اخبار داغ

محدودیت‌های سفر در تعطیلات

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، به دنبال اعلام تعطیلی پنج‌ روزه در کشور، ستاد ملی کرونا فقط فعالیت مشاغل «ضروری» را مجاز اعلام کرده است که بر اساس تازه‌ترین فهرست منتشرشده، «مراکز اقامتی» از این گروه حذف شده و مجاز به فعالیت نیستند. ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت خیز پنجم بیماری کووید، […]

اشتراک گذاری
24 مرداد 1400
53 بازدید
کد مطلب : 102851

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، به دنبال اعلام تعطیلی پنج‌ روزه در کشور، ستاد ملی کرونا فقط فعالیت مشاغل «ضروری» را مجاز اعلام کرده است که بر اساس تازه‌ترین فهرست منتشرشده، «مراکز اقامتی» از این گروه حذف شده و مجاز به فعالیت نیستند.

ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت خیز پنجم بیماری کووید، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه را تعطیل و محدودیت‌های جدیدی را وضع کرد که علاوه بر محدودیت تردد بین استانی، فقط گروه شغلی یک اجازه فعالیت دارند. علاوه بر صنوف، تمام ادارات، سازمان‌ها و بانک‌ها نیز باید تعطیل شوند.

در آخرین فهرست به‌ روزرسانی‌ شده ی اتاق اصناف که روز یکشنبه ۲۴ مردادماه منتشر شده است، مراکز اقامتی (شامل هتل، متل، مهمانپذیر، پانسیون و مشاغل مشابه) از گروه مشاغل ضروری برای این دوره از تعطیلات حذف شده و در این پنج روز مجاز به فعالیت شناخته نشده‌اند. هرچند بسیاری از مراکز اقامتی از این تصمیم ستاد کرونا بی‌اطلاع بوده و گفته‌اند هنوز ابلاغیه‌ای در ارتباط با تعطیلی مراکز اقامتی دریافت نکرده‌اند.

تعطیلی موزه‌ها و سایت‌های تاریخی و گردشگری که از فروردین‌ماه آغاز شده نیز همچنان ادامه خواهد داشت. موزه‌ها که به گفته مدیرکل موزه‌ها با دستور ستاد ملی کرونا از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال یافته‌اند، از ۱۸ فروردین‌ماه در شهرهای قرمز تعطیل شدند که اینک با تصمیم تازه ستاد ملی کرونا برای برقراری تعطیلی پنج‌روزه در کشور، موزه‌ها و اماکن گردشگری در تمام شهرها با هر سطح رنگ‌بندی تعطیل خواهند شد.

اما شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافر، شامل ریلی، هوایی و جاده‌ای که در گروه مشاغل ضروری قرار گرفته‌اند، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در پنج روز تعطیلی مجاز به فعالیت هستند. در تعطیلی‌های گذشته، شرکت‌های خدمات مسافری مطابق این بند، خود را جزو گروه مشاغل ضروری تلقی کرده و برای فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس به فعالیت خود ادامه می‌دادند و معمولا نظارتی هم روی چگونگی فعالیت آن‌ها در تعطیلات کرونایی نمی‌شد.

برخی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی و هواپیمایی نیز بدون توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا، همزمان با اعلام محدودیت‌های تردد، تبلیغات گسترده‌ای را با وعده جایزه و تخفیف، برای فروش بلیت قطار و هواپیما آغاز کرده‌اند و فروش بلیت هواپیما نیز در برخی مسیرها برای تعطیلات پیش ‌رو همزمان با اعمال محدودیت‌های تردد، افزایش پیدا کرده است.

در مصوبه ستاد ملی کرونا صراحتا به توقف اجرای تورها و سفرهای گروهی اشاره نشده است، اما در همین مصوبات تاکید شده که محدودیت شدیدی در تردد وسایل نقلیه و خودروهای شخصی از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد تا نیمه شب جمعه پنجم شهریورماه اعمال خواهد شد و نیروی انتظامی موظف شده با جدیت و قاطعیت نسبت به مسدود کردن ورودی و خروجی شهرها و جلوگیری از هرگونه تردد بین استانی اقدامات لازم را انجام دهد. فرماندار تهران نیز اعلام کرده ورودی و خروجی‌های تهران که در همه دوره‌ها بیشترین حجم مسافر خروجی را داشته، تا پنجم شهریورماه مسدود خواهد بود و تا آن روز هیچ‌گونه مجوزی برای تردد صادر نمی‌شود.

هرچند گزارش‌ها حاکی از آغاز سفرهای خودرویی پیش از اعمال محدودیت ترددها است. به نظر می‌رسد در ستاد ملی کرونا برای مدیریت این شکل از سفرها که در تمام تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ترددی گذشته سابقه و رواج داشته، راهکار و برنامه‌ای تدوین نشده و تنها به تعطیل کردن مراکز اقامتی، رستوران‌ها و مراکز توریستی و تفریحی اکتفا شده است که البته با تجربۀ تعطیلی‌های گذشته، به اجرای درست این محدودیت‌ها در این دوره نیز از سوی بسیاری از نمایندگان مجلس، کادر درمان و کارشناسان تردید وارد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *