اخبار داغ

نیشکر چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،نیشکر یکی از گیاهان تیره گندم است. نیشکر از گیاهان مهم قندی است که کشت و کار آن سابقه طولانی دارد. ساقه نیشکر دارای ۱۴ تا ۱۷ درصد ساکارز بوده از ساقه نیشکر در تهیه کاغذ و مقوای ساختمانی و همچنین بعد از استخراج قند ملاس و تفاله آن به […]

اشتراک گذاری
25 تیر 1400
169 بازدید
کد مطلب : 85894

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،نیشکر یکی از گیاهان تیره گندم است. نیشکر از گیاهان مهم قندی است که کشت و کار آن سابقه طولانی دارد. ساقه نیشکر دارای ۱۴ تا ۱۷ درصد ساکارز بوده از ساقه نیشکر در تهیه کاغذ و مقوای ساختمانی و همچنین بعد از استخراج قند ملاس و تفاله آن به عنوان محصول جانبی که که از آنها به ترتیب در تهیه الکل و تغذیه دام استفاده می‌شود. سابقه کشت این گیاه حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد در گینه و اندونزی و هند گزارش شده است .اسکندر در بازگشت از هندوستان آن را به اروپا برد . قبل از اسلام نیشکر در عربستان و ایران و مصر کشت می‌شده است. حکومت های اسلامی در نیشکر کاری و شکرگیری از نیشکر در ممالک تحت تصرف خود سهم بسزایی داشته‌اند .در برخی کتب تاریخی ایرانیان را اولین مردمی می‌دانند که از نیشکر ، شکر استخراج کرده‌اند .نیشکر گیاه چند ساله ا ی است که دارا ی ساقه ی استوانه ا ی به صورت بند بند و قطر ۴ سانت ی متر م ی باشد و ارتفاع آن به ۵ متر م ی رسد . رنگ ساقه به نوع ن ی شکر وابسته است و رنگ ها ی مختلف ی مانند زرد و قرمز دارد . برگ ها ی ن ی شکر متناوب ، بار ی ک و دراز است و طول آن به اندا زه ۲ متر است .گل ها ی نیشگر به صورت مجتمع هستند و به شکل مخروط در قسمت انتها ی ساقه قرار دارند . این گیاه در نقاط گرمسیر دنیا کشت می شود . در ایران کشت و زراعت نیشکر در خوزستان انجام می شود .برای این که نیشکر را تصفیه کنند ، سه ماه بعد از این که گل داد ، نی ها را قطع می کنند . سپس برگ ها و قسمت انتهای ساقه ی آن را جدا می کنند و به کارخانه می برند . در کارخانه ، نیشکر به قطعات کوچکی بریده می شود و تحت فشار قرار می گیرد تا شیره آن خارج شود . در مرحله ی بعد آب آن را تبخیر می کنند تا شیره ی غلیظی به دست آید . این شیره حدود ۶۵ درصد قند دارد و به آن ملاس می گویند .

ملاس به سه دسته تقسیم می شود :

–     ملاس استخراج اول که رنگ روشنی دارد .

–     ملاس استخراج دوم که رنگ کمی تیره تری دارد .

–     ملاس استخراج سوم که رنگ قهوه ای متمایل به سیاه دارد و به آن ملاس سیاه می گویند .

خواص شکر نیشکر

مطالعات نشان می دهد که نیشکر از نظر طب قدیم گرم و تر می باشد .

–     برای تسکین و التیام سوختگی ها گرد نیشکر را روی آن بریزید .

–     نوشیدن یک لیوان شربت نیشکر آن هم قبل از خواب باعث می شود که شما خواب راحت و خوبی داشته باشید .

–     انرژی بدن را افزایش می دهد .

–     برای معده مقوی است .

خواص برگ نیشکر

–     نوشیدن یک فنجان از دم کرده ی برگ نیشکر زردی و یرقان را بر طرف می کند .

–     بر طرف کننده ی التهاب روده می باشد .

مضرات نیشکر

مصرف بیش از حد آن موجب افزا یش وزن ، پا یین آمدن سیستم مصونیت بدن در برابر بیمار ی ها و سوزاندن مواد مواد معدنی در بدن می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *