اخبار داغ

برجام اولویت اصلی وزارت امور خارجه

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ‍مشکل وزارت خارجه ظریف، اولویت دادن به برجام بود، اظهار داشت: افراد مذاکره‌کننده، افراد پرکاری بودند. منتها درعمل، خیلی از اهدافی که قرار بود ذیل برجام به آن برسیم، محقق نشد و خودشان هم در گزارشی که تهیه […]

اشتراک گذاری
02 شهریور 1400
143 بازدید
کد مطلب : 111368

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ‍مشکل وزارت خارجه ظریف، اولویت دادن به برجام بود، اظهار داشت:

افراد مذاکره‌کننده، افراد پرکاری بودند. منتها درعمل، خیلی از اهدافی که قرار بود ذیل برجام به آن برسیم، محقق نشد و خودشان هم در گزارشی که تهیه کردند، به‌نوعی به این مساله اذعان داشتند که برجام، به خیلی از اهدافش نرسید.

از مشکلات هشت سال گذشته این بود که برجام اولویت اصلی وزارت امور خارجه شد. یعنی حوزه‌های دیگری که باید به آن توجه می‌شد، مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

شما نمی‌توانید دو اولویت اول داشته باشید. زمانی که برجام اولویت اول می‌شود، به امور دیگر کم‌توجهی می‌شود؛ ازجمله آنان، میزان توجه به کشورهای همسایه بود و تبادلاتی که به‌خصوص در حوزه اقتصادی می‌شد با همسایگان انجام بشود و آن‌طور که باید نشد.

این واقعیتی است که خود وزیر امور خارجه هم به آن اذعان دارد که ثروت دنیا دارد به‌سمت شرق می‌رود و از این جهت، زمانی که بحث لغو تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها درعمل محقق نشد، این انتظار وجود داشت که وزارت خارجه، برای خنثی کردن تحریم‌ها، از ظرفیت‌های کشورهایی که در حوزه اقتصادی و حوزه فناوری در آسیا رشد خوبی داشته‌اند، استفاده کند.

در وزارت خارجه، افرادی هستند که از ابتدای انقلاب، به سن بازنشستگی رسیده‌اند و شاید سن بازنشستگی را هم رد کرده‌اند. نیاز بود در این حوزه، کار جدی‌تری انجام می‌شد؛ نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه هم به‌سمت تعطیلی رفت. البته این لزوما نظر ظریف نبود، نظر روحانی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *