اخبار داغ

نباید اجازه دهیم

امروز صبح بود که در فضای مجازی عکسی دیدم در رابطه با اینکه به جای قربانی کردن گوسفند در این روزهای کرونایی کپسول اکسیژن بخریم و به بیماران بدهیم، عکس دیگری نیز در رابطه با بی آبی خوزستان بود؛ بی آبی در خوزستان اهمیتی ندارد ولی چند روز دیگر برای لب تشنگان ۱۴۰۰ سال پیش […]

اشتراک گذاری
28 تیر 1400
151 بازدید
کد مطلب : 76923

امروز صبح بود که در فضای مجازی عکسی دیدم در رابطه با اینکه به جای قربانی کردن گوسفند در این روزهای کرونایی کپسول اکسیژن بخریم و به بیماران بدهیم، عکس دیگری نیز در رابطه با بی آبی خوزستان بود؛ بی آبی در خوزستان اهمیتی ندارد ولی چند روز دیگر برای لب تشنگان ۱۴۰۰ سال پیش گریه می کنند.

در رابطه با این دو موضوع، هر وقت به روزهای عید قربان نزدیک می شویم، برخی از افرادی که خودشان روشنفکر می دانند، یک سری مطالب را در فضای مجازی منتشر می کنند با این عنوان که چرا باید یک گوسفند را بکشیم؟ پس حمایت از حیوانات چه می شود؟ ما انسان های وحشی هستیم که گوسفندها را قربانی می کنیم و … .

اصلا نمی خواهم از نگاه دین به این مسئله نگاه کنم، از لحاظ دینی یکی از اعمالی که بر حجاج واجب است قربانی کردن است ولی از نگاه دین را می گذارم کنار؛ حرف من این است که چرا همیشه موقع عید قربان این سخن ها گفته می شود؟ چرا موقعی که آدم  ثروت مندی برای یک مهمانی کباب و جوجه کباب و یا چیزهای دیگربه تعداد زیادی سفارش می دهد و در حالیکه بیش از نیمی از این غذاها دور ریخته می شود، اینگونه سخن ها مطرح نمی شود؟ چرا زمانی که در هر جای دنیا حیوانات مورد آزار قرار می گیرد، به کسی بر نمی خورد؟ فقط هشتگ حمایت از حیوانات برای عید قربان است؟ یا نه می خواهند ملی گرایی را در مقابل اسلام گرایی قرار دهند.

در مورد محرم هم همینگونه است؛ بعضی از روشنفکران جامعه می گویند چقدر گریه و عزاداری، دیگر کافیست یا می گویند منطقی نیست انسان برای اتفاقی که در ۱۴۰۰ سال پیش افتاده و اصلا ربطی به ایرانی ها نداشته گریه و عزاداری کند، چرا ما باید این همه خرج کنیم تا مجلس روضه داشته باشیم وقتی خودمان اینقدر مشکل داریم که می توانیم با همان پول رفع کنیم؟

همین افرادی که اینگونه صحبت می کنند در رابطه با کوروش چنان برخورد می کنند که انگار نه انگار برای قبل از دوران اسلام است. من هیچ وقت منکر نبودن کوروش نیستم ولی چطور می شود کوروش که قدیمی تر است بتی می کنند برای پرستش ولی نوبت به امام می رسد حرف از سال ها پیش می شود؟

می گویند انقدر خرج برای روضه بی فایده است، کسانی که به روضه ها کمک می کنند مردمی هستند که با کمک هزار تومان، هزار تومان، روضه ها را برپا می کنند، همین افراد هم هستند که هر اتفاقی در کشور بیفتد در خط مقدم حاضر می شوند و به مردم کمک می کنند و یا در شرایطی سخت به کمک خط تولید کشور می آیند، آن هایی که می گویند خرج نکنید حاضر هستند از سفر های ترکیه و دبی خود دست بکشند و به مردمی که نیازمند هستند کمک کنند؟ روشنفکرانی که اینگونه حرف ها را می زنند حاضر هستند در زمان سیل و زلزله به کمک بروند یا یکی از ماشین های لوکس خودشان را بفروشند و به نیازمندی کمک مالی کنند؟ حتما اینگونه حرف ها را باید دیگران عملی کنند کسی از آنها توقعی ندارد؛ فقط نیت آنان این است که ملی گرایی را مقابل اسلام گرایی علم کنند.

اما ما نباید اجازه دهیم؛ ملی گرایی و اسلام گرایی در مقابل هم نیستند و در کنار هم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *