اخبار داغ

باغ بهلگرد بیرجند

این باغ در۱ کیلومتری روستای بهلگرد و در ۱۵ کیلومتری شرق بیرجند، قرار دارد. زمان ساخت این باغ به دورۀ قاجار برمی گردد و در زمان حکومت شوکت الملک، یکی از حاکمان بیرجند ساخته شده است. خاندان خزیمه به عنوان تفرجگاه ییلاقی خود از آن استفاده می کردند. وسعت باغ ۳/۴ هکتار است.دو باغ مجزا از […]

اشتراک گذاری
03 مرداد 1400
166 بازدید
کد مطلب : 81359

این باغ در۱ کیلومتری روستای بهلگرد و در ۱۵ کیلومتری شرق بیرجند، قرار دارد. زمان ساخت این باغ به دورۀ قاجار برمی گردد و در زمان حکومت شوکت الملک، یکی از حاکمان بیرجند ساخته شده است. خاندان خزیمه به عنوان تفرجگاه ییلاقی خود از آن استفاده می کردند. وسعت باغ ۳/۴ هکتار است.دو باغ مجزا از هم که یکی از آنها اصلی‌تر بوده و به بیرون راه دارد، باغ بیرونی و به باغ کوچکتر نیز باغ درونی گفته می شود.حوضهای آبی هم که از اصول معماری ایرانی تبعیت می کنند، در وسط این دو باغ تعبیه شده‌اند.

در مرکز باغ نیز یک استخر چهارضلعی وجود دارد که جزیره‌ای هشت‌ضلعی در وسط آن به چشم می خورد.از جذابیتهای ویژۀ این باغ ـ عمارت یخدانی طبیعی است- که در فاصلۀ ۱۵۰متری شمال عمارت به چشم می خورد.آن زمان در زمستان، کارگران بسیاری با استفاده از یخ‌ زدن آب نهری که به درون استخر می ریخته، یخ را ساخته‌ و قطر یخ را با افزودن آب افزایش می دادند و درون این یخدان ذخیره می کردند تا در گرمای تابستان مورد استفاده صاحبخانه و مهمانان ویژه قرار گیرد.«این اثر در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۷۸با شمارۀ ثبت ۲۳۶۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است» (دانشنامۀ تاریخ معماری و شهرسازی ایرانشهر، ۶ اکتبر۲۰۱۹).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *