اخبار داغ

معرفی گنبد هارونیه

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، هارونیه، بنایى ناشناخته و پر رمز و راز و یگانه اثر بر جاى مانده از شهر باستانی طوس است. بقعه یا گنبد هارونیه در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در کنار جاده نزدیک به آرامگاه فردوسی واقع شده است. هارونیه نام بنایی تاریخی و قدیمی‌ترین بنای به […]

اشتراک گذاری
18 تیر 1400
93 بازدید
کد مطلب : 65660

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، هارونیه، بنایى ناشناخته و پر رمز و راز و یگانه اثر بر جاى مانده از شهر باستانی طوس است. بقعه یا گنبد هارونیه در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در کنار جاده نزدیک به آرامگاه فردوسی واقع شده است. هارونیه نام بنایی تاریخی و قدیمی‌ترین بنای به جا مانده از شهر توس است. هارونیه بنایی آجری و مربع‌ شکل است. فضاهای داخلی آن نیز شامل ورودی ایوان، چهار شاه‌نشین، گنبد خانه و سه اتاق فرعی است که تمامی این قسمت‌ ها در معرض دید عموم قرار دارد. در محوطه بیرونی این بنا سنگ یادبود کوچکی از امام محمد غزالی قرار دارد و باغچه مستطیل‌ شکل بزرگی نیز بر طبق نقشه اولیه بنا، روبه‌روی ایوان ‌هارونیه طراحی و ساخته شده است.
هارونیه مرتفع ترین ساختمان قدیمی موجود در شهرک تاریخی توس است که از آجر و ماسه و گچ ساخته شده است. مردم عادی به خاطر شباهت اسمی این بنا، آن را به هارون الرشید نسبت می دهند. ولی در واقع این گفته ها افسانه ای بیش نیست، زیرا هارون الرشید در سال ۱۹۳ هجری که قصد سفر به ترکستان را داشت در بین راه بیمار شد و در سناباد توس درگذشت و فرصتی برای ساخت چنین بنایی نداشت. هم‌ اینک در زمره آثار ثبت‌ شده توسط سازمان میراث فرهنگی ایران قرار دارد. هارونیه به سبک معماری آذری بنا شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *