اخبار داغ

حضور یک زن در اولین پرواز فضایی “بلو اوریجین”

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل ازایسنا، بنابر گزارش‌ها این پرواز در تاریخ ۲۰ ژوئیه سال جاری میلادی انجام خواهد شد. او که یکی از شرکت کنندگان برنامه” Woman in Space “در دهه ۱۹۶۰ است، مسن‌ترین فردی است که به فضا خواهد رفت. این پرواز از مرکز بلواوریجین در تگزاس غربی انجام […]

اشتراک گذاری
11 تیر 1400
45 بازدید
کد مطلب : 57185

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل ازایسنا، بنابر گزارش‌ها این پرواز در تاریخ ۲۰ ژوئیه سال جاری میلادی انجام خواهد شد. او که یکی از شرکت کنندگان برنامه” Woman in Space “در دهه ۱۹۶۰ است، مسن‌ترین فردی است که به فضا خواهد رفت.

این پرواز از مرکز بلواوریجین در تگزاس غربی انجام خواهد شد و هنگامی که موشک در فاصله‌ی ۴۷ مایلی قرار بگیرد، کپسول حاوی مسافران از آن جدا می‌شود و فضانوردان چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه خواهند کرد و سپس کپسول به زمین باز می‌گردد.

انتخاب “فانک” لیست مسافران اولین پرواز نیوشپرد را کامل می‌کند. سه سرنشین دیگر این پرواز جف بزوس، برادرش مارک و یک برنده ناشناس که بلیط ۲۸ میلیون دلاری این پرواز را در یک مزایده خریده، خواهد بود. پرواز یاد شده در کل ۱۱ دقیقه به طول خواهد انجامید و آنها تقریباً چهار دقیقه بالاتر از خط کارمان که به عنوان مرز بین جو زمین و فضای خارج تعریف می‌شود، خواهند ماند.

خط کارمان خطی فرضی در آسمان در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایل) از سطح دریاهای آزاد زمین‌ است. این خط از دیدگاه هوانوردی، نشان دهنده مرز میان اتمسفر زمین و فضای بیرونی آن‌ است. این تعریف توسط فدراسیون بین‌المللی هوانوردی (FAI) پذیرفته شده و این فدراسیون عهده‌دار تنظیم استانداردها و نگاهداری و ثبت رکوردهای بین‌المللی برای مکانیک پرواز و امور هوانوردی است.

“والی فانک”، هوانورد، ورزشکار و قهرمان تیراندازی و یکی از اعضای “مرکوری ۱۳” (Mercury ۱۳) بوده است. مرکوری ۱۳ نامی است که “جیمزکراس” تهیه کننده هالیوودی در سال ۱۹۹۵ برای توصیف ۱۳ زنی که در آزمایشاتی که برای صلاحیت فضانوردان ماموریت مرکوری ۷ استفاده شده بود، قبول شدند، به کار برد.

از آنجا که متقاضیان زیادی هنگامیکه ناسا برای انجام عملیات فضایی شروع به جذب نیرو کرده بود، درخواست داده بودند، رئیس جمهور آیزنهاور در آن زمان تصمیم گرفت افرادی‌که خلبانان آزمایش نظامی با درجه مهندسی بودند را انتخاب کنند. این نه تنها به این معنی بود که نامزدها از صلاحیت‌های قابل مقایسه‌ای برخوردار بودند، بلکه همگی خلبانان باتجربه‌ای نیز بودند که به انضباط نظامی عادت داشتند.

متأسفانه در این برنامه کلیه نامزدهای احتمالی زن رد صلاحیت شدند، زیرا در آن زمان هیچ خلبان آزمایش نظامی زن وجود نداشت. ویلیام راندولف لاولایس دوم که جراح اسبق پرواز و بعداً رئیس کمیته مشاوره ویژه ناسا در زمینه علوم زندگی شد، با کمک ژنرال دون فلیکینگر، کنجکاو شدند تا استعداد زنان در این زمینه را بسنجند و ببینند زنان در برابر پرواز فضایی چگونه عمل می‌کنند. آنها در سال ۱۹۶۰، از ۲۵ زن دعوت کردند و آنها را تحت همان آزمایش‌های جسمی و روانی قرار دادند.

اگرچه این برنامه از حمایت ناسا برخوردار بود، اما بودجه  برنامه زن در فضا (Woman in Space) بصورت خصوصی تأمین شد و با تبلیغات کمی پیش رفت. برخلاف فضانوردان مرکوری هفت، این زنان به صورت جداگانه مورد آزمایش قرار گرفتند و هرگز به صورت گروهی کاری انجام نشد، اما در پایان برنامه، ۱۳ زن در آزمون‌های مرحله یک موفق شدند.

“فانک” در میان آن ۱۳ نفر جوانترین فرد بود و بالاترین امتیاز را نیز کسب کرد. علاوه برهمه موارد او یک هوانورد موفق نیز بود. وی در سال ۱۹۳۹ متولد شد و در سن ۲۰ سالگی به اولین زن مربی پرواز در پایگاه نظامی ایالات متحده تبدیل شد. وی در ادامه تبدیل به اولین زنی شد که دوره آکادمی بازرسان عملیات عمومی هوانوردی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده را به پایان رساند و در سال ۱۹۷۳، به اولین زن آمریکایی متخصص در برنامه تجزیه و تحلیل شایستگی سیستم های اداره هوانوردی فدرال تبدیل شد و در ادامه نیز به عنوان محقق زن بخش ایمنی هوای هیئت ملی ایمنی ترابری منصوب شد.

اگرچه “فانک” هنوز به فضا پرواز نکرده است، اما چندین بار تلاش کرده تا بتواند به مدار برود. وی سه بار برای برنامه شاتل فضایی ناسا اقدام کرد، اما فاقد مدرک مهندسی و مدارک خلبانی آزمایشی بود. در پایان او به دلیل سنش برای همیشه از بودن به عنوان خلبان شاتل رد صلاحیت شد. حالا او سرانجام به هدف خود خواهد رسید.

رقابت در میان سرمایه‌داران فوق العاده ثروتمند بسیار بالا گرفته است. با اعلام خبر پرواز بزوس که قرار است در تاریخ ۲۰ ژوئیه انجام شود گزارشی مبنی بر اینکه ریچارد برانسون بنیان‌گذار شرکت “ویرجین گلکتیک”(Virgin Galactic) نیز قصد رقابت با بنیانگذار آمازون را دارد به گوش رسیده است. بازار رقابت بر سر گردشگری فضایی برای دو بنیانگذار مشهور شرکت‌های حوزه فضا بسیار داغ شده است و به نظر می‌رسد که آنها سعی دارند با استفاده از فضاپیماهای شخصی خود به فضا بروند. گزارش منتشر شده در وبلاگ فضایی “Parabolic Arc” نوشته “داگلاس مسیه”(Douglas Messier) حاکی از این است که “سر ریچارد برانسون” در نظر دارد تا از “جف بزوس” در سفر به فضا پیشی بگیرد. مسیه در این گزارش نوشته است، منبعی که خواسته تا نامش فاش نشود، به وی گفته است که ویرجین گلکتیک در نظر دارد برانسون را در چهارم ژوئیه طی یک پرواز آزمایشی به فضا بفرستد.

البته تبدیل این رؤیا به واقعیت ممکن است توسط برخی مسابقات محقق شود. شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک از جمله شرکت‌هایی است که مسابقاتی را برای پرواز غیرنظامیان به فضا ایجاد کرده است. در همین حال، انتظار می‌رود برنده مسابقه “چه کسی می‌خواهد فضانورد شود” کانال دیسکاوری نیز در سال ۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کند. شبکه تلویزیونی دیسکاوری (Discovery Channel) کانالی آمریکایی و مختص پخش برنامه‌های مستند در زمینه حیات وحش، فناوری مسافرت و علوم مختلف است و اخیرا یک برنامه به نام “چه کسی می‌خواهد فضانورد شود” را شروع کرده و طی آن قصد دارد افراد عادی را به فضا بفرستد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *