اخبار داغ

نیشکر، ظرفیت ناشناخته برای درآمدزایی خوزستان

خوزستان در ناحیه گرم و استوایی و بر روی کمربند نیشکرخیز جهان قرار دارد. شاید کمتر نقطه ای از جهان باشد که شرایط و استعدادهای لازم را برای کاشت و توسعه نیشکر بطور یکجا همانند خوزستان در خود جای داده باشد. در ایران امکان کاشت نیشکر و بهره برداری از این محصول فقط در استان […]

اشتراک گذاری
15 تیر 1400
103 بازدید
کد مطلب : 85770

خوزستان در ناحیه گرم و استوایی و بر روی کمربند نیشکرخیز جهان قرار دارد. شاید کمتر نقطه ای از جهان باشد که شرایط و استعدادهای لازم را برای کاشت و توسعه نیشکر بطور یکجا همانند خوزستان در خود جای داده باشد. در ایران امکان کاشت نیشکر و بهره برداری از این محصول فقط در استان خوزستان میسر است و تولید شکر از نیشکر، موهبتی بزرگ برای خوزستان محسوب می شود.

نیشکر گیاهی صنعتی، استراتژیک و با اهمیت اقتصادی زیاد است که در شرایط آب و هوای خوزستان از رشد عملکرد بسیار مناسبی برخوردار می‌باشد. در راستای توسعه کشاورزی در خوزستان هفت واحد کشت و صنعت نیشکر، هر کدام به وسعت ۱۲ هزار هکتار در شمال و جنوب اهواز تکمیل شده یا در حال احداث هستند. نیشکر با ۹۳/۵۰ درصد از سهم تولید محصولات صنعتی در جایگاه نخست قرار گرفته است و محصول چغندر قند با ۳۷/۳۶ درصد در جایگاه بعدی قرار دارد. به عبارت دیگر ۳۰/۸۷ درصد تولید محصولات صنعتی به دو محصول نیشکر و چغندرقند تعلق دارد. خوزستان به عنوان استانی نفت خیز و فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شناخته شده، اما دارای ظرفیت های بسیار دیگری از جمله تولید کاغذ است که به خوبی به این ظرفیت توجه نشده است. استان خوزستان با برخورداری از کارخانجات تولید نیشکر، با اندکی سرمایه گذاری قادر است به قطب تولید کاغذ در خاورمیانه تبدیل شده و با قطع واردات، کاغذ تحریر مورد نیاز کشور را تامین کند. خوزستان با وجود حدود ۱۰ کارخانه تولید نیشکر و تولید حجم بالایی از باگاس، که پسماند حاصل از فرآبند تولید شکر است، این ظرفیت را داراست که کاغذ تحریر با کیفیت تولید کند و علاوه بر تامین کاغذ تحریر مورد نیاز داخل، ایران را به صادر کننده کاغذ تحریر نیز تبدیل کند.

کارشناسان کشت و صنعت نیشکر در کشور مدعی اند در صورتی که تنها نیمی از ارز صادر شده برای خرید کاغذ یک سال مورد نیاز کشور، در صنعت تولید کاغذ از باگاس در خوزستان هزینه شود، ایران از وارد کننده کاغذ تحریر، به صادر کننده ای برتر در جهان تبدیل خواهد شد.برای تامین کاغذ تحریر مورد نیاز کشور سالانه به ۴۰۰ هزار تن باگاس(پسماند حاصل از فرآیند تولید شکر) به عنوان ماده اصلی تولید کاغذ تحریر نیاز است و این در حالی است که سالانه چند برابر این میزان، در خوزستان تولید شده و به دلیل نبود امکان بهره برداری، بخش زیادی از این ماده گران بها و ارزشمند در تولید کاغذ تحریر، آتش زده می شود، این در حالی است که سالانه یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار صرف خرید کاغذ از خارج می شود، با نیمی از این اعتبار ارزی، می توان با راه اندازی کارخانجات تولید کاغذ، کشور را از واردات کاغذ تحریر بی نیاز کرد. در صورت استفاده از این ظرفیت نهفته سالانه افزون بر ۶ هزار میلیارد ریال درآمدزایی، زمینه های اشتغالزایی نیز در این صنعت ایجاد می گردد و گام مهمی در خودکفایی در این صنعت برداشته خواهد شد و خوزستان را به یکی از قطب های تولید کاغذ تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *