اخبار داغ

بزرگترین سایت فسیلی ایران در خراسان رضوی کشف شد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، بزرگترین سایت فسیلی در غرب خراسان کشف شده است و فسیل‌شناسان با مطالعه این منطقه می‌توانند گونه‌های مختلف آن را کشف کنند. علی‌اکبر شایان‌یگانه در این خصوص چگونگی کشف سایت فسیلی اظهار کرد: با اطلاع مردم محلی بازدیدی توسط زمین‌شناسان سبزوار از روستای تندک ششتمد به عمل آمد. گستره‌ای به مساحت  […]

اشتراک گذاری
04 شهریور 1400
95 بازدید
کد مطلب : 114215

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، بزرگترین سایت فسیلی در غرب خراسان کشف شده است و فسیل‌شناسان با مطالعه این منطقه می‌توانند گونه‌های مختلف آن را کشف کنند.

علی‌اکبر شایان‌یگانه در این خصوص چگونگی کشف سایت فسیلی اظهار کرد: با اطلاع مردم محلی بازدیدی توسط زمین‌شناسان سبزوار از روستای تندک ششتمد به عمل آمد. گستره‌ای به مساحت  حدود ۱۰ هکتار از اراضی جنوب روستای تندک پوشیده از سنگواره‌های دوران‌های مختلف زمین‌شناسی است که با کنکاش بیشتر این عرصه، گستره خیلی بیشتری خواهد داشت.  آقایان رحیمی از اهالی این روستا که عضو کانال پیام‌رسان ژئوپارک سبزوار بزرگ هم هستند به این سایت فسیلی حساس شده و به محققین ژئوپارک اطلاع داده‌اند.

وی ادامه داد: به گفته رحیمی مردم این روستا از نومولیت‌ها که بر روی زمین همانند سکه پخش شده است در گلدان‌ها به عنوان تزئین استفاده می‌کنند. من به همراه مهندس علیرضا شایان‌یگانه کارشناس زمین‌شناسی متوجه شدیم که این سایت، فسیل‌های چندین دوره زمین‌شناسی از اواسط پالئوزوئیک تا عهد حاضر را در بردارد. از انواع این فسیل‌ها می‌توان به «اسپی ریفر»، «گاستروپود»، «حلزون‌های صدفی»، «روزن‌داران»، «نومولیت‌ها» و … اشاره کرد. البته باید گفت که تحقیقات در مرحله ابتدایی بوده و در حال تکمیل شدن است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: فسیل‌شناسان می‌توانند در این سایت تازه کشف شده تحقیق کنند و گونه‌های جالب آن را معرفی کنند، چه بسا با تکمیل شدن تحقیقات یکی از بزرگترین سایت‌های فسیلی شرق کشور به جهانیان معرفی شود. این سایت می‌تواند غرب خراسان رضوی را یک پله به مرحله ژئوپارک شدن نزدیک کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *