اخبار داغ

گزارش بازدید خبری از سد کرخه و سد دز/یزدانی پور مدیر عامل سد کرخه در شرایط بحرانی، باید مدیریت بحران انجام شودممکن است نیروگاه‌های سد کرخه را از دست بدهیم/ رئوفی پور مدیر عامل سد دزتمام ریسک ها پرخطر را پذیرفته ایم امیدواریم ازاین بحران به سلامت عبور کنیم

به گزارش عادل سعیدی پور خبرنگار فعال استان خوزستان و پایگاه خبری تجهیز نیوز :سد کرخه بزرگترین سد خاکی خاورمیانه در شمال خوزستان واقع شده و بخش مهمی از حقآبه تالاب هور العظیم و نیز آب شرب مردم استان خوزستان را تامین می‌کند. میزان آورد سد کرخه کاهش محسوسی داشته که در دریچه سرریز سد […]

اشتراک گذاری
19 تیر 1400
222 بازدید
کد مطلب : 66554

به گزارش عادل سعیدی پور خبرنگار فعال استان خوزستان و پایگاه خبری تجهیز نیوز :سد کرخه بزرگترین سد خاکی خاورمیانه در شمال خوزستان واقع شده و بخش مهمی از حقآبه تالاب هور العظیم و نیز آب شرب مردم استان خوزستان را تامین می‌کند. میزان آورد سد کرخه کاهش محسوسی داشته که در دریچه سرریز سد با جزیره‌های خشکی که از میان آب سربرآورده است، قابل مشاهده بود.
سد بتنی دز برق آبی است که ۱۳۰ هزار هکتار از زمین های پایین دست را آبیاری می کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد.
دریاچه این سد ۶۵ کیلومتر طول داشته و گنجایش نهایی آن ۳.۳ میلیارد متر مکعب است

مدیر عامل سد کرخه روز جمعه ۱۸/تیرماه ۱۴۰۰در جمع خبرنگارانی که برای بازدید از آخرین وضعیت سد کرخه به موقعیت سد سفر کرده بودند اظهار داشتند سدکرخه یکی از استراتژیک ترین و مهم ترین سازهای آبی برقی کشور است که در شرایط مختلف نقش آن بر همه مشخص است. مدیر عامل در شرایط بحرانی، باید مدیریت بحران انجام شود و نباید به دنبال مقصر بگردیم احتمال اینکه تولید را توقف کنیم زیاد است حتی ممکن است نیروگاه‌های سد کرخه را از دست بدهیم سد کرخه در خوزستان یکی از سدهایی است که در شرایط فعلی، با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند و کاهش ذخایر آبی در آن باعث بروز مشکلات متعددی در پایین دست شده است. یزدانی پور :ما اکنون در سد کرخه با توجه به وضعیت خشکسالی و تنش به وجود آمده در کشور، در بحران قرار داریم و باید این بحران را مدیریت کنیم. مدیر عامل سد کرخه در نشست خبری با خبرنگاران  افزود در حال حاضر تنها ۴۴ درصد از مخزن سد کرخه پر است و حدود ۵۶ درصد یعنی حدود ۳ میلیارد مترمکعب از مخزن این سد، خالی است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل بارش‌های بسیار کم، سد کرخه در وضعیت خوبی نیست، گفت: در حال حاضر تراز فعلی سد کرخه ۱۹۶ متر از سطح آب‌های آزاد و حجم آب موجود در مخزن سد ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است. در حال حاضر با توجه به شرایط متوسط، دبی ورودی سد کرخه ۱۸ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی نیز ۶۶ مترمکعب بر ثانیه است
در سال گذشته تراز سد کرخه، ۲۱۴ متر از آب‌های آزاد بود به شکلی که پشت سازه سرریز و دریچه‌های خروجی، آب وجود داشت. در آن زمان، حدود ۴ میلیارد و ۳۷۶ میلیون مترمکعب آب در سد دز وجود داشت که حدود دو برابر وضعیت فعلی بود. در سال گذشته حجم خالی سدکرخه،  حدود ۸۹۷ میلیون مترمکعب بود یزدانی افزود:وضعیت در سد کرخه، نشان‌دهنده یک شرایط بحرانی است. به دلیل وضعیتی که در سد کرخه و میزان کم آب موجود در مخزن آن وجود دارد، ممکن است نیروگاه‌های این سد را از دست بدهیم و تولید برق نداشته باشیم. یزدانی پور بیان داشت : الویت اول ما تامین آب آشامیدنی مناطق پایین دست سد است که در این زمان از بی آبی شدید رنج می برند.و باید برای آب آنها مدیریت درست را به کار ببریم وى با بیان اینکه وضعیت فعلی سد کرخه جنگی است، گفت: در صورتی فرودینماه سال ۹۸ این سد فعال نبود مطمنا سیل شهرهای شوش، سوسنگرد و هویزه را با مشکلات جدی مواجه می کرد و  سیل منطقه غرب اهواز فاجعه رخ  می داد

در این نشست خبری متاسفانه خبرنگاران جلسه را به شنانه اعتراض به مدیر عامل ترک کردند

امسال بدترین خشکسالی نیم قرن اخیر را شاهد هستیم هرچند که نباید پشت سر این مساله پنهان شد و سوءمدیریت‌های انجام‌شده در مدیریت آب را نادیده گرفت

یکی از خشک‌ترین تابستان‌های نیم قرن اخیر کشور است و کاهش بارندگی و خشکسالی، شرایط بسیار ویژه‌ای برای سدها به وجود آورده و باعث ایجاد تنش آبی شده است

سد دز به عنوان یکی از مهمترین سدهای کشور و استان خوزستان، در شرایط فعلی در حال تجربه وضعیتی کم سابقه و بسیار متفاوت‌تر از همیشه است و حتی نمی ‌تواند در ترازی آبگیری شود که نیاز پایین دست را به طور مطلوب تامین کند.

طی سفر یک روزه که برای بازدید سد کرخه و سد دز در تاریخ جمعه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰ صورت گرفت فروغی نیا رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه بازدید قبلی(سد کرخه ) هیچ توضیحی توجیه‌گر برخورد مدیرعامل با مجموعه رسانه‌ای استان نیست چون آنها به عنوان رابط بین مردم و مسئولان حق پرسشگری دارند؛ رفتار غلط مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه چهره خوبی از تعامل مسئولان و رسانه را به نمایش نگذاشت.

غلامرضا فروغی نیا ادامه داد: مسئله آب برای خوزستان از ابتدای دهه ۸۰ به وسیله جامعه رسانه‌ای استان و به ویژه خانه مطبوعات مطرح و نسبت به موضوع پروژه‌های انتقال آب کارون حساسیت ویژه‌ای اعلام شد؛ اصحاب رسانه خوزستان حتی نسبت به نوشتن طومار با امضای جمعیت گسترده‌ای از آحاد مردم خوزستان به امید تغییر ذهنیت اجرای برخی پروژه‌های بدون توجیه زیست‌محیطی و اجتماعی اقدام کرد.

رئوفی نسب مدیرعامل سد و نیروگاه دز نیز در نشست با اصحاب رسانه بیان داشت: ابتدا باید در مورد مشکل موجود به یک فهم مشترک رسید چون بدترین خشک‌سالی حداقل نیم‌قرن اخیر را امسال شاهد هستیم و البته قرار نیست پشت این ماجرا پنهان و دچار سوءمدیریت‌های مختلفی شویم.

وی افزود: سد دز برای هفت تا هشت میلیارد مترمکعب در یک سال آبی (مهرماه یک سال تا سال بعد) طراحی‌شده که در سال ۹۸ این رقم به عدد بی‌سابقه ۱۶ میلیارد مترمکعب یعنی دو برابر حد حداکثر رسید؛ تمام تابستان را سرریز و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی داشتیم. برخی‌ها اعتقاد دارند که ساخت سد خود باعث بروز سیل می‌شود ولی من مخالف این تفکر هستم چون اهمیت سدهای خوزستان بر همه روشن شده و مستندات آن در مورد پیشگیری از بروز سیل موجود است.

رئوفی نسب همچنین گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بین سه و نیم تا چهار میلیارد مترمکعب در ثانیه آورد داشته باشیم که این میزان کمتر از نصف میانگین برای سد دز است. ضمن این که امسال حداکثر به تراز ۳۳۲ متر رسیدیم در حالی که میانگین تراز سد ۳۵۲ متر است.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به اینکه از ترسالی مطلق به خشک‌سالی مطلق رسیدیم، خبر داد: در حال حاضر ارتفاع زیر ۳۳۰ است در حالی که بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی اگر نگاه صرف نیروگاهی داشته باشیم نباید به تراز کمتر ۳۳۰ متر برویم چون رانرها و توربین‌ها آسیب می‌بینند و اگر از حد ۳۱۲ متر پایین‌تر برویم، روی دیواره‌های سد تَرَک بر می‌دارد. در ادامه نشست نیز سوالات اصحاب رسانه با پاسخ های مدیر سد و نیروگاه دز همراه بود و پس از آن اصحاب رسانه و مجموعه مدیریت سد از بخش های مختلف سد دز از نزدیک بازدید نمودند.

همچنین مدیرعامل خانه مطبوعات خوزستان دکتر افشار پرویزی بابادی گفت: گاهی در حرفه ی ما در صنف روزنامه نگار کار ما سخت شده است، از طرفی مردم گرفتار را می بینم و از طرفی وضعیت سد باعث نگرانی ما شده است، کشاورزی مردم قوت مردم است و نمی شود مانع کشاورزی شد و از طرفی خشکسالی که بر اقلیم و کشور ما آمده است و من فکر می کنم اگر همگی کنار هم باشیم و با صرفه جویی و روحیه جهادی وارد عمل شویم میتوانیم از شرایط فعلی بیرون برویم.
وی ادامه داد: شرایط کنونی ما شرایط خشکسالی است و باید مراقبت کنیم از منابع آبی که داریم و با صرفه جویی و همدلی به فکر پشت سر گذاشتن شرایط فعلی باشیم و امیدواریم خداوند با نزول رحمتش ما را در شرایط نرمال آبی قرار دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *