اخبار داغ

مرمت ارگ بم در سایه ی تعطیلی بنا

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی با اشاره به تداوم تعطیلی این مجموعه، از پیشرفت قابل‌توجه عملیات مرمت ارگ بم خبر داد. محسن قاسمی، مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن با اشاره به تعطیلی مجموعه تاریخی ارگ بم به‌دلیل شیوع پاندمی و ضمن ابراز امیدواری نسبت به […]

اشتراک گذاری
04 شهریور 1400
114 بازدید
کد مطلب : 114204

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی با اشاره به تداوم تعطیلی این مجموعه، از پیشرفت قابل‌توجه عملیات مرمت ارگ بم خبر داد.

محسن قاسمی، مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن با اشاره به تعطیلی مجموعه تاریخی ارگ بم به‌دلیل شیوع پاندمی و ضمن ابراز امیدواری نسبت به حضور دوباره بازدیدکنندگان این مجموعه تاریخی در دوران پساکرونا، در خصوص روند بازسازی ارگ قدیم بم اذعان داشت:

حدود یک سال و نیم است که عهده‌دار مدیریت این مجموعه هستم که همراه با بحران کرونا آغاز شد و متأسفانه شاید کمتر از ۳۰ روز شاهد حضور گردشگران و توریست‌ها در این مجموعه بوده‌ایم.

قاسمی با تاکید بر تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمان در سال گذشته، به فرصت مناسب پیش‌آمده برای مرمت و بازسازی این مجموعه اشاره کرد. وی با بیان اینکه در سال جاری تنها شاهد ۱۳ روز حضور گردشگران در اماکن تاریخی بوده‌ایم، درباره وضع فعالیت کارگاه‌ها در این مدت تعطیلی اظهار کرد:

با توجه به سیاست‌های دولت در بحث کرونا و رنگ‌بندی‌هایی که تعریف شد، این مجموعه هم مستثنی نبود و با ۵۰ درصد نیروی کار مرمت را ادامه داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته تمام کارها صرفا پژوهشی و آواربرداری بوده است، از روند کند بازسازی در این مدت و عدم رضایت مردم و وزارت میراث فرهنگی خبر داد و افزود:

سعی کردیم تمام تلاش خود را از لحاظ فیزیکی در راستای مرمت به کار گرفته و پروژه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که این پروژه‌ها بعد از تائید هئیت راهبردی و میراث جهانی، برنامه‌ریزی شد.

محسن قاسمی با اشاره به آغاز پروژه‌های یخدان ارگ بم، کلاه فرنگی، عمارت دروازه دوم، خانه میر اکبر، اصطبل تاریخی، فاز دوم خانه سیستانی و برج فرمانده حکومتی قشون در کنار حفاطت‌های ادواری، از تکمیل ۱۰۰ درصدی مرمت خانه سیستانی، عمارت دروازه دوم، کلاه فرنگی و برج فرماندهی قشون خبر داد و تاکید کرد که در صورت بهبود شرایط کرونا، رونمایی از این آثار در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی همچنین افزود:

مرمت اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و همچنین ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله اقدامات انجام‌شده در این مجموعه تاریخی طی سال گذشته محسوب می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم به مرمت و بازسازی ۱۰۰ درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم اشاره کرد و از تغییر کاربری این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن خبر داد. وی با اشاره به رصد فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی ارگ بم از پایگاه پژوهشی مستقر در خانه سیستانی، خاطرنشان کرد:

موزه تاریخی بم از دیگر برنامه‌های در دستور کار بود. پیش از این، موزه به‌صورت یک نمایشگاه کوچکی در کنار ساختمان اداری قرار گرفته بود که در شان این مجموعه نبود؛ لذا موزه به ساختمان اداری انتقال داده شده است.

قاسمی اصطبل ارگ بم در ضلع جنوبی این مجموعه را یکی از شاهکارهای معماری ایران توصیف کرد و از بازسازی ۹۰ درصدی سالن آن خبر داد. وی همچنین با اشاره به اتمام پروژه پایش تصویری و حفاظت الکترونیک محوطه پیرامون ارگ بم، تاکید کرد:

با اتمام این پروژه محیط اطراف این بنای تاریخی با امنیت کامل تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به دیگر پروژه‌های مرمت این مجموعه، از تکمیل ۷۰ درصدی مرمت یخدان ارگ تاریخی و خانه میراکبر خبر داد و نسبت به پایان پروژه مرمت آن تا پایان سال ۱۴۰۰ ابراز امیدواری کرد. وی پروژه مرمت یخدان تاریخی ارگ بم را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عملیاتی در سال‌های اخیر توصیف کرد و گفت:

در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پساکرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم.

 شایان ذکر است که ارگ بم واقع در جنوب شرقی حاشیه کویر لوت و نزدیک شهر بم، سازه‌ای خشتی کم‌نظیر محسوب می‌شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است. این سازه تا قبل از زلزله سال ۱۳۸۲ بم، بزرگ‌ترین سازه خشتی دنیا به شمار می‌رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *