اخبار داغ

شناسنامه ثبتی ۵۰ بنای تاریخی تهران تهیه شد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، یکی از برنامه های مهم شهرداری تهران در برنامه سوم مدیریت شهری کمک و همکاری بیشتر با میراث فرهنگی است که در این راستا برای حفاظت بیشتر شناسنامه این ابنیه تکمیل شد. وی با بیان اینکه در زمان آمادگی میراث فرهنگی استان تهران شناسنامه این آثار ارسال می شود […]

اشتراک گذاری
17 مرداد 1400
140 بازدید
کد مطلب : 96105

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، یکی از برنامه های مهم شهرداری تهران در برنامه سوم مدیریت شهری کمک و همکاری بیشتر با میراث فرهنگی است که در این راستا برای حفاظت بیشتر شناسنامه این ابنیه تکمیل شد.

وی با بیان اینکه در زمان آمادگی میراث فرهنگی استان تهران شناسنامه این آثار ارسال می شود گفت: این بناها شامل محدوده حصار ناصری (مناطق ۱۱ و ۱۲)، منطقه یک و شهرری است.

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که قالب این بناهای در محدوده چه دوره زمانی را شامل می شود گفت: قدمت بیشتر این بناها مربوط به دوره پهلوی اول و دوم و معاصر است.

به گفته وی، یکی از برنامه مهم این نهاد با همکاری مشاور طرح ثبت حریم آرامستان ها و ۳۸ سقاخانه تاریخی در بافت تاریخی در حال انجام است.

شادمهری با اشاره به اینکه هم اینک نیز ۱۲ پلاک قدیمی در خیابان لاله زار شمالی (خیابان های جمهوری به سمت انقلاب اسلامی) شناسایی و ثبت ملی شده اند گفت: طرح این محور ۲ سال گذشته به اتمام رسیده و اجرا و ساماندهی این محور نیز سال گذشته توسط شهرداری تهران آغاز شد.

این مسئول اضافه کرد: در راستای این طرح نیز در صدد هستیم تا کم عرض قرار گرفتن خیابان به طول سه و نیم متر، توجه به پوسته بناها و بارانداز در اواسط خیابان نیز محور پیاده برای گردشگران ایجاد شود.

وی یکی از معضلات برای رسیدگی بیشتر به ابنیه تاریخی، نبود حریم کامل و قانونی برشمرد و گفت: هم اینک ۶۸ حریم بافت و بنا در سطح پایتخت برای آثار تاریخی تعیین شده است.

شادمهری گفت: در حال حاضر بیش از ۳۲۰ بنای ثبتی و افزون بر یک هزار و ۹۰۰ بنای ارزشمند در سطح مناطق شهری و حصار ناصری وجود دارد.

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر به علت نبودن مصوبه جامع حفاظت تنها یک پلاک همجوار بنای تاریخی (چسبیده) مورد استعلام قرار می گیرد که باید برای حفاظت بیشتر این اقدام اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *