اخبار داغ

دهه نود دهه از دست رفته رشد اقتصادی در ایران بود / تورم مشکل اصلی کشور

نمایندگان تعدادی از ستادهای کاندیداهای ریاست جمهوری در نشستی که به همت بسیج دانشجویی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد به بیان مطالب خود درباره مسایل اقتصادی و برنامه‌ کاندیداها در این حوزه پرداختند. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشکده‌ اقتصاد و مدیریت دانشگاه تهران نشست دانشجویان […]

اشتراک گذاری
24 خرداد 1400
91 بازدید
کد مطلب : 54584

نمایندگان تعدادی از ستادهای کاندیداهای ریاست جمهوری در نشستی که به همت بسیج دانشجویی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد به بیان مطالب خود درباره مسایل اقتصادی و برنامه‌ کاندیداها در این حوزه پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشکده‌ اقتصاد و مدیریت دانشگاه تهران نشست دانشجویان با نمایندگان تعدادی از ستادهای کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شد.

براساس این گزارش پوریا پرتو کارشناس ارشد اقتصاد و نماینده ستاد محسن رضایی، سید حسین رضوی پور دانشجوی دکترای فلسفه اقتصاد و نماینده ستاد قاضی زاده هاشمی، مجید کریمی فارغ التحصیل رشته اقتصاد و نماینده ستاد سعید جلیلی در این نشست حضور داشتند.

دهه نود دهه از دست رفته رشد اقتصادی در ایران بود  

پرتو درباره این سوال که در صورت انتخاب شدن محسن رضایی سه راهبرد اصلی ایشان برای حل مشکلات اقتصادی کشور چه خواهد بود و اینکه در حال حاضر مشکلات اقتصادی را چه می بینید؟  به بیان مطالب خود پرداختند که محورهای این مطالب در ادامه آمده است:

– اقتصاد را در سه موضوع اصلی می توان مورد بحث قرار داد. موضوع رشد، موضوع تورم و اشتغال. 

– موضوع اول موضوع رشد اقتصادی هست اگر ما نگاه کنیم در دهه نود دهه از دست رفته ایران از نظر رشد اقتصادی بود در واقع میانگین این موضوع در این دهه صفر بوده.

– در چنین فضایی نمی‌شود در رابطه با بهره وری و تکنولوژی صحبت کرد. قطعا اینها موضوعات مهمی هست و کشور هم باید برای بهره وری در حوزه های اقتصاد برنامه داشته باشد اما در این شرایط بحث بقا هست و مساله توسعه نیست مهم ترین چالش و برنامه در این حوزه تشکیل سرمایه اقتصادی هست.

– باید سراغ لوکوموتیو و پیشران دیگری به جز نفت برای رشد اقتصادی رفت و کما اینکه باید به جای اینکه بحث نفت راهکار دیگری را برای سرمایه گذاری در نظر گرفت.

–  ایران در واقع اگر می خواهد که مزیت های حوزه صنایع خودش را فعال کند و استراتژی را برای توسعه صنعتی و صنایع تدوین کنه جدای از تجارت نیست و این باید بازاریابی و بازآفرینی شود.

– موضوع دوم بحث تورم هست.ما اگر نتوانیم برای مساله ارز یا به عبارتی بحث حفظ ارزش پول برنامه ای داشته باشیم مشخصا نمی توانیم بحث تورم را مدیریت کنیم مگر با روش های خاصی که فعلا بانک مرکزی سمتش نرفته است.

– آخرین سر فصل بحث اشتغال هست و ما اگر پارامتر های بازار کار را ببینیم می توانیم این موضوع را تحلیل کنیم. مهمترین چالش بحث خالص بازار کار هست  و اینکه  به صورت سالانه بحث اشتغال زایی شمارش شود و این عدد نباید زیر یک میلیون نفر باشد. برای این موضوع هم راهکاری ارایه شده است.

– این سه بحث رشد اقتصادی، تورم و اشتغال جدای از هم نیستند ولی در مجلس و دولت معمولا این سه موضوع را جدای از هم بررسی می کنند و مهم ترین راهکاری که ما داریم بحث پروژه های عظیم ملی هست.

– شما قطعا خواهید پرسید این موضوع تا الان انجام نشده و علت آن هم این است که هر سه تا پارامتر را باهم ندیدیم.

– اگر ما می خواهیم با ابزارهای کنترلی رفتار های اقتصادی و نقدینگی را کنترل کنیم حتما باید چشم انداز سرمایه گذاری در کنارش باشد.

– وقتی متوسط رشد اقتصادی صفر بوده عملا مجبوریم در بازارهای دولت سفته بازی کنیم. برنامه به این صورت هست که صندوق پروژه هایی تعبیه می‌شود و در صندوق سرمایه و جذب سرمایه گذاری می‌شود و مهم ترین چالشی که در حال حاضر هست بحث  بی اعتمادی مردم به دولت هست و برای این موضوع ما استفاده  از وسایل صندوق توسعه را در نظر گرفتیم تا بتوانیم بحث سود این صندوق توسعه ها را تضمین کنیم.

* جدا شدن مردم از حکمرانی اقتصادی دولت و در نظر نگرفتن مردم از جانب حکمرانی اقتصادی

رضوی پور نماینده قاضی زاده هاشمی هم در ادامه به بیان مطالب خود پرداخت که اهم ان به شرح زیر است:

– فکر نمی کنم تفاوت های بارزی در زمینه راهکارها و ابزارهای روز بهبود رشد اقتصادی در بین دوستان باشد ولی متاسفانه در دولت آقای روحانی خیلی از  این ابزارها بود ولی استفاده نشد.

– اگر از من هم بپرسید مهم ترین مسایل اقتصادی کشور چیست می گویم نقدینگی درجا زدن تولید است ولی وقتی دقیق‌تر به مساله نگاه می کنیم یک مساله چالشی تر و بحرانی تری را می بینیم و آن جدا شدن مردم از حکمرانی اقتصادی دولت و در نظر نگرفتن مردم از جانب حکمرانی اقتصادی هست.

– خیلی ساده و شفاف بخواهم بیان بکنم این است شما می بینید زیر ساخت هایی برای داشتن  بنگاه های خصوصی توانمند در سطح ایران خودرو یا نیروگاه ها یا پالایشگاه نیست. از دانش آموختگان رشته اقتصاد می خواهم که کتاب های برنامه های تولید شده برای دولت سلام را در سایت آقای قاضی زاده هاشمی مطالعه کنند.

– رویکرد تحولی آقای زاده هاشمی این است که اگر با رویکرد دولتی متمرکز بخواهیم دولت را اداره کنیم دولت باید به لایه های متعددی از جمله پروژه های شهری پروژه های عمرانی تعریف شود و مردم بتوانند ارتباط خودشان را با حاکمیت مانوس بدارند.

– مساله ما این است که مردم را به حق خودشان برسانیم و در جهت منافع مردم اقدام کنیم مردم را بالا ی سر کار داشته باشیم.

* مشکل اصلی کشور تورم است

مجید کریمی نماینده سعید جلیلی هم در ادامه به بیان مطالب خود پرداخت که در ادامه آمده است:

– آقای جلیلی طی هشت سال گذشته سفر هایی را با هدف بررسی مسایل اقتصادی سیاسی و فرهنگی به اقسام نقاط کشور داشتند و از نزدیک با مسایل روبه رو شدند که  اقدام بسیار مهمی هست که توسط ایشان انجام شده

– آقای جلیلی در مناظرات عبارتی تحت عنوان جمهوریت اقتصادی را بکار بردند که وقتی ایام انتخابات می‌شود با هلیکوپتر به اقسام نقاطی می رویم و رای آنها را جمع می کنیم و بعد از انتخابات به این توجه نمی کنیم که همین مردم بودند که به ما رای دادند و ما باید انها را در مسایل سیاسی و اقتصادی سهیم کنیم.

– نکته دیگه ای که ایشان در سال گذشته در سرانه سه قوا این موضوع را مطرح کردند و اشکال فنی هم به آن وارد نیست این است که کسی که بیمار نیست نباید به او دارو داد پس کسی هم که ماشین دارد لزومی ندارد از یارانه استفاده کند این دیدگاه را در کنار این دید گاه بگذارید که مردم بصورت همگانی حق استفاده از منافع ملی را دارند در واقع  اینکه به مردم چه نگاهی داشته باشیم تایید کنه این هست که چه برنامه ای برای انها داریم.

– آقای جلیلی می‌گوید من حاضرم بحث کنم با هر کسی و بگویم کشور در چهار سال آینده چه جهشی خواهد داشت و مثالی که می آوردند این است که صادرات چین در سال ۱۳۷۹ ۱۳ میلیون دلار بوده و سال ۲۰۰۸ به چیزی حدود ۲۴۰۰ میلیون دلار رسیده پس نشان می دهد اراده ای در اقتصاد بوجود آمده است.

– مشکل اصلی مملکت ما بحث تورم است یکی از مسایلی که دارد این مشکل را ایجاد می کند نظام بانکی ماست.

– یکی از برنامه های ما پروژه های پیران است که ضمانت می کنیم اصل پول سرمایه گذاران به همراه سود شرعی آن به آنها بازگردانیده شود و تضمین هم می کنیم که مثل دولت قبل نشود.یعنی ابزارسازی مالی کنیم و این ابزارها را در دست مردم قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *