اخبار داغ

کشفیات جدید باستان شناسی در سمنان

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان «مرسین چال» در استان سمنان به کشف یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بز کوهی متعلق به دوره اشکانی منجر شد. عطا حسن‌پور ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در این محوطه تاریخی ـ گفت: دراین فصل از کاوش گورستانِ مرسین چال واقع […]

اشتراک گذاری
26 مرداد 1400
167 بازدید
کد مطلب : 105260

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان «مرسین چال» در استان سمنان به کشف یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بز کوهی متعلق به دوره اشکانی منجر شد.

عطا حسن‌پور ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در این محوطه تاریخی ـ گفت: دراین فصل از کاوش گورستانِ مرسین چال واقع در حوزه آبگیر سد فینسک شهرستان مهدیشهرِ استان سمنان به دلیل گستردگی و وسعت، دو هیأت باستان شناسی یکی به سرپرستی بنده و دیگری به سرپرستی محمدرضا نعمتی به محوطه اعزام شد.

او با بیان این‌که تا کنون این هیأت باستان‌شناسی موفق به باز کردن پنج گور شده است،  افزود: تا به امروز سه ترانشه به ابعاد ۱۰ در ۱۰ و به مساحت ۳۰۰ متر مربع از این گورستان مورد کاوش قرار گرفته و بخشی از کاوش‌های فصل دوم نیز پاکسازی شده است.

این باستان‌شناس، گورهای موجود در این گورستان را از نوع چاله‌ای دست‌کند، بدون ساختار گور شناخته که تنها دو سنگ از بالا و پایین به عنوان نشان گور روی آن قرار داده شده است. به گفته او، تدفین‌ها در این گورستان از نوع طاق‌باز با جهت شرقی‌ غربی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *