اخبار داغ

باغ ملی شیراز را بشناسید!

باغ ملی یکی از باغهای شیراز است که در چهارراه حافظیه قرار دارد و از ناحیۀ جنوبی تا بیمارستان شهید دستغیب و از ناحیۀ شرقی تا ورزشگاه حافظیه امتداد یافته است. اراضی این ناحیه در قرن هشتم صحرای مصلا و جعفر آباد بود که با گذر زمان به ساختمانهای مسکونی و اداری تبدیل شد و […]

اشتراک گذاری
09 مرداد 1400
105 بازدید
کد مطلب : 87713

باغ ملی یکی از باغهای شیراز است که در چهارراه حافظیه قرار دارد و از ناحیۀ جنوبی تا بیمارستان شهید دستغیب و از ناحیۀ شرقی تا ورزشگاه حافظیه امتداد یافته است. اراضی این ناحیه در قرن هشتم صحرای مصلا و جعفر آباد بود که با گذر زمان به ساختمانهای مسکونی و اداری تبدیل شد و بخشی از آن نیز به عنوان باغ ملی درآمد. وجود این باغ در روبه روی آرامگاه حافظ، یادآور صحرای روح افزای جعفرآباد و مصلای قدیم شیراز است.این باغ درگذشته، گورستانی بوده که روبه روی آرامگاه حافظ قرار داشته، که جوان آباد نام داشت.

طرح باغ به طور جالبی، با دقت زیاد درختکاری و خیابان کشی شده است و در تقاطع خیابانهای باغ، حوضها و آبنماهای متعددی ساختند.درختان کهنسال این باغ، نمایانگر قدمت آن است. در سال ۱۳۱۵ خورشیدی، این باغ را بهسازی کردند و با کاشتن نارنج و خیابان کشی بر زیبایی آن افزودند. در سالهای اخیر نیز مرمتهای اساسی در این باغ انجام شده و فواره های زیبایی در مرکز آن نصب شده است. این باغ تا سال ۱۳۶۵ به عنوان باغ وحش مورد استفاده قرار میگرفت. علاوه بر این در وسط باغ نیز میدانی احداث گردید که در آن چهارحوض به شکل قلب وجود دارد. در وسط آن نیز یک باغچۀ مدوّر قرار گرفته است. یک ستون سنگی نیز در وسط آن وجود دارد که در چهار جهت آن اشعاری از حافظ و سعدی نگاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *