اخبار داغ

یادادشت محمد رشیدپور درباره تئاترجهنم به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی

به سراغ تئاتر «جهنم» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی می رویم.  حالا دلیل انتخاب نمایش جهنم را به چند علت بیان می کنیم:   میزان سن صحنه و استفاده درست از دکور و نور، و همچنین فضای که در اختیار بازیگران قرار داده شده بود باعث می شد بازیگران به درستی از فضا استفاده کنند.البته […]

اشتراک گذاری
01 شهریور 1400
50 بازدید
کد مطلب : 110269

به سراغ تئاتر «جهنم» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی می رویم.

 حالا دلیل انتخاب نمایش جهنم را به چند علت بیان می کنیم:  

میزان سن صحنه و استفاده درست از دکور و نور، و همچنین فضای که در اختیار بازیگران قرار داده شده بود باعث می شد بازیگران به درستی از فضا استفاده کنند.
البته ترکیب دود و نور ، ترکیب نور وصدا ، مامور جهنم و اشیاء صحنه ما را خودکار در یک جهنم واقعی قرار می دهد و همین عامل باعث می شود تا تماشاچی با نمایش ارتباط برقرار کند و خود را در یک جهنم فسلفی قرار دهد و اینجاست که تمامی سوالات در ذهن تماشاچی نسبت به زندگی پس از مرگ نمایان می شود و در این چالش است که به زیبایی مخاطب بر جایگاه خود میخکوب می شود . تا جایی که حتی  نفس  تماشچی ها  و تماشگران  با برخوردهای  بازیگران  پیوند  می خورد  و همه منتظر بازی زیبا هستند . هر چند یک  لحظه  خاموشی  برق به سراغ  سالن و نور  می آید اما تجربه ی بالای  بازیگران  اجازه  نمی دهد  حواس تماشگران پرت شود و پس از  چند دقیقه  که دیالوگ  ها به  ادامه روند خود کشیده می شوند و دوباره  نور  صحنه برمی  گردد، فضا به حالت عادی باز می گردد. 
و در اینجاست که فرق یک  بازیگر  حرفه  ای  و آماتور  به خوبی  نمایش داده می شود. 

جالبی و علاقه  حامد شیخی  در  آثارش این نکته را به ما باز گو می  کنند که : 
استفاده بهینه از تعداد بازیگران کم اما  فوق  العاده  وحرفه ای است که باعث  می شود  ذهن  تماشاچی  درگیر شناخت بازیگران سایه لشگر و  مسائل متفرقه  نشود و از  کلیات  فرار  کنیم  و به اصل  داستان  تئاتر  بپردازیم.

داستان یک  سرباز  عاشق است  که بخاطر عشقش  از جنگ فرار و محاکمه و در نهایت تیرباران  می شود.
در اول  صحنه حضور  دو زن معما گونه و یک  مرد  که در سالن تاریک قرار دارند سوالات متعدد درذهن بازیگران بوجود می آورد  که چرا  ما اینجا هستیم؟  ارتباط  ما با هم  چیست ؟
در بین این گفت و گوهاست که می فهیم که، نقش یکی از زن ها معشوقه ی  تنها مرد داستان است که باعث شده او از  جنگ  فرار کند و همین باعث دستگیری و تیرباران او می شود.
البته مکالمه های  فلسفی  و عاشقانه زیبای  این  تئاتر بین عوامل  اجرایی و  بازیگران باعث می شود زیبایی این کار صد چندان شود. 

در پایان یادآور می شود: این نمایش با حفظ پروتکل ‌های بهداشتی به تهیه کنندگی: شهره عطائیان هرشب ساعت بیست در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

بازیگران این نمایش عبارتند از:
حامد شیخی، امیررضا باباولیان، یگانه سروری، تداعی سعیدی فر.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:
مجری طرح و طراح پوستر و بروشور: فاطمه عبدالرحیمی
عکاس، تصویربردار و مدیر روابط عمومی: فاطمه مجدنیا
مدیر تولید: امیررضا باباولیان
دستیار کارگردان: مجتبی جعفری پور
مدیر صحنه: امیرحسین انصاری
طراح گریم: مبینا محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *