اخبار داغ

یادداشتی از کاندید ۶مین دوره شورای شهر اهواز (دکتر بهادری)

به قلم دکترمهناز بهادری، متخصص روان شناسی سلامت،کاندید ششمین دوره،شورای شهر  اهواز، کد ۱۲۹۴ *بی مقدمه برای یافتن ارتباط قطعی و مُسَلَمِ روان شناسی و شورای شهر* اگر افراد اطلاعات و چگونگی اثرگذاری *روانشناسی اجتماعی،* *روانشناسی کار* و یا *روانشناسی سلامت* را داشته باشند، خیلی راحت متوجه خواهند شد که چگونه این علم و کارآمدی […]

اشتراک گذاری
27 خرداد 1400
141 بازدید
کد مطلب : 54911

به قلم دکترمهناز بهادری، متخصص روان شناسی سلامت،
کاندید ششمین دوره،شورای شهر  اهواز، کد ۱۲۹۴

*بی مقدمه برای یافتن ارتباط قطعی و مُسَلَمِ روان شناسی و شورای شهر*

اگر افراد اطلاعات و چگونگی اثرگذاری *روانشناسی اجتماعی،* *روانشناسی کار* و یا *روانشناسی سلامت* را داشته باشند، خیلی راحت متوجه خواهند شد که چگونه این علم و کارآمدی اش، *اثر مستقیم  بر میزان کنترل و افزایش کیفیت زندگی شهروند در تمام ابعاد دارد*.
عدم توجه به این مسائل، متاسفانه سیکل های ناقصی را شکل می دهند که در راس همه آنها، سلامت جسم و روان شهروند، تحت الشعاع قرار می گیرد.
*با مثال بحث خود را واضح تر مطرح می‌کنم:*
یک *روز بارانی* شما با خیالی آسوده، با هیجان‌های متعادل، عادی و نرمال، بدون دغدغه، به قصد خرید از منزل خارج و در کنار خیابان منتظر وسیله نقلیه مثل تاکسی یا خط واحد می‌شوید. در کنار خیابان و در محل حضور شما *چاله ای* وجود دارد که پر از آب گل آلود است. عبور و رد وسایل نقلیه از کنار شما، افتادن تایر ماشین در *چاله* و پرتاب آب گل آلود باعث کثیفی لباس های شما میشود. با مشاهده لباس های کثیف خود بلافاصله شما به یک فرد عصبانی،احیانا پرخاشگر، خشمگین و حتی مضطرب تبدیل خواهید شد. آیا شما در حال حاضر  و با این اتفاق، باز هم با همان حال خوش و با آسودگی خاطر قبلی، به خرید می روید؟؟؟؟؟؟
قطعا خیر
آیا خشم اتفاق افتاده بعد از برگشت به منزل به افراد خانواده انتقال داده نمی‌شود؟؟؟؟؟

*مثال دیگر:* در این استان با شرایط خاص آب و هوایی گرم،  در شیفت  کاری عصر که شروع آن ۲ ظهر است قصد رفتن به محل کار خود را دارید..  به دلیل *نبود وسایل نقلیه مناسب* ساعت ها باید زیر آفتاب سوزان معطل و منتظر بمانید تا وسیله نقلیه مورد نظر ِ مقصد ِ شما فرا برسد. (نه یک روز، تکراری برای چندین سال)،
*معطلی بدلیل نبود تردد لحظه ای و بهنگام ناوگان مسافر بری شهری*، از دست دادن زمان، کاهش آب بدن، خستگی، نبود تهویه مناسب در وسیله نقلیه و باعث برانگیختگی خشم شما می شود. غرزدن ها و نشخوارهای ذهنی و حتی کلامی، ابراز عدم رضایت و …..
پس شما خشمگین هستید، ناراحت هستید و خشم و یا هر هیجان دیگر، هورمون هایی را در بدن تولید می‌کند که آسیب زننده و باعث کاهش سیستم ایمنی بدن میشود، با کاهش سیستم ایمنی، بدن *زمینه* ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی از جمله زخم معده بیماری های روده، درد های روان تنی، سردردها و …… فراهم می شود.
شما  یک کارمند هستید که باید به آسودگی در محل کار خود حضور پیدا کرده باشید، اما با سردرد ناشی از خستگی راه و مسیر به آنجا رسیده اید. آیا کار و مسائل شغلی خود را به راحتی، با دقت و سرعت لازم انجام می دهید؟؟؟؟؟؟؟
آیا این خشم به محل کار شما و همکاران شما انتقال نمی یابد؟؟؟؟ بر نحوه اجرایی وظایف شما اثر ندارد؟
قبلا نیز در نوشتاری دیگر توضیح داده بودم که در بحث روان شناسی کار، مهمترین اتفاق انتخاب شخص مناسب با توجه به علایق، دانش، مهارت و صفات شخصیتی درخور برای کار و سِمَت مناسب است و بالعکس، کار مناسب برای شخص مناسب. اگر این انتسابات زیر نظر روان شناس انجام گیرند بسیاری *استهلاک های* مبنی بر اتلاف وقت، نیروی انسانی، سرمایه مالی، کنترل و سرعت پیشرفت کار و رسیدن به نتایج مطلوب و ارتقاء کیفی، افزایش می یابد.
اینها *نمونه های کوچکی*  از مسائلی است که شهروندان یک شهر، با توجه به اینکه در چه شرایط سنی و یا موقعیتی همچون: سالمندان، کودکان، ورزشکاران، معلولان، کارمندان، دانش‌آموزان، عابر پیاده، راننده بودن و در کل شهروندان در هر حیطه و شرایطی، بدون چون و چرا و بی برو برگرد، با اثر مخرب یا سازنده آن بر سلامت، مواجه اند.
لذا با توجه به فضای محدودِ نگارش در مانیتور این موبایل ها،
در *توضیح انواع اثرگذاری های سازه ای،عمرانی، تفریحی خدماتی،تولیدی، تسهیلگری بر مسائل و مشکلات و معضلات شهری،… *شدیداً اصرار بر وجود یک روان شناس، حاذق و کاربلد، متخصص و آگاه بر مسائل روز شهری را، برای انجام کنترل کیفی و میزان اثربخشی مثبت یا منفی موارد مطرح شده، بر شهروندان را، نه تنها لازم بلکه کاملاً ضروری می دانم.*
تا نظر شما چه باشد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *