اخبار داغ

اولین پل معلق ایران را بشناسید!!

پل سفید اهواز، نخستین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق دنیا بوده و یکی از ۸ پلی است که بر روی رود کارون در شهر اهواز احداث شده و دو پاره‌ شهر را به هم متصل می می‌کند. پل سفید از نمادهای اهواز محسوب می‌شود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ […]

اشتراک گذاری
13 مرداد 1400
100 بازدید
کد مطلب : 92135

پل سفید اهواز، نخستین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق دنیا بوده و یکی از ۸ پلی است که بر روی رود کارون در شهر اهواز احداث شده و دو پاره‌ شهر را به هم متصل می می‌کند. پل سفید از نمادهای اهواز محسوب می‌شود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ کارون توسط مهندسان آلمانی و شرکتی سوئدی احداث شده است. این پل دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است. این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ز جمله نقل قولهای مربوط به احداث پل, این است که یک مهندسی آلمانی  به اتفاق همسرش که او نیز مهندس بود شروع به ساختن پل نمود و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی ها با موفقیت پیش برد, ولی انگلیسی های حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی را که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار می کردند پس گرفتند. این عمل انگلیسیها موجب بیماری و دق مرگ شدن مهندس آلمانی سازنده پل شد. پس از چندی همسر او, کمر همت بست و با ابتدایی ترین وسایل ممکن در آن زمان و بکارگیری چند دوبه بجای جرثقیل, موفق شد هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار نموده و ساختمان آن را به پایان برساند.

قرارداد و نحوه احداث پل
در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۱۳ قرارداد احداث پل در ۱۲ ماده بین میرزا علی خان منصور وزیر طرق و شوارع ایران و اسکار لیندال نماینده شرکت سوئدی سونسکاانترپرناداکتی پولاکت(سنتاب) منعقد گردید وطبق این قرارداد  پنج میلیون و هفتصد وهشت ریالی، مسئولیت احداث پل کارون اهواز، امتحان زمین و تهیه نقشه های اصلی به شرکت مذکور واگذار شد.

در اوایل مهر ماه سال  ۱۳۱۳ موقعیت خط وسط پل بر روی رود کارون تعیین و تا تیر ماه ۱۳۱۴ هر هفت پایه آن پی ریزی شد.

قطعات فلزی پل که در کارخانه (مولارک استاد) سوئد ساخته شده بودند به هم متصل شده, سپس در روز ۱۸ مرداد ۱۳۱۴ اولین قطعه پل فلزی اهواز بالا کشیده شد.

در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ بتون ریزی سرتاسر پل به پایان رسید و در ۱۵ مرداد آسفالت سطح اتومبیل روی پل آغاز شد . ده روز بعد ضمن شروع سیم کشی برق جهت روشنایی پل از سوی شرکت سنتاب اعلام شد که پل اهواز چهارده روز بعد افتتاح خواهد شد.

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام در ساعت ده و سی دقیقه ۳۰ شهریور سال ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تاخیر به راه آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۱۵ افتتاح گردید.

پل تمام فلزی سفید با دو پیاده رو , دارای دو دهانه بزرگ به طولهای ۱۳۶ و ۱۳۰ متر و سه دهانه میانی ۴۹ متری و دو دهانه کناری به طول های ۱۲و ۲۰ متر است و تمامی قطعات آن توسط پیچ و مهره  به هم متصل شده اند. این پل بر روی پایه بتنی قرار دارد که درگذشته جهت عبور و مرور  درشکه و وسایل نقلیه سبک , انسان و احشام و … مورد استفاده قرار می گرفت در حال حاضر این پل جهت عبور عابران و وسایل نقلیه به صورت یک طرفه مورد استفاده قرار می گیرد. در تابستان سال ۱۳۸۹ عملیات بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پل سفید با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *