اخبار داغ

معرفی برخی از اصطلاحات موسیقی غربی

قسمت قبلی را از دست ندهید. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی بعد از معرفی موسیقی سنتی ایرانی به سراغ اصطاحات موسیقی غربی رفته و برخی از آن ها را معرفی کرده است: سنفونی: این واژه در زبان فرانسوی به صورت (SYMPHONIE) نوشته و سَنفونی تلفظ می شود. […]

اشتراک گذاری
23 تیر 1400
156 بازدید
کد مطلب : 72158

قسمت قبلی را از دست ندهید.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی بعد از معرفی موسیقی سنتی ایرانی به سراغ اصطاحات موسیقی غربی رفته و برخی از آن ها را معرفی کرده است:

سنفونی: این واژه در زبان فرانسوی به صورت (SYMPHONIE) نوشته و سَنفونی تلفظ می شود. در زبان انگلیسی املای آن (SYMPHONY) است و سمفونی تلفظ می گردد. در زبان فارسی دو توع املا و تلفظ “سَمفونی” و “سَنفونی” به کار رفته و می رود.

کلمه سنفونی مرکب از پیشوند یونانی (Syn)، به معنای “با هم” و واژه “فونی” به معنای “صدا” است.

سنفونی، با شکوه ترین و پرعظمت ترین فرم موسیقی غربی است که با تعداد زیادی ساز، بدون همراهی آواز و خواننده اجرا می شود. هر قطعه سنفونی، معمولا متشکل از چهار موومان است.

موومان (Mouvement): تصنیفی ست که ممکن است به تنهایی به عنوان یک اثر کامل و مستقل شنیده شود، ولی در عین حال بخشی از تصنیف های بسیار وسیع تری مانند سونات ها، سوئیت ها و سنفونی ها و همانند آن را تشکیل دهد.

سونات (Sonate): سونات مشتق از کلمه ایتالیایی(Sanare)به معنای “صدا درآوردن” و “صدا دهندگی” است، سونات، یک فرم موسیقی ست برای ساز،‌ آن هم بدون آواز؛ نام آن برحسب تعداد سازهایی که در اجرای آهنگ شرکت می کنند، فرق می کند.

سوئیت (Suite): از قدیمی ترین فرم های موسیقی غربی است که فقط با ساز (بدون آواز) اجرا می شود و بسیار موزون و متناسب برای رقص است. اوزان سوئیت مختلف و متنوع است.

اپرا (Opera): اپرا واژه ای ایتالیلیی ست که معنای امروزی آن چنین است: یک تئاتر کامل همراه با صحنه، نور، بازی، نمایش و تمام خصوصیات تئاتری دیگر، با این تفاوت که در اپرا، تمام گفت و گو های بین هنرپیشه ها، همه به صورت آوازی با همراهی ارکسترسروده می شود.

در اپرا عامل موسیقی از عوامل نمایشی اهمیت بیشتری دارد. اپرا در اواخر قرن ۱۶ میلادی توسط آهنگسازان ایتالیایی، به نیت تقلید از هنر تراژدی یونان به وجود آمد.

اپرت (Operette): به معنای اپرای کوتاه است که کیفیت موسیقائی آن از اپرا پایین تر است و بیشتر به منظور سرگرمی ست. این نوع موسیقی را امروزه گاهی “موزیکال کمدی” می نامند.

فولکور (Folklore): در ادبیات فولکور عبارت است از فرهنگ مردمی یک اجتماع که در بین مردم تثبیت شده و به صورت “سنت” درآمده است.

در موسیقی، مفهومی نزدیک به موسیقی عامیانه یا موسیقی محلی دارد و به همین علت، در زبان انگلیسی، مفهوم موسیقائی فولکور را “فولکور سانگ” (Folk Song) می نامند.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *