اخبار داغ

معرفی باغ فتح آباد کرمان

این باغ در روستای اختیارآباد، ۱۲ کیلومتری شمال غرب کرمان واقع شده است و قدمتش به دورۀ قاجار برمیگردد. باغ فتح آباد در زمان خود، رونق و شکوه فراوانی داشت و بعدها در ساخت مجموعۀ جهانی باغ شاهزاده کرمان، به عنوان الگو قرار گرفت.این باغ زیبای کرمان، به شکل مجموعه ای است که باغ اصلی […]

اشتراک گذاری
08 مرداد 1400
124 بازدید
کد مطلب : 86418

این باغ در روستای اختیارآباد، ۱۲ کیلومتری شمال غرب کرمان واقع شده است و قدمتش به دورۀ قاجار برمیگردد. باغ فتح آباد در زمان خود، رونق و شکوه فراوانی داشت و بعدها در ساخت مجموعۀ جهانی باغ شاهزاده کرمان، به عنوان الگو قرار گرفت.این باغ زیبای کرمان، به شکل مجموعه ای است که باغ اصلی به شکل مستطیل کشیده به همراه کوشکی در ورودی انتهایی آن ساخته شده است.

باغ فتح آباد، یکی از املاک وقفی استان کرمان به حساب می آید و به همین دلیل مدیریت آن زیر نظر ادارۀ کل موقوفات و امورخیریه استان کرمان قرار دارد؛ اما کارهای مرمت این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام و در سالهای اخیر مرمت شده است. باغ عمارت فتح آباد در شب دارای نورپردازی بسیار زیبایی است، به اندازه ای که برای هواپیماها، تصور یک باند فرودگاه را ایجاد میکند. «این اثر تاریخی و گرانبها در تاریخ ۱۲بهمن ماه سال ۱۳۸۱با شمارۀ ثبت ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است» (دانشنامۀ تاریخ معماری و شهرسازی ایرانشهر، ۶ اکتبر۲۰۱۹).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *