اخبار داغ

رسانه پل ارتباطی مردم و مسئولان است

ابراهیم رئیسی: ارتباط با مردم امری ضروری است و این اتفاق در قوه قضاییه به افزایش امیدواری و رضایت مردم از دستگاه قضا منجر شد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،، سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه شناخت شخصیت دکتر بهشتی را به جوانان پیشنهاد می کنم اظهار کرد: به تلاش قضات محترم در این […]

اشتراک گذاری
06 تیر 1400
101 بازدید
کد مطلب : 56260

ابراهیم رئیسی: ارتباط با مردم امری ضروری است و این اتفاق در قوه قضاییه به افزایش امیدواری و رضایت مردم از دستگاه قضا منجر شد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،، سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه شناخت شخصیت دکتر بهشتی را به جوانان پیشنهاد می کنم اظهار کرد:

به تلاش قضات محترم در این ۴۰ سال ارج می نهم.

در شروع کار قوه قضاییه مسئله ضروری ما، انجام تحول بود. مبارزه با فساد و اجرای عدالت و قانونمداری و توجه به مردم و کرامت آنها را دنبال و شعارها را به برنامه تبدیل و برنامه را به کارنامه تبدیل کردیم.

با نظرسنجی مرکز آمار قوه قضاییه از ۳ میلیون مراجعه کننده نظرشان را درباره قضات بیان کردند که بر این اساس ۷۰ درصد رضایت داشته اند. در درون و بیرون دستگاه قضا درباره فساد حساسیت داشتیم و این مسئله سرد نشد و این موضوع بصورت جدی دنبال شد.

رئیسی با اشاره به موج فسادی که شکل گرفته بود اظهار کرد:

این فساد را برخی سیستمی می دانستند و این به نوعی اشاعه یافته بود که همه بدبین بودند. فضای کشور به گفتمان فساد رفت و اعلام کردیم اگر کسی مسئله ای دارد اعلام کند.

سامانه اموال مسئولین فعال شد و در عین حال در حوزه شفافیت اقداماتی انجام شد و در مجموع این اطمینان برای مردم حاصل شد که اراده نظام و دستگاه قضایی مبارزه با فساد است. این امید برای مردم در نگاه ها و نظرسنجی ها شکل گرفت که امید مبارکی است و باید ادامه پیدا کند. باید ساختارهای فسادزا را شناسایی کنیم.

مسئله ارتباط با مردم را نهادینه کردیم و تاکید داشتیم و دستور العمل صادر کردیم اما این کافی نبود و خودمان با مردم حرف زدیم و صحبت های پرسنل دادگستری را شنیدیم. ارتباط با مردم و در اتاق ها را باز گذاشتن مورد تاکید قرار گرفت و با مدیران میانی و کارکنان هم ارتباط داشتم.

ارتباط با مردم امری ضروری است. من در هر استانی رفتم به زندان ها سر زدم و وقتی عالی ترین مقام قضایی به زندان سر می زند یعنی در کنار کیفر، اصلاح مجرمین امری ضروری است و باید فرد به اجتماع سالم برگردد و این حس به همه بخش ها منتقل شود. امروز باید به خانواده زندانیان سر بزنیم. در زندان ما ۵۵ درصد اشتغال اتفاق افتاده و برای اشتغال ۸۰ درصدی برنامه ریزی شده است.

کرونا در دنیا فراگیر شد اماری که برای مرخصی زندانیان در این برهه داشتیم بی نظیر بود و این اتفاق با اصل اسلامی و انسانی و حفظ جان زندانیان درنظر گرفته شد. مدعیان حقوق بشر می توانند از زندانهای ما بازدید کنند اما خودشان چگونه با زندانیان رفتار می کنند؟

۲۶ نشست داشتم که یک گروه دانشجویان بودند و گروه های مختلفی از گروه ها نیز جوانان بودند. مطالب دانشجویان را شنیدم و از ابتدا در اجتماعات دانشجویی شرکت کردم و دانشجویان با صفایی که دارند گاه تند هم حرف می زنند. این نشست ها با جوانان آینده ساز کشور ضروری است و از دیدار با دانشجویان پشیمان نیستم و این نشست ها را به عنوان رییس جمهوری ادامه خواهم داشت.

آیت الله رئیسی درباره واحدهای تولیدی اظهار داشت:

دوستان من تلاش کردند برای تعطیل نشدن واحدهای تولیدی تلاش کنند. باید به اتهام فرد رسیدگی شود واحد تولیدی که تقصیری ندارد. در دولت نیز این مسئله موضوعی محوری است و تولید مورد تاکید ما است و باید موانع را رفع کنیم. با پیگیری دولت کار دستگاه قضایی را در این باره کاهش می دهیم و قطعا شاهد ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود.

حمایت مالی تنها مشکل واحد تولیدی را حل نمی کند و حمایت های حقوقی نیز ضروری است. باید قراردادها را شفاف و دقیق کنیم. آرای قضایی را دیدیم که دقیق روی سایت قرار گرفت و قراردادها نیز باید دقیق باشد و اختلافات پیش رو نیز پیش بینی شود. همچنین تلاش کردیم داوری را فعال کنیم تا مسئله کمتر به دادگاه برسد و آخرین راهکار دادگاه باشد.

یک مجموعه فرهنگی باید بتواند ناهنجاری های اجتماعی را کاهش دهد و ما بتوانیم ناهنجاری های اقتصادی و مشکلات این بخش را کاهش دهیم. در قوه قضاییه معاونت پیشگیری فعال است و همه بخش های مسئول را باید فعال کند.

شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را نیز فعال کردیم که در آن دولت و مجلس حضور دارند. موضوع پیشگیری از وقوع جرم امری ضروری است و در دولت با همکاری مجلس و قوه قضاییه در این بخش فعالیت می کنیم.

سند تحول ما فناوری پایه است و ۷۰ درصد سند تحول ما مبنی بر راه اندازی سامانه ها است و رشد این بخش بسیار قابل توجه بوده و دوستان شبانه روزی کار می کنند. امروز اعزام زندانی کاهش یافته و در این دوران سه میلیون مراجعه نیز به دادگاه کاهش یافتهع است.

سند تحول قوه قضاییه متکی به من نیست و مسوولان اعضای قضایی این حس را دارند و برخی استانهای ما در این باره بسیار خوب کار کردند. امروز تمامی همکارانم و مدیران به اجرای این سند تاکید دارند. در این مدت ۱۱۹ دستورالعمل و آیین نامه را برای بخش های مختلف صادر کردم و ریل گذاری شده است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه روز قبل از انتخابات نیز از انجام امور قضایی غافل نشدم تاکید کرد:

برای مدیر بعدی قوه قضاییه کار عقب افتاده ای نداریم و امیدوارم این روند تحولی در دوره بعدی نیز ادامه یابد.

جلسات برای مطرح کردن مسائل و دیدگاه ها و اختلافات است و ممکن است یک قوه و یا دو وزیر با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. طرح اختلافات در جلسات است و در عموم نباید مردم را نگران کرد و مسائل کشور را که اصلی است مطرح نکنیم و گرفتار حاشیه ها شویم و بارها رهبر انقلاب به مسئولان تذکر داده اند که مسوولان مسئله مردم را اولویت قرار دهند.

یکی از دغدغه های اصلی ما متناسب سازی پرداخت با تورم است. نظام هماهنگ پرداخت را داشته باشیم و هرکسی به میزان فعالیت، دریافتی داشته باشد و این مسئله برای ما محوری است. همکاری با رئیس قوه قضاییه بعدی را وظیفه خود می دانم و همکاری قوا امری ضروری است.

استقلال قوا به معنای ناهماهنگی و عدم پشتیبانی نیست و ماموریت بزرگ رفع مشکلات مردم و اجرای عدالت است.

برای همکاران ثبتی ارزش قائلیم و در اجرای ثبت برخی کارهای قضایی را انجام می دهند. ضرورت متناسب سازی حقوق را دنبال می کنیم و تا امروز نیز معاون منابع انسانی ما نیز دنبال کردند و گام های خوبی نیز برداشته شده است و امیدواریم این متناسب سازی صورت گیرد.

آیت الله رئیسی در ادامه درباره مچ گیری و پرونده سازی ها عنوان کرد:

در قانون اجرا و نظارت تعریف شده و مجری باید کارش را با قدرت ادامه دهد و چرا باید دلش بلرزد؟ اگر کار قانونی است باید محکم انجام دهد ما باید از مدیر شجاع که توانسته با قوت کارش را انجام دهد و گره مردم را باز کند حمایت کنیم. در عین حال نظارت نیز داریم و بخش هایی نیز از بیرون نظارت دارند. اگر نظارت نباشد امر درستی نیست اما اگر نظارت مدیر را از کار بی اندازد و دلهره ایجاد کند پسندیده نیست.

نظارت های برون سازمانی برای تضمین اجرای قانون و حقوق مردم است و نظارت نباید باعث ترمز کار شود و نظارت مچ گیر نیست. نظارت باید بجا و متناسب و متخصصانه باشد.

مجموعه نظارت های درون سازمانی و برون سازمانی مانع نیست تضمین کننده اجرای قانون است و ناظران بدانند که از مدیر کارآمد باید همواره حمایت کنند و اگر کسی در معرض آسیب قرار گرفت باید به او هشدار داد. هرکسی که مسوولیت پذیرفت باید پاسخگو باشد.

هرکسی حقی دارد تکلیفی هم دارد و هرکسی در هر جایگاهی باید بنام نظام اسلامی خدمت کرده و پاسخگو به خداوند و عموم مردم و ارباب رجوع و سلسله نظارتی باشد.

رسانه پل ارتباطی مردم و مسئولان است و باید دیگاه مسئولان و دغدغه های مردم را منتقل کنند از این رو باید از اصحاب رسانه حمایت کرد. همانطور که یک قاضی باید رای دهد و یک مدیر کار کند یک خبرنگار فعال در رسانه دیجیتال یا مکتوب، در زمان قلم زدن انصاف داشته باشد و انصاف برای همه است و هرکسی از جاده انصاف خارج شویم زیبنده نیست.

روحیه نقد و نقدپذیری جامعه را اصلاح می کند و جامعه اداری کشور باید نقد شود و اصل امر به معروف و نهی از منکر به ما حکم می کند نظام اداری ما عادلانه باشد و از فساد دور باشیم.

برنامه ریزی من در قوه قضاییه ۵ ساله بود و برنامه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت داشتیم. باید از همه تشکر کنم و در دستگاه قضا ۲۰ درصد رشد کاری داشتیم و ۱ میلیون پرونده را حل کردیم و پرونده های کثیر الشاکی را به سامان رساندیم. موسسات اعتباری ۳ میلیون از مردم را اسیر کرده بودند و تلاش کردیم این افراد به حقوق خود برسند.

در دیوان عالی ۶۰ درصد رشد کاری داشتیم. امیدوارم این راه با قوت ادامه پیدا کند. راه بسیار است و بعد ازاین نیز رییس قوه قضاییه بعدی کارها را به کمال می رسانند. امیدواریم اگر کسی پول نداشت وکیل بگیرد و زبان قضایی نداشت به دستگاه قضایی پناه ببرد و حق خود را بستاند.

آیت الله رئیسی با اشاره به برنامه ریزی دولت سیزدهم یادآور شد:

با نظر صاحبنظران و رهبر انقلاب برنامه ها را آماده کردیم.

همکاری دولت با قوه قضاییه برای حل مشکلات مردم ضروری است و از زحمات همکارانم در قوه قضاییه تشکر می کنم و امیدوارم مجموعه قوا یک آهنگ داشته باشند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *