌های ایران باید در خدمت بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی و فناوری به معنای واقعی باشند تا مردم ترجمان واقعی خدمتگزار ملت را ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *