اخبار داغ

معرفی باشگاه فرهنگی ورزشی قشقایی شیراز

باشگاه فرهنگی ورزشی قشقایی شیراز یکی از تیم‌های فوتبال ایرانی است که به عنوان نمایندهٔ استان فارس در لیگ آزادگان حضور دارد. نام این باشگاه برگرفته از قوم قشقایی است. تیم قشقایی از لیگ شیراز شروع به فعالیت کرد سپس وارد لیگ استان و متعاقباً قهرمان زیر گروه کشور شد و به لیگ دسته سه […]

اشتراک گذاری
05 مرداد 1400
85 بازدید
کد مطلب : 83823

باشگاه فرهنگی ورزشی قشقایی شیراز یکی از تیم‌های فوتبال ایرانی است که به عنوان نمایندهٔ استان فارس در لیگ آزادگان حضور دارد. نام این باشگاه برگرفته از قوم قشقایی است.

تیم قشقایی از لیگ شیراز شروع به فعالیت کرد سپس وارد لیگ استان و متعاقباً قهرمان زیر گروه کشور شد و به لیگ دسته سه صعود کرد؛ سال ۱۳۹۴ قهرمان لیگ دسته سه شد و به لیگ دسته دو صعود کرد. تیم قشقایی به طرز شگفت‌انگیزی در سال ۹۵ و در جام حذفی تیم قدرتمند پرسپولیس تهران را شکست داد و موجب حذف این تیم شد. در نهایت تیم قشقایی در اردیبهشت ۱۳۹۷ امتیاز باشگاه فوتبال برق جدید فارس را خریداری کرده و جایگزین این تیم در لیگ دسته اول (لیگ آزادگان) شد.

قشقایی یا عشایر ایل قشقایی یکی از اتحادیه‌های ایلی ایران است که مانند بسیاری از اتحادیه‌های ایلی متأخر ایران مخلوطی از قبیله‌هایی با ریشه‌های قومی گوناگون لر، کرد، عرب و ترک است، اما اغلب قشقایی‌ها ریشه‌ای ترک دارند و تقریبا تمامشان به گویشی از زبان‌های ترکی اغوز غربی صحبت می‌کنند.

مرکز اصلی زندگی عشایر ایل قشقایی استان فارس است. اما به دلیل وسعت اراضی و قلمرو در دیگر استان‌ها نیز ساکن هستند. از این جمله می‌توان به استان‌های کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری (جونقان، بلداجی، بروجن، سامان، شهرکیان، طاقانک)، خوزستان (هفتکل)، اصفهان (قسمت‌هایی از سمیرم، شهرضا، دهاقان، فریدن، بخش‌های مختلف شهرستان لنجان به ویژه بخش مرکزی این شهرستان در اطراف زرین شهر، بیستگان، باباشیخعلی و چم‌ها)، قم، مرکزی، و بوشهر (دشتستان و دشتی) اشاره کرد. قشقایی‌ها در دوره‌های مختلف به‌ تدریج به این سرزمین ها کوچ کرده و در آن ساکن شده‌اند. عشایر ترک‌زبان در سراسر ایران پراکنده‌اند. استقرار ایلات ترک در مناطق گوناگون ایران در دوران سلجوقیان، تیموریان و صفویه شدت یافته‌ است. جمعیت ایل قشقایی نیم میلیون (تخمین سال ۱۹۸۶) بوده و در حال حاضر بیش از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *