اخبار داغ

خواص درمانی گیاه نیشکر

نیشکر گیاهی است از تیره ی گندم و از خانواده ی غلات، به نام های دیگر شکر نی، شکر سرخ، شکر قرمز، شکر طبرز و قصب السکر معروف است. ساقه هوایی آن به بلندی دو تا پنج متر می رسد. به شکل نی استوانه ای می باشد که دارای گره های متعدد و مملو از […]

اشتراک گذاری
20 تیر 1400
145 بازدید
کد مطلب : 87815

نیشکر گیاهی است از تیره ی گندم و از خانواده ی غلات، به نام های دیگر شکر نی، شکر سرخ، شکر قرمز، شکر طبرز و قصب السکر معروف است. ساقه هوایی آن به بلندی دو تا پنج متر می رسد. به شکل نی استوانه ای می باشد که دارای گره های متعدد و مملو از مایع شیرینی است.

رنگ ساقه های آن متفاوت و بین آن ها رنگ زرد بیشتر و رنگ های قرمز و سایر رنگ ها نیز دیده می شود. برگ های آن باریک و دراز و دارای دندانه های بسیار ریز در کناره ها می باشد و طول برگ ها تا دو متر نیز می رسد.
نیشکر در سن دوازده تا پانزده ماهه به گل می نشیند؛ گل های آن اغلب عقیم و در مواقعی که به آن دانه می نشیند، دانه ها یا تخمه های آن بسیار ریز است. طبیعت تصفیه شده آن گرم و خشک است و دارای قند ساکارز و کلسیم اکسالات است.
خواص درمانی نیشکر :
مقوی قلب و اعصاب است و کم خونی و ضعف عمومی بدن در افراد کم خون و سرد مزاج را درمان می کند. جهت تقویت قلب و اعصاب افراد گرم مزاج مفید است. سبب بهبودی قولنج ریحی و دفع نفخ دستگاه گوارش می شود.
مغذی و انرژی زا می باشد، خون را لطیف می کند و برای قطع خونریزی موثر است، از پیری زودرس پیشگیری می کند و سرفه را بر طرف می سازد.
خواص ساقه ی نیشکر :
آب جوشانده ی آن را بنوشید. برای معالجه ی آبله، ناراحتی کمر و کلیه و قطع استفراغ استفاده می شود. آن را بسوزانید و خاکسترش را با روغن مخلوط کنید و به صورت مرهم استفاده نمایید. برای درمان زخم سر کودکان و رفع خارش مفید است.
خواص ریشه ی نیشکر :
نام دیگرش بیخ نی است و آن را نرم بکوبید و با کمی عسل ضماد گذارید. استخوان یا خار یا چوب را که در پوست فرو رفته باشد بیرون می کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *