اخبار داغ

باگاس سرمایه ای پنهان در دل گیاه جادویی

رشد روز افزون جمعیت جهان و نیاز به مواد غذایی در تغدیه انسان و کمبود مواد مورد نیاز در روند تولید مواد غذایی، توجه عموم را به سمت راهکارهایی با بازدهی حداکثری که بتوان از امکانات موجود در جهت تأمین نیازهای غذایی جامعه استفاده کرد جلب نموده است. در این میان استفاده از محصولات فرعی […]

اشتراک گذاری
17 تیر 1400
141 بازدید
کد مطلب : 85548

رشد روز افزون جمعیت جهان و نیاز به مواد غذایی در تغدیه انسان و کمبود مواد مورد نیاز در روند تولید مواد غذایی، توجه عموم را به سمت راهکارهایی با بازدهی حداکثری که بتوان از امکانات موجود در جهت تأمین نیازهای غذایی جامعه استفاده کرد جلب نموده است.

در این میان استفاده از محصولات فرعی حاصل از صنایع مختلف جایگاه ویژه ای دارد. از جمله این محصولات فرعی تفاله حاصل از نیشکر پس از استخراج شکر آن می باشد که باگاس نام دارد. باگاس مصارف زیادی از جمله استفاده در صنعت تولید تخته نیمه فشرده، نئوپان، کاغذ، الکل سازی، تولید اسید سیتریک، بتن سبز و غیره دارد. باگاس (تفاله نیشکر) در برخی از نقاط دنیا به عنوان یک گیاه علوفه نیز شناخته می شود و از آن به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می شود همچنین کاهش ذخایر منابع فسیلی و افزایش قیمت نفت و فرآورده های آن از یک سو و لزوم توجه به کاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوخت های فسیلی از سوی دیگر، کشورهای جهان را ترغیب به استفاده از انرژی های تجدید شونده و پاک نموده است. از جمله منابع تجدیدشونده که امروزه مورد توجه بسیاری از کشورهای اروپایی وآمریکایی قرار گرفته است، سوخت های زیستی می باشند. یکی از مهمترین انواع سوخت های زیستی، بیواتانول می باشد که از ضایعات محصولات کشاورزی همچون نیشکر، گندم، ذرت و چغندر قند تولید می گردد علاوه بر موارد فوق باگاس به‌ عنوان یکی از محصولات جانبی صنعت نیشکر، این قابلیت را دارد که جایگزین الیاف استحصال شده از درختان برای تولید کاغذ باشد. استفاده از باگاس برای تولید کاغذ نه تنها موجب حفظ درختان می شود بلکه از آلودگی هوای ناشی از سوزاندن میلیون ها تن ضایعات کشاورزی نیز جلوگیری می کند.

استفاده از کمپوست تهیه شده از باگاس نیشکر یکی دیگر از روش های استفاده از ضایعات کشاورزی این محصول می باشد. کمپوست تهیه شده از باگاس نیشکر غنی از مواد غذایی لازم برای رشد گیاه است و با استفاده از قارچ‌ها، آکتینومیست‌ها و باکتری‌های سلولزخوار، ماده‌ای مناسب برای بستر گیاه بوده و حاوی اغلب عناصر غذایی و ماکرو و میکروالمنت‌های مورد نیاز گیاه می باشد.

استفاده و بهره برداری اصولی از محصولات کشاورزی و صنعتی و ضایعات آن ها بستگی به نگرش، فرهنگ، دانش، بودجه و امکانات اقتصادی جامعه دارد تا بتوان تهدیدهای زیست محیطی را به فرصت تبدیل کرد. استفاده از تفاله گیاه جادویی نیشکر نه تنها مشکل زیست محیطی ندارد بلکه گره گشای بسیاری از مشکلات زیست محیطی نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *