اخبار داغ

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان گرمه

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، شهرستان گرمه بناها و جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد که از آن جمله میتوانبه جاذبه های زیر اشاره کرد. قلعه جلال‌الدین شماره ثبت ملی: ۱۵۷۷ قلعه جلال‌الدین یکی از مشهورترین قلاع نظامی خراسان بشمار می‌آید که در سده‌های ۷-۶ هجری ساخته‌شده است. قلعه جلال‌الدین در ابتدای بلوار امام رضا (ع) […]

اشتراک گذاری
06 تیر 1400
89 بازدید
کد مطلب : 56212

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، شهرستان گرمه بناها و جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد که از آن جمله میتوانبه جاذبه های زیر اشاره کرد.

قلعه جلال‌الدین

شماره ثبت ملی: ۱۵۷۷

قلعه جلال‌الدین یکی از مشهورترین قلاع نظامی خراسان بشمار می‌آید که در سده‌های ۷-۶ هجری ساخته‌شده است. قلعه جلال‌الدین در ابتدای بلوار امام رضا (ع) از شرق و اول شهر گرمه قرار دارد و با مصالح سنگ و ساروج به‌صورت یک شش‌ضلعی منظم روی سطح ناهموار و صخره‌ای تپه‌ای بلند احداث شده است. قلعه جلال‌الدین ازنظر ابعاد معماری در نوع خود کم‌نظیر است. بی‌تردید حفر چاه در دل صخره در گوشه غربی حیاط قلعه از شاهکارهای مهندسی این بناست. 

اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با هدف احیای قلعه جلال‌الدین به‌عنوان موزه از سال ۱۳۸۶ مطالعه و مرمت این بنا را آغاز کرد و در خرداد سال ۱۳۹۰ این بنا با عنوان موزه معرفی شخصیت‌های «جلال‌الدین» با تأکید بر شخصیت جلال‌الدین خوارزمشاه و با استفاده از تکنیک‌های مدرن صدا و نور (سیستم دیجیتال) افتتاح شد. پای تپه قلعه جلال‌الدین و در گوشه جنوب غربی چشمه‌ای پر آب و باصفا قرار دارد که ازجمله جاذبه‌های ارزشمند طبیعی این مجموعه گردشگری است. 

رباط عشق

شماره ثبت ملی: ۱۱۰۶۲

رباط یا کاروانسرای عشق یکی از چندین رباط تاریخی شهرستان گرمه است که در دورۀ تیموری بر سر شاهراه ارتباطی گرگان و نیشابور در روستایی به همین نام بنا شده است. آثار و شواهد موجود نشان می‌دهد که در دورۀ تیموری در این محل کاروانسرای قدیمی‌تری وجود داشته که قدمت آن دست‌کم به قرون ۵-۴ هجری می‌رسد. به دستور امیرعلی شیر نوایی، وزیر دربار سلطان حسین بایقرا در کنار آن، رباط کنونی ساخته‌شده است. این کاروانسرا دارای پلان مستطیلی، حیاط مرکزی و صحن چهار ایوانی است که از هر طرف با غرفه‌های متعدد و اتاق‌هایی برای استراحت کاروانیان و باراندازها و اسطبل‌هایی برای نگهداری حیوانات و احشام آن‌ها احاطه شده است. مصالح اصلی بنا سنگ و ساروج و آجر است و طرح کلی آن تا حد زیادی به رباط قلی شباهت دارد. 

رباط قره‌بیل

شماره ثبت ملی: ۴۵۷۴

کاروانسرا یا رباط قره‌بیل یکی دیگر از کاروانسراهای تاریخی شهرستان گرمه است که به‌احتمال فراوان قدمت بنای اولیه آن به قرون ۵-۴ هجری می‌رسد و در متون تاریخی از آن به نام رباط املوتلو یاد شده است. بعدها در دورۀ تیموری و زمانی که شاهراه کهن گرگان- نیشابور برای دسترسی به مشهد احیا می‌شود، به دستور امیرعلی شیر نوایی وزیر تیموری، رباط‌هایی در طول این مسیر ساخته‌شده و یا رباط‌های قدیمی مرمت می‌شود. در این فرایند رباط قره‌بیل نیز توسعه‌یافته و با الحاق بخش‌هایی جدید احیا و مورداستفاده مسافران قرار می‌گیرد. 

مسجد جامع درق

شماره ثبت ملی: ۱۷۳۸۷

مسجد جامع درق یکی از آثار ارزشمند مذهبی-تاریخی شهرستان گرمه بشمار می‌رود که در دوره صفوی احداث شده است. این مسجد کوچک با الگوی معماری سنتی و مصالح خشت و گل ساخته‌شده و سقف آن با مجموعه‌ای از قوس‌های ضربی پوشش یافته است. در وسط بنا چهارستون درشت چهارگوش وجود دارد که گنبد بزرگ مرکزی بر روی آن‌ها قرار گرفته است. 

مسجد جامع ایور

شماره ثبت ملی: ۱۷۳۸۴

مسجد جامع ایور یکی دیگر از آثار مهم مذهبی-تاریخی شهرستان گرمه است که بر اساس کتیبۀ داخل بنا در سال ۱۱۷۱ هجری ساخته‌شده است. مسجد با مصالح خشت و گل ساخته‌شده و سقف آن با گنبدهای کوچک ضربی پوشش یافته که بر روی هفت ستون و شش نیم ستون مدور بزرگ قرار گرفته است. در کتیبه سنگی مسجد جامع ایور بانی آن «رحیم بک» و معمار «قنبر علی آقا خراسانی» ذکر شده است. 

نظرگاه گرمه

شماره ثبت ملی: ۲۰۲۹۸

بنای تاریخی موسوم به نظرگاه در داخل شهر گرمه و در خیابان شهید ناطق در کنار مسجد جامع قرار دارد. بر اساس کتیبه‌ای، این بنا در سال۱۱۴۲یعنی کمی پیش‌تر از آغاز حکومت نادرشاه افشار ساخته‌شده است. در شعری که در این کتیبه آمده، فرد نابینایی به حضرت علی متوسل شده و حضرت علی (ع) به خواب وی آمده و شفایش داده است. ازآن‌پس این مکان را «نظرگاه علی (ع)» نامیده‌اند. مردم اعتقاد و احترام قابل‌توجهی به این نظرگاه دارند و در ایام سوگواری و اعیاد مذهبی مراسم و آئین‌های زیادی در آن برگزار می‌شود. 

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری دشت

روستای دشت در ۸۰ کیلومتری شمال غرب گرمه، در مسیر جاده بجنورد- گرگان واقع شده است. آب‌وهوای این منطقه از نوع معتدل کوهستانی است و به دلیل نفوذ هوای مرطوب دریای مازندران مراتع سرسبز و در بخش‌هایی پوشش تنک جنگلی دارد. محیط مناسب دشت در دوره باستان نیز جوامع انسانی را به خود جذب کرده و امروزه آثار آن به شکل قلعه، سردابه، تپه و محوطه‌های باستانی نمود یافته است. عمده‌ترین صنایع‌دستی روستای دشت شال‌بافی و قالی‌بافی است و در بین ورزش‌های محلی آن کشتی باچوخه سرآمد است. سوغات دشت انواع تخمۀ آفتابگردان است. پخت غذاهای سنتی شامل انواع آش و نان محلی و رواج مراسم و آیین‌های محلی همچون جشن نوروز، ۱۳ بدر و مراسم سوگواری ایام محرم و جشن برداشت گندم، به این روستا چهره خاصی بخشیده است. 

منطقه لاله‌های واژگون خمبی

خمبی نام منطقه‌ای تقریباً به وسعت ۱۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری جنوب روستای رباط قره بیل و نیز حدود ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر گرمه است که ذخیره‌گاه ژنتیکی ارزشمندی از لاله واژگون در خراسان شمالی محسوب می‌شود. این منطقه یکی از رویشگاه‌های مهم گل لاله واژگون زرد یا اشک مریم از خانواده سوسن است که عمری بسیار کوتاه دارد و نهایتاً تا اوایل اردیبهشت‌ماه شاداب و دیدنی است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *