اخبار داغ

عوارض سقط جنین

دوران بارداری معمولا با دلهره‌های شیرینی همراه است؛ هم برای زن و شوهرهایی که اولین بار است پدر و مادر می‌شوند و هم برای والدینی‌ که بار دیگر قرار است کودکی به زندگی‌شان وارد شود. اما گاهی به‌دلایل مختلف، پدر و مادر مجبور می‌شوند از فرزند آینده‌شان بگذرند. از عوارض سقط جنین از لحاظ روحی می‌توان […]

اشتراک گذاری
04 مرداد 1400
103 بازدید
کد مطلب : 82771

دوران بارداری معمولا با دلهره‌های شیرینی همراه است؛ هم برای زن و شوهرهایی که اولین بار است پدر و مادر می‌شوند و هم برای والدینی‌ که بار دیگر قرار است کودکی به زندگی‌شان وارد شود. اما گاهی به‌دلایل مختلف، پدر و مادر مجبور می‌شوند از فرزند آینده‌شان بگذرند. از عوارض سقط جنین از لحاظ روحی می‌توان به افسردگی پس از سقط جنین و از لحاظ جسمی می‌توان به خونریزی زیاد، عفونت‌هایی مانند عفونت رحم و به‌طورکلی به بیماری های زنان اشاره کرد. در این مقاله شما را با ۷ مورد از عوارض سقط جنین که باید به آن‌ها توجه کرد، آشنا می‌کنیم.

معمولا سقط جنین در سه ماهه‌ی اول عوارض خاصی ندارد؛ اما بهتر است با عوارض احتمالی آن آشنا باشید تا درصورت مشاهده‌ی علائم به پزشک مراجعه کنید. پزشک به شما کمک می‌کند که ازلحاظ جسمی و روحی بهبود بیابید و در آینده بدون نگرانی باردار شوید.

۱. سقط جنین ناقص

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به سقط جنین این است که مقداری از بافت‌های مربوط به بارداری در رحم باقی بماند. به‌همین‌دلیل به آن سقط ناقص می‌گویند. اگر تا مدت‌ها پس از سقط جنین همچنان خونریزی شدید دارید یا دردهای انقباضی در ناحیه‌ی زیر شکم‌تان بیش‌ازحد معمول است، احتمال سقط ناقص وجود دارد.

معمولا مدت کوتاهی پس از سقط جنین، خونریزی متوقف می‌شود؛ اما اگر بیش‌از دو هفته طول بکشد باید به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات سقط جنینِ ناقص، خودبه‌خود و با دفعِ بافت برطرف می‌شود. در غیراین‌صورت، باید با درمان‌های شناخته‌شده مانند روش D&C (دیلاتاسیون و کورتاژ) یا مصرف داروی سایتوتک (میزوپروستول)، باقی‌مانده‌ی بافت‌های مربوط به بارداری از رحم‌تان پاک شود. فراموش نکنید این کار را پزشک باید انجام بدهد. از مصرف خودسرانه‌ی دارو خودداری کنید.

۲. خونریزی بیش‌ازحد

خونریزی پس از سقط جنین، عارضه‌‌ای طبیعی است و معمولا نگران‌کننده نیست، اما اگر بسیار شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

به‌طورکلی، تعداد کمی از زنان ممکن است پس از سقط جنین خونریزی بیش‌ازحد داشته باشند. شاید بپرسید از کجا بدانم خونریزی‌ام شدید است یا عادی؟ تشخیص آن بسیار ساده است. اگر در عرض کمتر از یک ساعت مجبور می‌شوید نوار بهداشتی‌تان را تعویض کنید، خونریزی‌تان شدید است و باید به پزشک مراجعه کنید. رنگ‌پریدگی، پوست سرد و مرطوب، سرگیجه و افزایش ضربان قلب نیز علائم از دست‌دادنِ خون زیاد هستند. اگر چنین نشانه‌هایی را در خودتان سراغ دارید، اهمال نکنید. با اورژانس تماس بگیرید یا به‌سرعت خودتان را به مرکز درمانی برسانید.

۳. عفونت

عفونت، یکی دیگر از عوارض سقط جنین است. حدود سه درصد از زنان پس از سقط جنین به عفونت مبتلا می‌شوند. یکی از دلایل عفونت، باقی‌ماندن محصولات مربوط به بارداری در رحم است. نشانه‌های عفونت عبارت‌اند از:

  • خونریزی زیاد و دردهای انقباضی به‌مدت طولانی (بیش‌از دو هفته)
  • تب (بیش‌از ۳۸ سانتی‌گراد)
  • لرز
  • ترشحات واژینال بسیار بدبو

عفونت ناشی از سقط جنین بسیار خطرناک است، اما به‌راحتی با آنتی بیوتیک درمان می‌شود و جای نگرانی نیست.

۴. سندرم آشرمن

سندرم آشرمن یکی دیگر از عوارض سقط جنین است. این سندرم که «چسبندگی داخل رحمی» نیز نامیده می‌شود، بسیار نادر است و معمولا به‌دلیل دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) یا عفونت اتفاق می‌افتد. در سندرم آشرمن، بافت اسکار یا زخم (که به چسبندگی موسوم است) در داخل رحم تشکیل می‌شود. اگر این چسبندگی‌ها در رحم باقی بمانند، ممکن است در آینده با مشکل باروری یا سقط جنین مجدد مواجه شوید.

معمول‌ترین نشانه‌ی این سندرم، قاعدگی نامنظم است. با مشاهده‌ی قطع قاعدگی یا طولانی‌شدن فاصله‌ی دو قاعدگی پس از سقط جنین به پزشک مراجعه کنید.

پزشک برای تشخیص این سندرم، ابتدا از شما می‌خواهد آزمایش هیستروسکوپی انجام بدهید. درصورتی‌که پاسخ آن مثبت باشد، چسبندگی را با جراحی از رحم خارج می‌کند. خبر خوب اینکه پس از جراحی می‌توانید باز هم باردار شوید.

۵. سقط جنین‌های مکرر

بر اساس تحقیقات، معمولا یک درصد از زنان بیش از یک‌بار سقط جنین دارند. این مشکل، سقط جنین مکرر نامیده می‌شود.

اگر دو یا سه بار متوالی سقط جنین داشتید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. افرادی‌ که سقط جنین مکرر دارند باید ابتدا ریشه‌ی این مشکل را درمان کنند، وگرنه ده بار دیگر هم که باردار شوند نخواهند توانست جنین را نگه‌ دارند.

سقط جنین مکرر دلایل متعددی دارد. سندرم آشرمن، غیرطبیعی بودن رحم یا هورمون‌ها، سندرم آنتی فسفولیپید (نوعی بیماری خود ایمنی که یکی از نتایج آن لخته‌شدن خون در شریان‌های بدن است) و اختلالات کروموزومی (که یک مشکل ژنتیکی است) همگی از عواملی هستند که به سقط جنین منجر می‌شوند. با انجام آزمایش می‌توانید دلیل اصلی سقط جنین مکرر را پیدا کنید.

متأسفانه در ۵۰ درصد از موارد دلیل خاصی برای سقط جنین مکرر یافت نمی‌شود.

۶. افسردگی

احساس غم و اندوه پس از سقط جنین کاملا طبیعی است؛ اما گاهی زنان این احساس زودگذر را با افسردگی اشتباه می‌گیرند و آن را درمان نمی‌کنند. اگر افسردگی را درمان نکنید، تمام جسم و روح‌تان را درگیر خواهد کرد. بنابراین به نشانه‌های زیر توجه کنید و اگر می‌بینید که به‌مدت طولانی ادامه یافته‌اند یا زندگی‌تان را مختل کرده‌اند، به پزشک مراجعه کنید:

البته هنوز بحث‌هایی راجع‌به اینکه آیا افسردگی پس از سقط جنین مشابه افسردگی پس از زایمان است یا خیر وجود دارد، اما به‌هرحال افسردگی یک بیماری جدی است و نباید درمان آن را پشت‌گوش بیندازید. حتی اگر اطمینان ندارید که این نشانه‌ها در شما وجود دارد یا خیر، باز هم به پزشک مراجعه کنید.

یک مشاور حرفه‌ای یا روان‌پزشک می‌تواند به سلامتی روح و جسم‌تان کمک کند و شما را به زندگی عادی‌تان برگرداند.

۷. اضطراب

یکی دیگر از عوارض سقط جنین اضطراب است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند اضطراب و استرس پس از سقط جنین، شایع‌تر از افسردگی هستند و اگر آنها را درمان نکنید در شما ریشه می‌دوانند.

بیماری استرس پس از سانحه (post-traumatic stress disorder) از دیگر عوارض سقط جنین است. این بیماری که به‌اختصار PTSD نامیده می‌شود، نوعی اختلال ذهنی است که پس از یک اتفاق بسیار بد و استرس‌زا در انسان شکل می‌گیرد و تا مدت‌ها در او باقی می‌ماند. استرس و اضطراب و بیماری استرس پس از سانحه، هر سه از مشکلات جدی هستند و باید آنها را درمان کنید. به مشاور یا پزشک مراجعه کنید، آنها می‌توانند راهکارهایی به شما ارائه بدهند که با کمک آنها مشکلات روحی را از خودتان دور کنید. پس از درمان این عوارض می‌توانید بار دیگر بچه‌دار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *