اخبار داغ

گل، منظره، موسیقی

بررسی ذات موسیقی را از دست ندهید. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کتاب “موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی” به مقایسه گل و مناظر طبیعی با موسیقی در محتوا پرداخته است. یک بوته یا یک دسته گل با وسایل معمولی تفهیم معانی و واقعیات، نقد الفاظ در برابر انسان قرار نمی گیرد؛ زیرا نه […]

اشتراک گذاری
29 تیر 1400
75 بازدید
کد مطلب : 78405

بررسی ذات موسیقی را از دست ندهید.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کتاب “موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی” به مقایسه گل و مناظر طبیعی با موسیقی در محتوا پرداخته است.

یک بوته یا یک دسته گل با وسایل معمولی تفهیم معانی و واقعیات، نقد الفاظ در برابر انسان قرار نمی گیرد؛ زیرا نه زبان دارد و نه علائمی که بتواند مفاهیمی را به ذهن منتقل سازد و از این جهت با صدای موزون و موسیقی تفاوتی ندارد ولی با توجه به ویژگی های زیر، می توان تفاوت آن دو را با یکدیگر درک کرد. از آن جمله:

  1. گل یک مجموعه فیزیکی مشخص و قابل لمس عینی ست.
  2. دارای کمیت و وزنی معین و کیفیت های محسوس است.
  3. رنگ یا رنگ های قابل دیدن.
  4. بوی نوازشگر مشام یا آزاردهنده آن که در انواعی از گل ها وجود دارد.
  5. ترکیب منظم قابل محاسبه هندسی.
  6. نظم عالی ناشی از ترکیب زیبایی محسوس و ریاضی _ هندسی.
  7. نمودار گشتن هر یک از اجزای تشکیل دهنده مجموعه گل در صفحه موجود بدون مزاحمت با جزء یا اجزاء دیگر.

پدیده گل در این مختص عالی، تجلی گاه یک دریافت عالی درباره اجزاء و نظم حاکم بر هستی ست که تنها در مجرای قوانین، دگرگون می گردند.

بدیهی ست که چنین مشخصات تعیین کننده هویت که در گل دیده می شود، می تواند نشان دهنده محتوا یا محتویات آن باشد که در آهنگ های موسیقی و صداهای موزون دیگر وجود ندارد.

اما در مناظر طبیعی، بدان جهت که ممکن است تنوع زیاد در آن ها وجود داشته باشد، بخاطر همین موضوع، محصول انتزاعی مجموع اجزاء تشکیل دهنده یک منظره، محتوایی عالی تر و پرمعنی تر و در عین حال مجردتر از محتوای گل، داشته باشد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *