اخبار داغ

معرفی باغ سرهنگ آباد

باغ سرهنگ آباد در جنوب روستای سرهنگ آباد و حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شهر زواره قرار دارد.بانی باغ، سرهنگ مصطفی قلی خان سهام الدوله اول عرب عامری بوده است. وی یکی از خانهای اردستان در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بود، با توجه به این موضوع قدمت ساخت باغ به اواسط دورۀ قاجار میرسد. در […]

اشتراک گذاری
27 تیر 1400
118 بازدید
کد مطلب : 75821

باغ سرهنگ آباد در جنوب روستای سرهنگ آباد و حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شهر زواره قرار دارد.بانی باغ، سرهنگ مصطفی قلی خان سهام الدوله اول عرب عامری بوده است. وی یکی از خانهای اردستان در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بود، با توجه به این موضوع قدمت ساخت باغ به اواسط دورۀ قاجار میرسد. در منابع گوناگون تاریخ ساخت باغ را ۱۲۹۹ هجری قمری میدانند. سبک معماری این مجموعه تلفیقی از معماری دورۀ قاجار و صفوی است.کوشک اصلی باغ، بنایی باشکوه و دو طبقه است.

 در جلوی این عمارت حوض آب زیبا و مرمرینی وجود داشته است. بیرون باغ نیز عمارتی که به عمارت بادگیر معروف بود، قرار داشت که از قرار بهارنشین باغ بوده است.متأسفانه، آتش سوزی عمدی دامنگیر عمارت شد.گیاهان این باغ به دو صورت انتزاعی و واقعی زینت بخش این باغ بوده اند و بیشتر تزئینات در این باغ از گیاهان الهام گرفته شده است.از درختان باغ تنها دو ردیف درخت چنار بلند در مسیر استخر تا عمارت چهلستون، هنوز زنده و سرسبز باقی مانده است. باغ سرهنگ آباد در سال ۱۳۵۵با شمارۀ ۱۲۷۸در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است و هم اکنون در مالکیت خصوصی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *