اخبار داغ

باغ بیرم آباد کرمان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، باغ بیرم آباد در شرق شهر کرمان قرار دارد و زمان ساخت این باغ زیبای کرمان، به دورۀ حکومت صفویان در ایران برمی‌ گردد.در دوران حکومت شاه اسماعیل صفوی، معمار معروف، بیرام بیگ افشار از سوی محمدخان استاجلو در سال ۹۱۶ هجری قمری به کرمان رفت تا باغ بیرم […]

اشتراک گذاری
02 مرداد 1400
114 بازدید
کد مطلب : 79653

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، باغ بیرم آباد در شرق شهر کرمان قرار دارد و زمان ساخت این باغ زیبای کرمان، به دورۀ حکومت صفویان در ایران برمی‌ گردد.در دوران حکومت شاه اسماعیل صفوی، معمار معروف، بیرام بیگ افشار از سوی محمدخان استاجلو در سال ۹۱۶ هجری قمری به کرمان رفت تا باغ بیرم آباد را بسازد. این باغ بسیار زیبا، ۵/۴ هکتار وسعت دارد. بر اساس منابع موجود، این باغ زیبا در دوران قاجار، توسط چهارتن از فرزندان قلی بیگ، به آستان قدس رضوی واگذار شده است. در سال ۱۳۷۸بنا به درخواست شهرداری کرمان، مبنی بر مجوز اجرای اتوبان در حریم باغ بیرم آباد، این منطقه به علت داشتن یکی از مهمترین باغات تاریخی استان در معرض دید عموم قرار گرفت و هم اکنون بخشهای قدیمی این باغ در حال بازسازی است تا منظره ای زیبا از باغ فراهم گردد.

حمید روحی، مدیر حفظ و احیای ادارۀ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان دربارۀ این باغ چنین اظهار میکند که:«این باغ که در شرق شهر کرمان و اکنون در اختیار آستان قدس رضوی قرار دارد از یادگارهای “بیرام بیک افشار”است. این شخص سرکرده”تیره قاسملو” بود که در زمان شاه اسماعیل صفوی(۹۱۶هجری) به کرمان آمدند. وی از سوی محمدخان استاجلو به ادارۀ کرمان برگزیده شد.باغ بیرم آباد گویا منسوب به همین بیرام بیک است، این باغ بعدها جزو اموال و موقوفات گنجعلیخان زیک درآمد، احتمال دارد که بعد از قلع و قمع افشارها توسط شاه عباس و روی آمدن گنجعلیخان این باغ نیز با اموال دیگر افشاران مصادره شده باشد … کتیبه های زیبای صفوی تا همین اواخر در این باغ بود، یک چند هم این باغ مرکز پیشاهنگی بود. باغ بیرم آباد چهار و نیم هکتار وسعت دارد و بر اساس وقفنامۀ موجود در زمان قاجاریه توسط ۴ تن از فرزندان قلی بیک نامی به آستان قدس رضوی واگذار شده است» (خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا»، ۲۰ مهر ۱۳۸۸).این باغِ زیبا در ۸ اسفند سال ۱۳۷۷ با شمارۀ ۲۲۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *