اخبار داغ

پیشگیری از وقوع جرم از اهداف مهم دوره تحول است

 به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سید ابراهیم رئیسی در آیین بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی قوه قضاییه با تبریک ایام میلاد امام رضا(ع) از همه دست اندرکاران جهش و تحول فناورانه در دستگاه قضایی قدردانی کرد و اظهار داشت: تحول به معنای شناسایی وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب است […]

اشتراک گذاری
05 تیر 1400
57 بازدید
کد مطلب : 56141

 به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سید ابراهیم رئیسی در آیین بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی قوه قضاییه با تبریک ایام میلاد امام رضا(ع) از همه دست اندرکاران جهش و تحول فناورانه در دستگاه قضایی قدردانی کرد و اظهار داشت:

تحول به معنای شناسایی وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب است و باید تلاش شود در همه بخش‌ها فاصله بین این دو وضعیت تا حد ممکن کم شود تا مردم احساس کنند که عدالت  اجرا شده است.

اقدامات فناورانه موجب تسهیل اجرای عدالت و حفظ کرامت مردم می شود و از موثرترین اقدامات دوران تحول است.

رئیسی با بیان به اینکه چهار میلیون از مراجعه مردم به دادگستری‌ها کاسته شده، اظهار داشت:

در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه های فناورانه در دستگاه قضایی به میزان چهار میلیون مراجعه به دادگستری ها کاسته شده و این امر علاوه بر تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت سبب حفظ کرامت آنها نیز می‌شود و این امر از محوری ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند است.

افزایش سرعت، دقت و شفافیت از ویژگی‌های کار فناورانه است، ۷۰ درصد سند تحول در راستای گسترش فناوری است؛ در واقع سند تحول سندی فناورانه پایه است که به موجب آن دسترسی به عدالت برای همگان تسهیل می‌شود.

وی افزایش تعامل الکترونیکی میان قوه قضاییه و سایر دستگاه ها به ویژه نیروی انتظامی را از نتایج و اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند دانست و افزود:

باید از مراجعات زحمت آور برای مردم و همکاران کاسته شود.

این موضوع تعامل الکترونیک میان دستگاه قضا و سایر دستگاه‌ها، حتما در جهت اجرای سریع احکام و دسترسی قضات به وضعیت افراد را می‌تواند تسهیل کند و این هم در جهت ارتقای رضایتمندی مردم است.

رئیسی پیشگیری از وقوع جرم را از اهداف مهم دوره تحول دانست و افزود:

پیشگیری از وقوع جرم از مواردی است که در قانون اساسی به عنوان وظایف قوه قضاییه تاکید شده و در پرتوی گسترش کار فناوری می‌تواند موثر باشد.

استفاده از هوش قضایی برای دادرسی‌های سریع بسیار توانسته است موثر باشد. اکنون دادگاه‌های برخط  در سراسر کشور فعال شده و آثار بسیار خوبی داشته است؛ دسترسی مردم راحت شده و این دادرسی‌های بر خط و فعالی که در سراسر کشور انجام می‌شود و دادرسی‌های الکترونیک که صورت می‌گیرد در جهت تسهیل امور بسیار می‌تواند موثر باشد.

شفاف سازی‌ها حتما می‌تواند از وقوع فساد و روابط ناسالم پیشگیری کند. شفافیت هر چقدر بیشتر شود، روابط ناسالم کاهش می‌یابد و زمینه‌های بروز فساد را از بین می‌برد. 

رییسی با اشاره به حذف دو میلیون مراجعه به دستگاه‌های مختلف برای گرفتن استعلام‌ها افزود:

این موضوع از برکات کاری است که انجام شده و جای تقدیر از همکاران عزیز دارد. لازم است که مردم نسبت به دستگاه‌ها نظر دهند و نسبت به رفتار قاضی و کارمند اظهار نظر کنند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اخذ نظر و سنجش میزان رضایتمندی مردم گفت:

سه میلیون از جامعه آماری (مردم) که عزیزان اعلام کردند نظر دادند و حدود ۷۰ درصد اعلام رضایت کردند. به دنبال کاهش هزینه های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی هستیم.

اینکه ما بخواهیم نظر دهیم که چه کار کردیم به نظر من اهمیت آن زیاد نیست و اهمیت آن است که خود مردم و کسانی که به دادگستری‌ها مراجعه می‌کنند بگویند که قاضی، کارمند و نیرویی که با آنها ارتباط برقرار کرد آیا واقعا کار را درست انجام داد یا کار را با بروکراسی اداری و پیچیدگی‌هایی که موجب نارضایتی‌هایی شد دنبال کرد.

پابندهای الکترونیک که یک تاسیس قانونی است تاکنون آنچنان که شایسته است مورد عنایت واقع  نشده و امروز آمارها حاکی از آن است که استفاده از این تاسیس قانونی افزایش یافته و این موضوع در بازاجتماعی کردن مجرمان موثر است.

ابراهیم رئیسی با بیان اینکه استعلام‌های مالی از مشکلات جدی مردم و دادگستری‌ها بود، افزود:

این استعلام‌ها امروز سریع و برخط انجام می‌شود و تسهیل‌گر اجرای احکام دادگاه‌ها است.

وی با اشاره به نقش دیوان عدالت اداری در نظارت بر همه آراء و اتقان آرای صادره در محاکم گفت:

راه‌اندازی داشبورد فعال در دیوان عدالت اداری باعث می شود تا این دیوان بتواند طبق قانون اساسی نظارت به همه آرای صادره داشته باشد و استفاده از سامانه ها و امکانات فناورانه کاملا می تواند برای نظارت بر دادرسی و اتقان آرا فعال شود.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر همکاری دستگاه  قضا و نیروی انتظامی اظهارداشت:

مساله کشیک و فعالیت در ساعات غیراداری بسیار مهم است که از آن غفلت کردیم و این موضوع منجر به نقص در رسیدگی ها می شود اما اگر اطلاعات کامل باشد بسیار در پرونده‌ها و رسیدگی ها موثر است.

رییسی ساختمان‌ها و فناوری را  دو محور کرامت  مردم دانست و گفت:

فعال شدن ۵۰ مرکز پزشکی قانونی که عمدتاً در مناطق محروم دایر شده‌اند در راستای خدمت رسانی به مردم عزیز کشور بسیار اثرگذار است و باید این رویه استمرار داشته باشد.

بیرون بردن زندان‌ها از کالبدهای شهری امری است که در زمره تاکید قانون گذار است و ما نیز به عنوان مجری قانون در این راستا اقدام کردیم و باید باز هم تلاش بیشتری کنیم تا هر چه می‌شود زندان‌ها را از کالبد شهری بیرون بیاوریم و در حاشیه شهرها قرار دهیم؛ اقدامی که در این راستا در استان ایلام صورت گرفته قابل تقدیر است.

رییسی با اشاره به احداث ساختمان‌های دادگستری در استان‌های یزد، هرمزگان و گیلان ضمن قدردانی از دست اندرکاران این اقدامات گفت:

ایجاد ساختمان‌ها و مراکز جدید دادگستری هم به حفظ کرامت مردم و ارباب رجوع می‌انجامد و هم دسترسی مردم به عدالت را تسهیل و تسریع می‌گرداند.

رییس قوه قضاییه با بیان این که پیگیری کار تحول در دستگاه قضایی از ضروریات است، گفت:

قوه قضاییه نیازمند یک تحول بود و این تحول باید دنبال شود و یقین دارم با همکاران خوبی که در ستاد و استان‌ها در دستگاه قضایی داریم این حرکت تحولی به دست مدیران باکفایت دنبال می‌شود و تاکید من این است که نباید هیچ گونه وقفه‌ای در اقدامات تحولی و 

رییسی با بیان این که افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از آثار حرکت تحولی در دستگاه قضایی است، اظهار داشت:

اجرای سند تحول آثار بسیار خوبی داشته و بخشی از مفاد سند تحول عملیاتی شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز پیش بینی شده تا بخش باقی مانده آن اجرایی ‌شود.

رییس دستگاه قضا از اقدامات و تلاش‌ها و زحمات همه قضات و همکاران قضایی به ویژه عیسی زارع پور رئیس مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه که شبانه روز مشغول کار و خدمت رسانی هستند، قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *