اخبار داغ

منظر و کریدور (سرسرا) دیداری پل خواجو، در معرض خطر

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، یکی از بی‌بدیل‌ترین آثار تاریخی ایران و میراث چهار صد ساله اصفهان با ادامه عملیات ساخت  یک مجتمع مسکونی با استناد به حق مکتسبه مخدوش شده که به اعتقاد کارشناسان  چنین اتفاقی برای منظر یک اثر ملی و یگانه ایران، حقوق عامه را نشانه گرفته است و باید بازنگری شود. پل […]

اشتراک گذاری
03 تیر 1400
89 بازدید
کد مطلب : 55927

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، یکی از بی‌بدیل‌ترین آثار تاریخی ایران و میراث چهار صد ساله اصفهان با ادامه عملیات ساخت  یک مجتمع مسکونی با استناد به حق مکتسبه مخدوش شده که به اعتقاد کارشناسان  چنین اتفاقی برای منظر یک اثر ملی و یگانه ایران، حقوق عامه را نشانه گرفته است و باید بازنگری شود.

پل خواجو از آن جمله آثاری است که همیشه برای اصفهان حکم شناسنامه را داشته و از این رو با توجه به توسعه ساخت و سازها و رشد عمودی آنها، رعایت حریم منظری این اثر تاریخی شاخص،  به همراه قوانین شهری و ضوابط حرایم تعریف شده، اهمیت دوچندان دارد.

ارتفاع بناها در حریم درجه یک پل‌های تاریخی اصفهان، ۱۲ متر است؛ به گفته شهرداری منطقه ۳ اصفهان، مجتمع مسکونی یاد شده، چهار طبقه بر روی پیلوت(همکف) است که گرچه از حریم درجه یک، خارج اما با احتساب طبقات و همکف، با ارتفاع بیشتر از ۱۵ متر درست در کریدور دیداری و منظر پل تاریخی خواجو قرار می‌گیرد ؛ آنچه موجب چنین اتفاق ناخوشایندی در منظر این اثر تاریخی شده، ساخت دو بنای مسکونی با همین ارتفاع در سال‌های گذشته بوده که  بر همین اساس و طبق طرح تفصیلی اقدام به صدور پروانه ساخت برای بنای یاد شده شده است.  

در این میان اما کارشناسان شهرسازی معتقداند ضوابط طرح تفصیلی به عنوان طرح بالادستی به تنهایی کافی نیست و خلاء قوانین لازم الاجرا و ضوابط طراحی منظر دلیل مخدوش شدن منظر آثار و المان‌های تاریخی شهر اصفهان است. آنان بر این باور اند که تا برطرف شدن این خلاء قانونی باید در شهر اصفهان، شهرداری بافت تاریخی با قوانین و ضوابطی جدا از ضوابط  سایر نقاط شهر ایجاد شود تا به واسطه آن بتوان  منظر آثار و بافت‌های تاریخی را از چنین آلودگی های بصری حفظ کرد.

برای اصفهان که شهره به شهر گنبدها و پل‌های تاریخی است و منظر و افق دید آن از گذشته‌های دور تا به امروز آراسته به آثار فاخر معماری به همراه زاینده‌رود و کرانه‌های زیبایش بوده است ، تحت شعاع قرار گرفتن این المان‌های طبیعی و تاریخی با بناهای بی‌هویت، اتفاق جبران ناپذیری خواهد بود که تبعات آن در آینده نه چندان دور، از دست رفتن سیما و منظر آثار میراث فرهنگی شهرموزه اصفهان است.  این اتفاق از نگاه کارشناسان معماری و میراث فرهنگی  به نوعی بی توجهی به هویت و شناسنامه‌های شهری است که باید میراث تاریخی و فرهنگی آن در همه ارکان توسعه ای مد نظر باشد.

علاوه بر این، گفته می‌شود نوعی ناهماهنگی بین میراث فرهنگی و شهرداری موجب ارتفاع گرفتن این ساختمان در کریدور دیداری پل خواجو شده است.شهرداری می‌گوید طبق ضوابط طرح تفصیلی اقدام به صدور پروانه کرده است و معاونت میراث فرهنگی اصفهان در مقابل معتقد است که شهرداری باید به دلیل حساسیت موضوع از اداره کل میراث فرهنگی استعلام می‌گرفت.

روایت میراث فرهنگی از ماجرای ساخت و ساز در منظر پل خواجو

ناصرطاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در پاسخ به آنچه موجب شده است تا عملیات ساختمانی یک مجتمع مسکونی دوباره  از سر گرفته شود، به ایرنا گفت: بعد از اینکه اداره کل میراث از طریق مراجع قضایی علیه مالک و شهرداری منطقه ۳ به خاطر صدور پروانه ساختمانی در حریم پل خواجو بدون استعلام از میراث فرهنگی، پیگیری حقوقی کرد، موفق به گرفتن دستور توقف شد.  پرونده  در دادسرای شعبه  پنجم شهید تولایی در حال انجام بود که با خبر شدیم عملیات ساختمان، مجدد به جریان افتاده است. با تماس تلفنی من با یگان حفاظت  میراث فرهنگی سعی در توقف کار ساختمان داشتیم چرا که تاکنون دستور قضایی جدیدی دریافت نشده و تا تکمیل روند قضایی و حقوقی  ادامه عملیات غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *