اخبار داغ

معرفی باغ تاج آباد

این باغ در ۱۲ کیلومتری شهرستان نطنز، دهستان کرکس، روستای تاج آباد قرار دارد. قدمت این باغ به دورۀ صفوی برمیگردد و بر اساس منابع موجود، شاه عباس صفوی این مجموعه را برای خواهر خود، تاج خانم(تاج خاتون)، بنا کرد. به همین دلیل باغ و روستایی که در آن قرار داشت، تاج آباد نامیده شد.این […]

اشتراک گذاری
26 تیر 1400
94 بازدید
کد مطلب : 74966

این باغ در ۱۲ کیلومتری شهرستان نطنز، دهستان کرکس، روستای تاج آباد قرار دارد. قدمت این باغ به دورۀ صفوی برمیگردد و بر اساس منابع موجود، شاه عباس صفوی این مجموعه را برای خواهر خود، تاج خانم(تاج خاتون)، بنا کرد. به همین دلیل باغ و روستایی که در آن قرار داشت، تاج آباد نامیده شد.این باغ همانند بسیاری از املاک شاه عباس، وقف عام بوده است. «وقف نمودن واقف مواقف دوجهانی و رموز گیتی ستانی، املاک و مستغلات خود را بر حضرات عالیات چهارده معصوم صلوات الله و سلامه علیهم» (اعظم واقفی، ۱۳۷۴).

در اواخر دوران قاجار میرزا محسن معاون دیوان که در دستگاه حسام السلطنه بود، باغ تاج آباد را تملک میکند و پس از او این باغ به پسرش، علی خبیر که به خبیرالسلطنه معروف بوده، به ارث میرسد. سپس این باغ به میرزا نصرالله خان ریاحی فروخته میشود، حال اینکه چه کسی باغ را فروخت مشخص نیست (به روایت کهنسالان نطنز، این باغ توسط ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه به فروش میرسد و روایت میکنند که ظل السلطان باغ تاج آباد را به میرزا نصرالله فروخته است). در حال حاضر، آقای مؤمنی صاحب این باغ هستند که در یک مزایده این باغ را از بنیاد مستضعفان خریداری کرده است. باغ تاج آباد فعلی متروک است. هر چند که در بعضی از قسمتها فرو ریخته، ولی حصارِ اصلیِ باغ از دورۀ صفویه برجای مانده است. اجزای معماری باغ، با وجود عدم رسیدگی شکل خود را حفظ کرده و طرحشان خواناست. قنات باغ در سال ۱۳۸۲ خشک شده و به همین دلیل روستا خالی از جمعیت شد و گیاهان و درختان باغ و تمام مزارع اطراف باغ نیز خشک و نابود شدند. مالک باغ، استخری در باغ ساخت تا آب را در آن ذخیره و به روش قطره ای باغ را آبیاری کند که پس از مدتی استخر نیز خشک شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *