اخبار داغ

آمریکا علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ۱۴۰۰: براساس منطق حاکم بر نظام بین‌الملل، قدرت‌های بزرگ به‌عنوان صحنه‌آرای اصلی نمایشنامه‌های بین‌المللی، هنجارها و قواعد بازی را نگاشته، به صحنه می‌آورند و اجرا می‌کنند و اگر برخلاف منافع ملی آنها باشد، آن را نادیده می‌گیرند. نقش اروپا، نقشی تبعی و در هماهنگی […]

اشتراک گذاری
09 تیر 1400
181 بازدید
کد مطلب : 56643

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ۱۴۰۰:

براساس منطق حاکم بر نظام بین‌الملل، قدرت‌های بزرگ به‌عنوان صحنه‌آرای اصلی نمایشنامه‌های بین‌المللی، هنجارها و قواعد بازی را نگاشته، به صحنه می‌آورند و اجرا می‌کنند و اگر برخلاف منافع ملی آنها باشد، آن را نادیده می‌گیرند.

نقش اروپا، نقشی تبعی و در هماهنگی با آمریکایی‌ها است و طبیعتا هیچ‌گاه حاضر نخواهد شد منافع آمریکا را رها کند. از طرف دیگر راهبرد اروپا در راستای تحقق سیاست تعلیق این بود که ایران با وعده‌های اروپا مواجه باشد و آمریکا ازطرف دیگران به تمدید تحریم‌های تازه بپردازد و از این‌سو اروپا پیوستن ایران را به برخی نهادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی نظیر FATF و CFT مطرح کند که این کنوانسیون‌ها نقش مکمل را برای تحریم‌های آمریکا داشته باشند.

با عنایت به سابقه سیاسی‌کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روند توقعات نابجا و بی‌پایان که بالاخره با دادن امتیازهای متعدد و دسترسی‌های بی‌سابقه در برجام تمام شده بود، امروز با ایفای نقش فعال رافائل گروسی، دبیرکل آژانس و فشارهای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی مجددا همان مدل مواجهه غیرفنی و غیرکارشناسی با اغراض سیاسی آغاز شده است.

با تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر آن داشت تا در راستای تکمیل پازل فشار خصمانه دولت‌های غربی به‌دنبال تحمیل توافقی بر ایران برآید و با نهایت تاسف دولت محترم هم این توافق را سازنده دانسته و در عین‌حال ماده۶ مصوبه مجلس شورای اسلامی را نافی منافع ملی و هزینه‌ساز عنوان می‌کند.

اکنون پس از چند دوره مذاکرات فرسایشی محرز شد که رویکرد اصلی طرف مقابل در مواجهه با ایران تقویت مهار مولفه‌های قدرت ازطریق بازگشت به محدودیت‌های برجامی و چرخه معیوب مذاکره است.

طرف مقابل علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی است و آمریکایی‌ها احساس می‌کنند اگر بخواهند عملا به برجام برگردند، برجام دربردارنده امتیازی برای ایران اما تنها روی کاغذ داشت و زمان اوباما آنها را خیلی اجرا نکردند. لذا اینکه حرف از بازگشت به برجام می‌زنند نیز طبق راهبرد کلان عمل می‌کنند و عملا قرار نیست خللی در نظام تحریم ایران وارد بشود و آنها می‌خواهند ساختار تحریم را حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *