اخبار داغ

یادادشت محمد رشیدپور درباره تغییرات افغانستان وخاورمیانه جدیدبنام تغییر سرنوشت یک ملت توسط جادوی کلمات

یادادشت محمد رشیدپور د رباره تغییرات افغانستان وخاورمیانه جدیدبنام تغییر سرنوشت یک ملت توسط جادوی کلمات جادوی کلمات، چیزی که دولت آمریکا به آن دست پیدا کرده است و اینک با استفاده از آن سرنوشت ملت ها را تغییر می دهد. اگر ما روزنامه ها و رسانه های افغانستان را در سه_چهار سال پیش رصد […]

اشتراک گذاری
25 مرداد 1400
154 بازدید
کد مطلب : 103744

یادادشت محمد رشیدپور د رباره تغییرات افغانستان وخاورمیانه جدیدبنام تغییر سرنوشت یک ملت توسط جادوی کلمات

جادوی کلمات، چیزی که دولت آمریکا به آن دست پیدا کرده است و اینک با استفاده از آن سرنوشت ملت ها را تغییر می دهد. اگر ما روزنامه ها و رسانه های افغانستان را در سه_چهار سال پیش رصد کنیم متوجه یک تغییر بنیادین و خانه برانداز در آنها می شویم، یعنی تغییر کلمه گروه تروریستی طالبان به گروه جهادی و یا گروه طالبان و این سر آغاز تغییر سرنوشت یک ملت است.
ماجرا از اینقرار است که روزنامه‌نگاران افغانی توسط سیاستگذاران کشور افغانستان به امریکا فرستاده می شوند تا زیر نظر موسسات آمریکایی، دوره های علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری را به صورت آکادمیک بگذرانند. نتیجه این کار سه سال بعد در روزنامه ها و رسانه های افغانستان و در تمام دنیا به این صورت منعکس می گردد که به جای گروه تروریستی طالبان در مقالات و اخبار آنها نوشته می شود “گروه طالبان” همین حرکت به ظاهر ساده اکنون در فتح افعانستان توسط همین گروه طالبان تجلی می یابد.
دیگر شما برای برنده بودن احتیاج نیست حریف را با کشتن مغلوب کنید. امروز با تغییر نگرش در قلم‌ها و تغییر سیاست در سیاستگذاری‌ها می توان فروپاشی ملتها و دولتها را رقم زد، چیزی که به خوبی در سرنوشت افغانستان مظلوم رقم خورد. برنامه‌ریزی پنهانی که باعث فروپاشی یک دولت و اسارت یک ملت گردید.
چگونه است که یک گروه تروریستی با کمک کشورهای خارجی به سادگی کشوری را تصاحب می کند و در این میان چه منافع اقتصادی و سیاسی وجود دارد که در این جنگ داخلی تمام کشورهای همسایه سکوت می کنند و هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند، حتی کشورهایی که ادعای ریاست جامعه جهانی یدک می کشند در مسائل پیش آمده ی افغانستان سکوت پیشه می کنند. آیا اینها نشان دهنده توافقات پشت پرده ی بین المللی نیست؟ کلافی که ما نمی توانیم به راحتی سر نخش را پیدا کنیم.
اما آنچه در نگاه اول بارز و هویداست این است که کشورهای همسایه از تغییرات در افغانستان جنگ زده و خلأهای به وجود آمده برای به یغما بردن منابع آن، سود سرشار می برند. کشوری مثل پاکستان خود را برنده واقعی جنگ طالبان با دولت افغانستان می داند. کشور ایران می تواند با حضور طالبان در صحنه سیاسی افغانستان، تنش های داخلی را به سود خود آرام کند و به مردم نشان دهد اگر ما به آمریکا و قدرتهای جهانی اعتماد کنیم به فروپاشی دولت و کشورمان خواهد انجامید و چین بازیگر جدیدی که آماده به رسمیت شناختن امارت اسلامی و ورود به افغانستان برای بازسازی بقایای سالها جنگ است.
ما در زمانه ای زندگی می کنیم که دیگر برای تغییر سرنوشت ملت ها جنگ و کشتار و خشونت راه چاره نیست بلکه تغییر نگرش جمعی تیر خلاصی است که می تواند فروپاشی دولتها و ملتها را رقم بزند.
در خصوص مسئله افغانستان، اشاره کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا به طرح خاورمیانه ای امریکا و امکان توافقات پشت پرده چین و امریکا بر سر افغانستان از یک سو و دریای ژاپن، هنگ کنگ یا کره شمالی از سوی دیگر می تواند نشان دهنده تغییرات اساسی در آینده خاورمیانه باشد، واقعه ای که روزهای آینده ابعاد آن روشنتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *