اخبار داغ

مذاکرات افغانستان/صلح مکتوب

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز به نقل از رویترز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به گفت: مذاکرات و فرایند صلح در روزهای آتی سرعت خواهد گرفت… و انتظار می‌رود که وارد فاز مهمی شود و طبیعتا درباره برنامه‌های صلح خواهد بود.  او با بیان اینکه تازه‌ترین دور مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است، گفت: احتمالا یک […]

اشتراک گذاری
15 تیر 1400
85 بازدید
کد مطلب : 61944

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز به نقل از رویترز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به گفت: مذاکرات و فرایند صلح در روزهای آتی سرعت خواهد گرفت… و انتظار می‌رود که وارد فاز مهمی شود و طبیعتا درباره برنامه‌های صلح خواهد بود.  
او با بیان اینکه تازه‌ترین دور مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است، گفت: احتمالا یک ماه به طول خواهد انجامید تا به مرحله‌ای برسیم که طرفین برنامه صلح مکتوب خودشان را به اشتراک بگذارند. گرچه ما (طالبان) دست بالا را در میدان نبرد داریم، ما درباره مذاکرات و گفت‌وگو بسیار جدی هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات نماینده طالبان گفت، یک راه‌حل مذاکره‌شده تنها راه پایان دادن به ۴۰ سال جنگ در افغانستان است.
این مقام آمریکایی گفت: ما از طرفین می‌خواهیم وارد مذاکرات جدی برای تعیین یک نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان شوند که به یک راهکار عادلانه و پایدار برسد. جهان تحمیل با زور یک دولت در افغانستان را نخواهد پذیرفت. مشروعیت و کمک برای هر دولتی در افغانستان تنها در صورتی ممکن می‌شود که این دولت احترام اساسی به حقوق بشر را رعایت کند.
مقام‌های امنیتی غربی می‌گویند که نیروهای شبه‌نظامی بیش از ۱۰۰ بخش را به کنترل خودشان در آورده‌اند اما طالبان می‌گوید کنترل بیش از ۲۰۰ منطقه در ۳۴ ولایت افغانستان را در دست دارد. روز یکشنبه بیش از ۱۰۰۰ نظامی افغان بعد از پیشروی طالبان به تاجیکستان گریختند و ده‌ها تن دیگر به اسارت نیروهای طالبان درآمدند.
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان تایید کرد که مذاکرات بین افغان‌ها از سر گرفته شده است. او گفت: خیلی سخت است که پیش‌بینی کنیم طالبان سند مکتوب خودشان برای یک برنامه صلح را ظرف یک ماه تحویل ما دهد اما بیایید خوش‌بین باشیم. ما امیدواریم که آنها سند خودشان را ارائه کنند تا بفهمیم چه می‌خواهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *