اخبار داغ

زیباترین و طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه در اهواز

طولانی ترین و قشنگ ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه در استان خوزستان، شهر اهواز و روی رود کارون جریان دارد. فواره ها از لبه های پل داخل رودخانه می ریزند و شب ها با روشن شدن این فواره های رنگی، جلوه ای زیبا در شب و پل به نمایش در می آید. رقص نور و آب […]

اشتراک گذاری
15 مرداد 1400
75 بازدید
کد مطلب : 93674

طولانی ترین و قشنگ ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه در استان خوزستان، شهر اهواز و روی رود کارون جریان دارد. فواره ها از لبه های پل داخل رودخانه می ریزند و شب ها با روشن شدن این فواره های رنگی، جلوه ای زیبا در شب و پل به نمایش در می آید. رقص نور و آب باعث زیبایی این پل شده و اهوازی ها از تماشای آن لذت میبرند.
آبشار رنگین ‌کمان کارون طولانی‌ ترین آبشار مصنوعی در کشور است که طول آن از یک ‌سو ۱۵۰ متر و از سوی دیگر به ۲۰۰ متر می ‌رسد. این آبشار بر روی پل هفتم اهواز طراحی و اجرا شده است.

اخیرا مسئولین و شهرداری اهواز با استفاده از آب رودخانه کارون و ساختارهای  پل‌ های معروف و متعدد اهواز ترکیبی از نور و آب ایجاد کرده و آبنماهای زیبایی را در شهر خلق کرده اند؛ نورپردازی پل “سفید” و اخیرا نیز آب نما و آبشار زیبای پل هفتم از جمله این آثار میباشند.

در این پروژه ۶ الکتروپمپ ۹۰ کیلواتی، آب را به بالای پل انتقال می ‌دهند و پس از فیلتر کردن، آب از ارتفاع ۳۵ متری به صورت آبشار در ۲ ردیف به رودخانه سرازیر میشود. ۲۷۲۰ نازل تمام‌ استیل در این آبشار  مورد استفاده قرار گرفته و روشنایی و نورپردازی این آبشار هم از طریق ۷۵۰ لامپ LED و ۸۰ پروژکتور رنگی اجرا شده است. لوله‌ های استفاده شده برای مکش آب از جنس فولاد با قطر ۱۲ اینچ میباشند. یک هدر مکش به قطر۲۰ اینچ نیز استفاده شده و لوله‌ های رانش از جنس پلی ‌اتیلن با قطرهای ۱۰ و ۱۴ اینچ هستند که قابلیت شست ‌و شو با اسید را دارند و در زمانیکه رسوبات و املاح موجود در آب به دیواره‌ های لوله بچسبد میتوان آنها را جرم‌ گیری کرد.. سیستم الکتریکال این آبنما بسیار دقیق‌ نصب شده و از تابلوهای برق “سافت ‌درایو” در آن استفاده شده و پست برق ۷۰۰ کیلو واتی هم برای این آبشار به‌ کار رفته است.  در این پروژه از کابل‌ هایی استفاده شده که مانع ایجاد حرارت بالا در پمپ‌ ها می ‌شوند و به این ترتیب عوامل تخریب پمپ ‌ها حذف شده‌ است. قابل ذکر است که با آموزش تعدادی از پرسنل مناطق، کار حفاظت و نگهداری از این تجهیزات انجام می گیرد.

به دلیل مصرف بالای انرژی آبشار مصنوعی اهواز در تمام روزهای هفته فعال نیست و فقط در روزهای آخر هفته،‌ دهه فجر، جشن ‌ها و نوروز روشن می ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *