اخبار داغ

سرمایه‌گذاری در باگاس مانع قطع درختان جنگل‌

قرن‌هاست که از درختان به عنوان منبع اصلی الیاف کاغذسازی نه تنها در ایران بلکه در جهان استفاده می شود. چنانچه آمارها نشان می دهد، سرانه مصرف کاغذ در ایران ۲۸ کیلوگرم و برای تولید هر تن کاغذ ۱۵ اصله درخت قطع می‌شود. سطح محدود جنگل‌های صنعتی کشور با کمتر از ۱۰ میلیون هکتار؛ توانایی […]

اشتراک گذاری
17 تیر 1400
169 بازدید
کد مطلب : 85798

قرن‌هاست که از درختان به عنوان منبع اصلی الیاف کاغذسازی نه تنها در ایران بلکه در جهان استفاده می شود. چنانچه آمارها نشان می دهد، سرانه مصرف کاغذ در ایران ۲۸ کیلوگرم و برای تولید هر تن کاغذ ۱۵ اصله درخت قطع می‌شود.

سطح محدود جنگل‌های صنعتی کشور با کمتر از ۱۰ میلیون هکتار؛ توانایی پاسخگویی به این نیاز(تولید کاغذ) حتی در کوتاه‌مدت را ندارد و این در حالی است که منبع بالقوه و جایگزینی برای جلوگیری از قطع درختان و تهیه کاغذ مورد نیاز جامعه در قلب مزارع نیشکر وجود دارد که به علت شناخته نشدن  در حال نابودی است. باگاس به عنوان یکی از محصولات جانبی صنعت نیشکر این قابلیت را دارد که جایگزین الیاف استحصال شده از درختان برای تولید کاغذ باشد اما باگاس نیشکر تولیدی صنایع جانبی هر ساله به علت نبود زیرساخت‌های لازم، نه تنها در جایگاه مناسب استفاده نمی‌شود بلکه با هزینه‌ های گزاف سوزانده و از دست می‌رود. دولت می‌تواند با تکیه بر این صنعت ناشناخته نه تنها از کاهش سرانه جنگل بلکه در راستای تحقق سند اقتصاد مقاومتی از واردات بی رویه کاغذ به کشور جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *