اخبار داغ

آغاز فاز جدید مرمت مسجد چهل‌ستون زنجان

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند، شنبه ۳۰ مردادماه گفت: «در فصل جدید مرمت‌ها، شبستان مردانه به‌صورت کامل مرمت و به نمازگزاران تحویل داده خواهد شد.» مسجد چهل‌ستون متعلق به دوره قاجار است و در داخل بازار تاریخی زنجان قرار دارد، و یکی از مهم‌ترین و […]

اشتراک گذاری
30 مرداد 1400
80 بازدید
کد مطلب : 108167

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند، شنبه ۳۰ مردادماه گفت: «در فصل جدید مرمت‌ها، شبستان مردانه به‌صورت کامل مرمت و به نمازگزاران تحویل داده خواهد شد.»

مسجد چهل‌ستون متعلق به دوره قاجار است و در داخل بازار تاریخی زنجان قرار دارد، و یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار بوده و توسط یکی از علمای معروف آن زمان بنام ملاعلی قارپوزآبادی ساخته‌ شده است و شماره ثبت آن در فهرست آثار ملی ۱۴۴۰ است. مسجد چهل‌ستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است. این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد. طبق کتیبه‌ای که بر روی پیشانی ورودی بنا نصب‌شده این بنا در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته‌ شده است.

او بیان کرد: «سال گذشته عملیات مرمت در دو فاز در این مسجد تاریخی انجام شد، در فاز یک مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ، مرمت‌های اضطراری طاق و تویزه‌ها و برچیدن اندود فرسوده گچی و سیمانی و در فاز دوم جمع‌آوری عایق‌کاری فرسوده پشت‌بام به همراه سبک‌سازی خاک انباشته‌شده، سبک‌سازی و اجرای عایق‌کاری مجدد، مرمت ضلع شمالی مسجد، تعویض آجرهای فرسوده و استحکام‌بخشی پایه‌های آجری انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *