اخبار داغ

خانه مهدی‌خان رفیعی خراسان جنوبی احیاء می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمدعلی بزرگمهر روز یک‌شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰ گفت: «داخل روستای درمیان خانه‌های تاریخی متعددی با ویژگی‌های معماری اصیل ایرانی وجود دارد که یکی از این خانه‌ها مشهور به خانه مهدی‌خان رفیعی از جالب‌ترین آنها به شمار می‌رود. این بنا […]

اشتراک گذاری
30 خرداد 1400
150 بازدید
کد مطلب : 55430

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمدعلی بزرگمهر روز یک‌شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰ گفت: «داخل روستای درمیان خانه‌های تاریخی متعددی با ویژگی‌های معماری اصیل ایرانی وجود دارد که یکی از این خانه‌ها مشهور به خانه مهدی‌خان رفیعی از جالب‌ترین آنها به شمار می‌رود. این بنا کاملا بر اساس ویژگی‌های معماری ایرانی بوده و دارای عناصر و اجزای متعدد از قبیل سردر ورودی، هشتی، دالان، حیاط مرکزی، اطاق‌های متعدد در اطراف حیاط، مطبخ و شاهنشین است.»

کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: «ورود به داخل بنا از طریق سردر ورودی که دارای طاق کلیل است، امکان‌پذیر است. پس از ورودی هشتی، دالان و سپس حیاط بنا قرار دارد. در دو طرف حیاط عناصری در دو طبقه شامل راهروها، شاهنشین و پلکان ورود به طبقه فوقانی وجود دارد.»

بزرگمهر ادامه داد: «از ویژگی‌های ممتاز این بنا تزیینات و هنرهای وابسته به معماری است که جلوه خاصی به آن داده است. تزئینات گچبری در بخش‌های مختلف بنا از جمله تزیینات اسلیمی، مقرنس، رسمی‌بندی و حاشیه‌های گچبری شده اطراف طاق‌ها وطاق‌نماها و نیز تزیینات مربوط به پوشش چوبی سقف‌ها بیشترین میزان تزیینات را شامل می‌شود. وجود ارسی‌های متعدد در قسمت‌های مختلف بنا از جمله در شاهنشین با طرح‌های هندسی و شمسه از دیگر تزیینات این بنا به شمار می‌رود.»

او گفت: «امسال با توجه به همت مالک خانه اقدامات خوبی در این بنای تاریخی انجام شده است و بخش عمده تاسیسات برق، گاز و تجدید اندودها و مرمت درها و ارسی‌ها توسط مالک انجام شده است که قابل تقدیر و سپاسگزاری است.»

بزرگمهر افزود: «اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در ادامه فعالیت‌های مرمتی این خانه از محل اعتبارات ملی مشارکتی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای بازسازی بخش مسکونی خدمه‌ی ساکنین این خانه اختصاص داده است.»

او اظهار امیدواری کرد: «با انجام این اقدامات بنای ارزشمند خانه تاریخی رفیعی یک گام دیگر تا احیای کامل نیاز دارد که با تخصیص اعتبارات و همت مالک در مشارکت با میراث‌فرهنگی تا پایان سال جاری تحقق خواهد یافت.»

خانه مهدی خان رفیعی در سال ۱۳۸۴ تحت شماره ۱۲۰۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *